Help paard loopt te veel op voorhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Help paard loopt te veel op voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 10:30

Jullie zien het al aan mijn titel....Het paard wat ik nu bijrijd loopt te veel op zijn voorhand en is niet echt lekker los in zijn lijf.

Hebben jullie nog tips om dit paard op een rustige opbouwende manier wat lekkerder te laten lopen?


Ik hoor het graag

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:43

Ik kon alleen maar denken aan veel overgangen rijden,en veel figuren.Even voorzichtig proberen voltes te sluiten en dan een overgang terug te rijden en even later weer naar voren. Op die manier krijg je zijn achterhand ook een stuk sterker! ! Zal je waarschijnlijk al geprobeerd hebben,maar dat lijkt me eigenlijk de goede oplossing!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:00

Veel overgangen en wendingen inderdaat. Maar doe dit niet door te trekken aan de teugels. Dit zorgt weer dat je paard op de voorhand valt.

Het begin van het verzamelen is dat je paard zijn rug omhoog brengt om zo jouw beter te kunnen dragen. Dit bereik je door hem lang laag te laten lopen, en goed voorwaarst stuwend. Vooral dat stuwende. Zonder dat zou het paard door deze houding geheel op de voorhand vallen. Hou je knieén losjes ontspannen en sta geheel op je beugels. Maakt hij zijn rug bol. Dan kun je hem in die houding overgangen laten lopen.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:08

Helemaal niemand die nog meer tips heeft....

Jammer Verdrietig

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:11

Veel (schijn) overgangen rijden. Goed voorwaards houden. Rijden op je zit en zo weinig mogelijk met je handen, vooral tijdens het terugrijden.
Misschien kun je is een les met hem volgen?
Succes.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:03

Heb je je paard goed aan het been en mooie aanleuning op 2 teugels? Zonder dat kan je niet aan verzameling denken en krijg je hem ook niet los door het lijf.
Hier kan je ook geen "standaart recept" voor op internet zetten.

Sorry, dit is waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar ik kan je niet veel anders zeggen dat je hiervoor echt goed les moet krijgen.

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:04

de antwoorden die er staan zijn goed maar rij hem van achteren wat meer op .vang .hem voor op en rij hem van achteren extra bij rij hem na een paar passen weer weg en weer terug en af en toe middendarf . OK dan! OK dan! door het schakelen komt het achterbeen meer er onder waardoor hij minder op de voorhand gaat lopen maar let op rij niet op je handen maar met je zit vang hem daar mee op veel sucses

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:09

Misschien moet je eens goed (prive)les gaan nemen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:44

Er zijn ook niet meer tips. Dit zijn de dingen om je paard te leren op de achterhand te lopen.
Wel kan je volte's openen en sluiten om het paard eerst goed te leren inbuigen, lengtebuiging te houden en ook veel rechte lijnen (van de hoefslag). Veel vierkantjes. Dus van K naar F, van E naar B, etc.
Zo leer je het paard rechtrichten en op zijn eigen benen te lopen. Dan pas kan je de achterhand er perfect onder zetten omdat het paard anders vaak met een achterbeen buiten de massa blijft stappen.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 12:10

Wat het probleem ook is dat hij bijna (altijd) recreatief gereden is.
En ik wil hem gewoon wat weer losser in zijn rug krijgen...want het lijkt
net een plank. Dit is niet bevoordelijk voor hem en ook niet voor mij!!!!
Hij heeft er ook recht op om lekker in zijn vel te zitten!!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:54

Heb je helemaal gelijk in Flower.

Grond oefeningen kunnen ook heel goed helpen, om een paard los in zijn lichaam te krijgen. En het is nog leuk ook.

Het is heel moeilijk om een paard dat geheel vast zit. Goed los te krijgen. Daar gaat tijd en moeite in zitten.

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:02

Eén van de redenen dat een paard zich niet los laat rijden is dat hij niet ontspannen is. Zo gestressd en zich opspant en dan blokeert hij heel zijn rug. Het kan eijn door iets doms dat er in het verleden is gebeurd dat rijden hem ongemakkelijk maakt en daardoor stresst.
Oplossing: Als je begint te rijden geef je hem lange teugel en laat je hem op zijn eigen natuurlijke gang rondstappen. Het is belangrijk een paard zoveel mogelijk zijn natuurlijke gang te laten behouden. Je begint hem dan voltes te laten stappen, enkel door met de benen en zit te werken. Zodat hij ontspannen is en goed met zijn lichaam mee kan buigen. Sommige paarden zijn moeilijk enkel te rijden op benen en zit, maar uiteindelijk na veel oefenen komt het wel. (dit kan je zelfs ook op wandeling oefenen als hij rustig is). Als dit goed gaat, neem je lossjes je teugels op (paarden die vroeger bruusk zijn behandeld, kunnen op dat moment zich opspannen en blokeren, niks van aantrekken.) Je herhaalt de oefening van ervoor. Je beweegt met je armen mee naar voor in het ritme dat zijn hoofd beweegd bij de natuurlijke gang. In begin is dat een beetje op einde zal dat minderen. Zo maak je drafoefeningen. Met je handen gewoon 1O cm boven de schoft, evenwijdig. Je moet deze niet gebruiken. Werk met je lichaam. En rij ze vooruit. De teugels moeten wel altijd contact houden, maar niet spannen. Als je dan figuren rijdt en op 1 lengte de drafsnelheid aanpassen door sneller, en dan trager licht te rijden, en door voltes te verkleinen en vergroten,, dan gaat hij zijn achterhand moeten gebruiken. Veel op oefenen; aLs je voelt dat hij vast zit, ga je weer stappen en voltes draaien met je benen. Uiteindelijk zal het wel lukken. Zo is het ook bij mij toch gelukt.
Veel succes en hoop dat je heel mijn blablabla snapt hihi Haha!
A.