rijden met elastiek slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

rijden met elastiek slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 17:07

ik heb sinds kort een halsverlenger gekocht.
volgens de ruitershop was dat een vriendelijker hulpmiddel dan de slof, thiedeman en dat soort teugels..
ik bij mijn paard gebruikt, ging er eerst tegen in(kon nog gewoon omhoog met het hoofd)
maar ontspande later gewoon.

ik ging er mee de les in en al met het instappen moest ik de halsverlenger er af halen.. de reden werd niet gezegd.. er werd wel gezegd dat ik wel met slof mocht rijden.. en anders eens slof met elastiek moest gaan proberen(hij hangt nogal op de slof)

maar ik ben geen fan van een slof.. hij vind dat ook niet fijn, gaat er tegenin...

wrom wel met slof en niet met elastiek?
omdat je een slof helemaal los kan laten? ik vind die extra teugels zo vervelend in de hand en goed met slof rijden kan ikniet.. doet ook veel pijn aan mijn schouders..

ik hoor meer goeie verhalen over het elastiek dan de slof...

de reden kan ik niet vragen aan de desbetreffende persoon aangezien die nogal de pik op me lijkt te hebben er er dan eenbullshit reden uitkomt...

tisniet dat hij tegen het elastiek inging.. hijontspant en begint ook leker te schuimen en met het bit te spelen..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:20


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:44

Persoonlijk zou ik, als ik niet met de instructeur kan communiceren omdat ze de 'pik' op me heeft, een andere instructeur zoeken.
Want hier leer je geen ruk van. Als ze je wel met slof wil laten rijden en niet met elastiek en dit zonder uitleg te geven.
Daarnaast vind ik de pik op iemand hebben not done als je iemand les geeft.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:14

Ik zou het toch eerst maar eens vragen. En komt er een reden die je niet begrijpt oid doorvragen.
En anders moet je inderdaad eens afvragen of dat wel de juiste persoon is..

Trouwens, ik vind een stiek niet zo fijn omdat hij daarop gaat hangen.
Alleen lijkt het me nog altijd een beter hulpmiddel dan een slof als je daar niet mee kunt rijden.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 18:20

nouw het is eigenlijk zo.. ik lease mijn paard via de manege.. en de eigenaresse zei het dus tegen mijn instructrice(die ookd oor haar is onslagen) mijninstructrice zeiwel dat ik me er nix van aan moes trekken, maar ik neem daar wel het risico mee dat ze gaat zeggen dat ikhet paardniet meer mag leasen en hem weer in de lessen gaat gebruiken.

hij hangt bij mijjuist niet ophet elastiek, wel op de slof(ook op mijn handen als ik hem een keer naar beneden krijg Haha!)
maar ik vond het gewoonnogal vaag dat ik welmet slof zou mogen rijden, waar je hem eigenlijk zomee in de krul kan trekken en hij zijn rig ook nog steeds kan wegdrukken ennietmet elastiek, waar hijnog wel ruimte heeft om omhoog of omlaag te gaan en puur alleen zelf ervoor zorgt of hij veel of weinig drukin de mond heeft..

ik heb gewoon vaak de neiging hem in zo'n kunstmatig krulletje te trekken en dat isniet goed, dus rij ik liever nietmet slof..

maar ik ga wel eens een poging wagen tot vragen.. want ik benniet de enige die hetniet snapt bijmij opstal :S

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:33

Waarom rij je uberhaupt met hulpteugel? (is me niet duidelijk uit het stukje).

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 03:41

Ik begrijp ook niet waarom je met een hulpteugel rijdt. Vervolgens zou ik het toch gewoon gaan vragen want ik vind dat het voor een leerling juist erg bealangrijk is om te weten waarom je iets juist wel of niet doet. Zelf vind ik dat heel plezierig als leerlingen mij wat vragen. Voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk dat ik met mijn instructeur kan communiceren. Ik begrijp dat het voor jou in deze situatie wat moeilijker ligt maar je kan het ook vragen op een manier die niet verwijtend is. Dus ik bedoel erg neutraal, niet voor het een niet voor het ander zodat beide dames zich niet aangsproeken of aangevallen voelen. Dit voorkomt tweespalt. Succes

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:08

Hoi,
ik longeerde mijn pony (Iris) wel eens met een stiekje want dat zou volgens de instructrice goed voor haar zijn.........
Maar mijn pony vond het niets en gooide gewoon plotseling steeds haar hoofd op (deed ze met rijden dus echt nooit) waardoor het stiek tot 3x toe knapte! Verward Boos!
Hierdoor had mijn pony zoiets van ik heb lekker gewonnen en werd ze alleen nog maar sterker........
Ik vind het dus geen aanrader en ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom je ermee wilt rijden???? Verward

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 14:14

ik rij er mee omdat mijn paard er in zovere wel respect voor heeft.. hij blijft laag met dat ding. hij kanook wel omhoog en ja dan staatie op spanning, maar dat houd hij niet lang vol. enals ik gewoon kneepjes geef enzo en mijn been er goed bij houd is er niets aan de hand. maar zonder hulpmiddel krijg ik hem gewoonniet naar beneden, alsof ik dan ineens niet meer de juiste drukop de teugels kan geven en dan kan ik ook niet genoegbeen geven.
ik ben harder bezig met been geven om hem vorwaarts te krijgen en dan lukt dat beetje meer niet meer.
ik wil ook niet dat hij steeds zijn rug weg drukt, zoals hij zonder hulpmiddel doet.
met hulpmiddel kan ik hem wel naar beneden rijden en gaat hij zijn rug gebruiken.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:42

ik vind dat ze op een elastich vaak in gaan hangen.
en dus dan ook niet meer luisteren naar andere hulpen.
dan heb ik ook liever (als het moet een slof), als de slof niet nodig is hangt hij los, en met het elastich, ja blijft hij hangen of gaat hij zihc opdrukken

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:15

Gekke koei, zoals je het nu beschrijft wordt het probleem duidelijk. Het lijkt mij alleen een betere oplossing om het rijtechnisch op te lossen omdat hij dan alleen zijn rug op de juiste manier gebruikt, dus dragend. Dat red je met een hulpteugel niet. Probeer met je instructeur dit probleem te bespreken, want zo moeilijk is dit probleem niet op te lossen.