Nageeflijk paard: eenvoudig maar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Nageeflijk paard: eenvoudig maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 19:36

Een nageeflijk paard: eenvoudig maar toch zijn er veel mensen die hiermee vast lopen. Omdat wij ons verdiepen in deze materie zijn wij geinteresseerd in de punten waar de mensen nou vastlopen. Met deze vraag is geen bedoeling of achterliggende gedachte. Deze vraag is enkel om van te leren en eventueel inzicht te krijgen waar de instructie mogelijk te wensen overlaat of andere problemen beter inzichtelijk te krijgen.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:51

Mijn merrie whis is idd erg nageeflijk liep zo aan de teugel
Als je de teugels oppakte liep ze met net boogje alleen toen ik met mijn les me teugels meer op maat moest gaan nemen kwam ze terug in tempo maar bleef nageeflijk alleen het tempo was een probleem

Dus bij mij werd het tempo lastig te bepalen

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:55

Veel mensen vergeten dat het paard voorwaarts en aan het been moet blijven.
Hierdoor ontstaan problemen.
Waar ik soms over val is dat het paard wel de nek maar niet de kaak ontspant, de reaktie van de meeste ruiters is dan meer druk op de teugels maar ook dit moet opgelost worden met been!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:55

mijn paarden zijn redelijk makkelijk nageeflijk te rijden, we hebben ook nog een 19 jarige Z1 merrie, e mn moeder krijgt haar na 2 1/2 jaar les nog niet nageeflijk, alleen omdat ze gewoon niet kan zitten en haar handen&benen niet onafhankelijk van elkaar kan gebruiken,

dus een niet nageeflijk paard kan verschillende oorzaken hebben, een slechte ruier, of ergens een beperking in het lichaam, of gewoon een dwars paard.

bij Quentin is het probleem dat hij nogal snel denkt dat ie moe wordt en dan staakt hij, en destiny was een schat, die liep echt super!

maar over het algemeen zoek ik de oorzaak dus eerst bij de ruiter, da pas bij het paard

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:56

Bij Andrew was het probleem ook: door spanning op de teugel of de teugels kort, spanning in het lijf en dan ging hij op de handrem en name de achterhand niet mee.

Nu ik hem van voren langer mag laten (voorwaarts neerwaarts in verschillende hoogtes) gaat het beter, maar nog heeft hij moeite met het gebruik van de achterhand. Gelukkig probeert deze instructrice het op te lossen door "krachttraining" voor Andrew, en is het geen krachttraining voor mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:56

Jou paard is dus achter de teugel en achter het been.
eerst het paard aan het been maken en vandaarui proberen wat gewicht in de hand te rijden.
(edit: reactie op 2e post, gaat zo snel hier Lachen )

Om ontopic te gaan.

Ik denk dat de meeste nageeflijk problemen komen omdat vaal mensen zich nog te veel op dat krulletje van voor fixeren.
Maar hun paarden totaal niet voor het been hebben.
Alles met de handen oplossen en niks met zit en been.

Veel mensen stoppen verder wel veel geld in hun paard en de spullen, maar goede instructie is te duur Verward
En klooien dan maar wat aan met iemand die nooit fatsoenlijke les heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-03 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 19:56

en idd, been geven, das het grote probleem, veel mensen werken meer met hun handen dan met hun been, en dan gaat het dus fout

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:01

Whis was perfekt aan het been anngezien mij instructrise eerst voorwaarts denk en dan neerwaarts maar zodra je kontakt zocht was je je mooie tempo kwijt maar bleef wel netjes lopen alleen tempo was zoek ondanks been

en ff of topic met mijn 3 jarige rijd ik alleen nog maar met prive les en zoals mijn mams dat noemt een goede inverstering voor de toekomst!!!!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:02

En o ja volgens mijn instuctrise ben ik te voorzichtig met mijn hand dus zit niet te plukken op whis

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:04

runningkawa schreef:
Jou paard is dus achter de teugel en achter het been.
eerst het paard aan het been maken en vandaarui proberen wat gewicht in de hand te rijden.
(edit: reactie op 2e post, gaat zo snel hier Lachen )

Om ontopic te gaan.

Ik denk dat de meeste nageeflijk problemen komen omdat vaal mensen zich nog te veel op dat krulletje van voor fixeren.
Maar hun paarden totaal niet voor het been hebben.
Alles met de handen oplossen en niks met zit en been.

