Jong paard wordt tegendraads bij het rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxjes
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-12-02
Woonplaats: belgie

Jong paard wordt tegendraads bij het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 17:15

Ik heb er sinds kort een nieuw paardje bij. Hij is nu 4jaar ongeveer. Tot ongeveer een maand geleden liep hij echt super om het bit en de hulpen, was heel ontspannen en reageerde dus goed. Nu begint hij vaker het bit opeens vast te nemen, zelfs met langere teugel. Wanneer ik er mee wandelen doet hij dit niet en is hij toch licht in de mond, maar kom ik er mee in de piste en moet hij wat werken, probeerd hij er onderuit te komen. Niet door de stijgeren of te bokken maar gewoon door absoluut geen reactie te geven als ik een lichte teugelhulp vraag. Stelling lukt al helemaal niet en soms neemt hij zijn bit dus gewoon vast. Ik heb de tandarts laten komen en daar was niets mis mee, dan zijn zadel laten controleren en ook daar was niets mee. Weet iemand waarom hij dit doen, en hoe ik het misschien kan afleren? Verward
Ohja, ik neem dressuurles met hem.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 20:41

Waarscheinlijk vind hij of het werk niks aan of zelfs vervelend. Of hij heeft ergens last van.
Klinkt als een paardje dat nijdig is tijdens het rijden in de bak. Veel jonge paarden reageeren in het begin heel goed. Maar later word dat vaak minder tot slecht. Het paard probeerd uit hoe hij onder het werk kan uit komen. En dit komt vaak omdat paarden te snel door worden gereden waardoor ze het rijden als een martelgang gaan zien waar ze dus onderuit proberen te komen. Straffen help dan niet maakt het vaak alleen maar erger.
Ga is lekker wat grondwerk doen in de bak en let daarbij sterk op je paard. Je paard geeft aan als het genoeg is, of dat hij het leuk vind.

Dus meer op het paard letten en vandaaruit verder werken.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:12

Goede tip van Josien!

Zelf wil ik even toevoegen dat je zelf misschien onbewust tegen je paard ingaat met je zit..Dat je dus niet geheel onafhankelijk zit en dus tegenstrijdige hulpen geeft.
Misschien dat je iets te laat in de beweging meegaat,of juist te vroeg.
Wat je zou kunnen doen is eens te gaan stappen met een lange teugel.Een lichte been hulp geven om aan te draven en meteen meegaan.
Zo eens een tijdje wat overgangen rijden.

Toen ik mijn paard net had ging het in het begin ook best goed.Mijn paard was toen bijna 4.
Na 2 maanden begon ze mij uit te proberen waarop ik een aantal keer ben gelanceerd.
Ik heb dit ook opgelost door een week te gaan longeren en zo die respect te krijgen door haar bijna letterlijk te drillen Knipoog . Zodra ik bijvoorbeeld 'draf'zei, moest ze METEEN in draf, en niet 10 seconden later.
Na deze week vrijwel geen problemen meer gehad.

Succes

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:28

Idd goede tip van Josien, en die van KellyenXena ook.

Denk idd ook dat het jonge paard het werk wat vervelend vind. Je zou ook eens naar buiten kunnen gaan met haar, lekker in de wei, of idd longeren. Afwisseling helpt vaak.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:56

Inderdaad afwisseling, balkjes draven werkt ook vaak goed bij jong paarden.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:05

daar heb ik met de jonge pony waar ik op rijd ook wel last van. in het begin vond ze alles nog leuk, ze deed het heel goed. was erg vlot, maar nu, ze stapt sloom, wil wel eens een bokje geven en is opeens voor alles bang. ik denk dat afwisseling heel belangrijk is. niet telkens maar in die bak, ook eens een lekker buitenritje. wat longeren, gewoon lekker vrij met een halstertje. vrijspringen, eens lekker opjagen, wandelingetje en zo kan ik nog wel wat opnoemen. vooral niet te veel willen rijden, en niet te lang. ik rijd zo'n 4 x in de week ongeveer 30/45 minuten. is ze vervelend, dan zet ik wel door maar als ze het dan ook maar even goed doet stop ik. je moet dan ook niet langer doorgaan, altijd eindigen met iets goeds. groetjes