Veel mensen stoppen verder wel veel geld in hun paard en de spullen, maar goede instructie is te duur Verward
En klooien dan maar wat aan met iemand die nooit fatsoenlijke les heeft gehad.


Over wie heb je het r.kawa?
Leest wel zo makkelijk Knipoog

Ik heb nu erg goed les, kost wel wat, maar dan heb je ook wat!
We hebben beiden plezier en werken hard. Zag nu duidelijk hoe Andrew bezweet was over de hele onderlijn en ook de voorkant en zijkant van zijn achterbenen. Hij voelde nog niet makkelijk voorwaarts, maar had blijkbaar wel hard gewerkt en had het gewoon zwaar gevonden...
(heeft ruim 3 maanden alleen op het land gestaan vanwege kreupelheid/spat en anderhalve maand geleden begonnen met rustige (stap)ritjes. Ook nu kan ik nog niet volop trainen.

Het fijne vind ik van deze instructrice dat ze kijkt naar wat je paard aankan, en wat nog niet en dan probeert ze je te helpen je paard door kleine oefeningetjes zo te trainen dat hij het steeds beter aan kan. Zonder dat het een knokpartij wordt...
Mijn instructeur legt veel meer (psychische en lichamelijke) druk op het paard, waardoor je steeds tegen je grenzen aan blijft rijden en je het idee hebt dat je het nooit zult leren, want zodra het iets beter gaat, ligt de lat al weer zoveel hoger dat het nog steeds niet lekker gaat...

Dat maakt het voor paard en ruiter denk ik minder bevredigend (maar zal wel degelijk resultaat hebben als het een paard is die deze methode accepteert)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:33

pff al die toppic van al die Aqua figuren,word er aventoe beetje ziek van Ziek Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:53

Ik vind het verkeerd om alleen over nageeflijkheid te spreken. Een paard moet onvoorwaardelijk voorwaarts en -nageeflijk zijn.
Kido beschrijft al dat haar paard wel wil nageven maar dan niet meer voorwaarts is. Dat zie je heel veel terug bij combinaties. In mijn ogen is een paard dan niet echt nageeflijk omdat de voorwaartse drang mist. Nageeflijkheid komt van achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 20:58

Dat bedoel ik dus Jippie Haha!


Dat is niet nageeflijk, maar een paard wat toevallig met zijn hoofd in de aan de teugel houding loopt en niet zwaar is.
Vandaar dat ik ook zei dat hij ook achter het been is.

Ik zeg dan ook niet dat je perse met je handen trekt, maar je rijd hem er ook niet naartoe.
Citaat:
Over wie heb je het r.kawa?
Leest wel zo makkelijk

Ik reageerde op het bericht van kido, nu dus gedeeltelijk ook.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:23

Hmmm, moeilijk hoor!

Zelf heb ik een paard dat niet zo heel makkelijk nageeflijk te rijden is: ze spant zich heel snel en heeft ook heel snel ergens last van ondanks dat ik veel tijd besteed aan warming up en cooling down.
Ik merk dat als mijn paard bijv rechtsom stugger is (wisselt nogal), ik zelf ook te gespannen ga zitten waardoor het allemaal niet meer wil lukken. DAn blijven we dus in een circeltje rondhobbelen en dat is alleen op te lossen door vaak, goed les te nemen (dat doen we dan ook).

Ander probleem dat ik zelf vaak tegenkom is, dat als ik been wil geven voor het nageven, mijn paard alleen maar harder gaat ipv nageven.

Trouwens, iemand had het hier over les nemen, dat mensen dat te duur vinden.......zelf heb ik ook al eens hele dure instructrices gehad (40 gulden), maar daar werden paard en ik niet beter van, erger nog, bleek dat het dier aan 3 benen niet goed liep. Les zegt nog niet alles!

Dus, moeilijkheden genoeg met nageven, interessante vraag overigens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:24

Dat was ik Lachen

Nee, maar lees eens op bokt hoeveel er helemaal geen les hebben, of van een vriendinnetje van 1 jaar meer manege ervaring.
En maar trekken in die bek voor de krul, brrrr.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:30

Ik zie de dingen liever in een groter geheel. Zorg dat eerst de voorwaarden goed zijn zodat het niet fout kan gaan. Passende zadels noem het allemaal maar op. Wat ik waardeer in bv mijn instructrice dat vooral ík onder handen wordt genomen. Er wordt op mijn houding, zit, hulpen gelet en juist veel minder op hoe mijn paard loopt. En juist omdat ik gecorrigeerd wordt, worden de voorwaarden zo goed dat mijn paard automatisch volgt en met een fijne aanleuning gaat lopen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:36

het probleem bij romy is dat ze heel snel over der tempo loopt.. ze is heel gevoelig voor zowel je been als stem als handhulpen en af en toe is dat heel moeilijk.. andere kant kan ze ook vreselijk door alle hulpen heen lopen als het der te moeilijk word (bv met het leren van wijken of rond maken om je binnenbeen) het is bij haar altijd constant der stemming pjilen om van te vore te weten hoe ze op je hulp zal reageren.. wel moeilijk dus

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 21:37

Wat ik ook goed vind, is dat mijn instructrice zich realiseert dat mijn pony iets moeilijk vind en daar rekening mee houd (op tijd rustpauzes inlassen). ze vind hem een brave en koele kikker dat hij het allemaal wel doet/probeert zonder blikken en blozen, terwijl wat ze van ons vraagt best aan zijn spieren trekt. Terwijl mijn instructeur het nog niet genoeg vond, en dan zover doorging tot Andrew niet meer wilde door wilde lopen en we er af en toe gefrustreerd opzaten... Deze instructeur had ook niet door dat Andrew's zadel niet paste... Terwijl ik heel duidelijk aangaf dat hij voor mijn gevoel er niet goed mee liep... Tja... Dan ga je toch twijfelen op een gegeven moment... (zadelmaker heeft me later verteld dat al mijn zadels (vlz en dressuur) te smal waren...1 zadel heb ik op maat aan laten passen en nu loopt hij veel lekkerder)

Liever een langere maar opbouwendere weg, dan snel resultaat met spanning... Maar dat zal voor ieder waarschijnlijk anders zijn...

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:53

Trix viel heel erg terug als ze eindelijk eens nagaf. Maar goed, dan had ik mijn been er gewoon niet genoeg aan...
Ze kan heel lekker op je been naar beneden komen, vooral in de galop, maar dan moet ze wel naar je been willen luisteren. En daar zit bij ons het probleem, bij de meeste mensen eigenlijk wel, denk ik. Knipoog

Maar is dit een nieuwe manier om moddies druk te houden? Steeds meer topics over nageeflijkheid verzinnen voor in het verzameltopic? Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:26

Zo eenvoudig blijkt het niet altijd te zijn.

Heel vaak kom ik mensen tegen die denken dat het paard nagevelijk is (= krul), maar ik mis daarbij de durchlassigkeit, gehoorzaamheid aan het been en het bepalen van de diepte van de nagevelijkheid (= onder controle).

Dwz dat het paard in een bepaalde zelfhouding loopt, waarbij er wel een knik in de nek zit, maar de gehele bovenhalsspier totaal niet te zien is (wat voor mij een teken is dat de bovenlijn niet goed los/gebruikt wordt).

Er wordt op dat moment meer aan de voorkant gedaan, terwijl juist de zit- en beenhulpen onmisbaar zijn om aktiviteit en gedragenheid op het binnenachterbeen op te wekken. Bovendien kan mbv de beenhulp de gevraagde lengtebuiging behouden blijven. Vaak genoeg zie je het binnenachterbeen (= het dragende been) naast de massa lopen, waarbij het paard dus onmogelijk het gewicht naar achter kan plaatsen en dus nooit ontspannen aan het bit kan lopen, aangezien de balans niet correct is.

Gevolg hiervan is dat de rug niet goed gebruikt wordt en het paard niet open staat voor de beenhulpen. Vaak zie je in zo'n geval ook dat er geen constante controle is over het tempo/aktiviteit en balans. Het paard moet van mij juist ten alle tijden een onmiddelijke reactie op mijn beenhulp geven. Als de rug niet gebruikt wordt, blijft dit achterwege. Door het gebruik van de rug, onstaat er drang naar voren toe. Het paard wil het bit aannemen. Deze "energie"die ontstaat kan men omzetten in nagevelijkheid, het bovenstaande in acht nemend.

Ik vergelijk het altijd met een bel, die van achter wordt opgeblazen en groter wordt (=energie). Jij bepaald hoe groot die bel wordt. Als je echter teveel ruimte van voren geeft, loopt de bel leeg. Hou je het paard teveel vast, dan zal die bel ontploffen.

Zo zie je dat nagevelijkheid niet alleen te maken heeft met de kaak/nek/hals, maar ook met de rug, het binnenachterbeen. Kortom, het hele lichaam heeft op dat ogenblik een functie die op elk moment aangesproken kan worden, waarbij een flitsende maar ontspannen reactie ontstaat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:37

beautyfull_mickey schreef:
pff al die toppic van al die Aqua figuren,word er aventoe beetje ziek van Ziek Rolleyes



Wat is er mis met dit topic?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 01:51

ik vind het al heel moeilijk om mijn fjordje aan het been te krijgen, en de keren dat het wel lukt ben ik kapot tegen de tijd dat hij loopt Boos!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 09:09

Sorry, misschien had de vraag nog duidelijker gemoeten. Ik bedoel natuurlijk de echte nageeflijkheid, met souplesse en uiteraard goed aan het been. Ik was er vanuit gegaan dat dat als vanzelfsprekend zou zijn als je het hebt over nageeflijkheid.

Dat er zoveel mensen helemaal geen les hebben en een paard in de krul trekken had ik niet verwacht.
Dan kan dit topic voor vele van hen misschien leerzaam zijn.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 09:14

Tyrza schreef:
Zo eenvoudig blijkt het niet altijd te zijn.

Heel vaak kom ik mensen tegen die denken dat het paard nagevelijk is (= krul), maar ik mis daarbij de durchlassigkeit, gehoorzaamheid aan het been en het bepalen van de diepte van de nagevelijkheid (= onder controle).

Dwz dat het paard in een bepaalde zelfhouding loopt, waarbij er wel een knik in de nek zit, maar de gehele bovenhalsspier totaal niet te zien is (wat voor mij een teken is dat de bovenlijn niet goed los/gebruikt wordt).

Er wordt op dat moment meer aan de voorkant gedaan, terwijl juist de zit- en beenhulpen onmisbaar zijn om aktiviteit en gedragenheid op het binnenachterbeen op te wekken. Bovendien kan mbv de beenhulp de gevraagde lengtebuiging behouden blijven. Vaak genoeg zie je het binnenachterbeen (= het dragende been) naast de massa lopen, waarbij het paard dus onmogelijk het gewicht naar achter kan plaatsen en dus nooit ontspannen aan het bit kan lopen, aangezien de balans niet correct is.

Gevolg hiervan is dat de rug niet goed gebruikt wordt en het paard niet open staat voor de beenhulpen. Vaak zie je in zo'n geval ook dat er geen constante controle is over het tempo/aktiviteit en balans. Het paard moet van mij juist ten alle tijden een onmiddelijke reactie op mijn beenhulp geven. Als de rug niet gebruikt wordt, blijft dit achterwege. Door het gebruik van de rug, onstaat er drang naar voren toe. Het paard wil het bit aannemen. Deze "energie"die ontstaat kan men omzetten in nagevelijkheid, het bovenstaande in acht nemend.

Ik vergelijk het altijd met een bel, die van achter wordt opgeblazen en groter wordt (=energie). Jij bepaald hoe groot die bel wordt. Als je echter teveel ruimte van voren geeft, loopt de bel leeg. Hou je het paard teveel vast, dan zal die bel ontploffen.

Zo zie je dat nagevelijkheid niet alleen te maken heeft met de kaak/nek/hals, maar ook met de rug, het binnenachterbeen. Kortom, het hele lichaam heeft op dat ogenblik een functie die op elk moment aangesproken kan worden, waarbij een flitsende maar ontspannen reactie ontstaat.


Duidelijk en mooi gezegd Thyrza, ik ben het er helemaal mee eens. Als voorbeeld gebruik ik altijd een speedboot ( ik heb veel gewaterskied *LOL* ): als je namelijk gas geeft zakt de kont van de boot met de motor in het water, dan gaat die boot zijn kracht verdelen en zijn balans zoeken en dan glijdt hij over het water, het zogenoemde planeren. Dat zou je kunnen vergelijken met de nageeflijkheid omdat alle omstandigheden optimaal zijn. Dus de kracht wordt optimaal benut en gebruikt voor het ideale doel.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:46

En wat is durch nog iets dan?Ik heb geen verstand van duitse termen.