Op het goede been licht rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Op het goede been licht rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 01:04

Ik heb een vraag. Schijnheilig

Als je begint met paard rijden, hoelang zou het duren dat je weet op welk been je moet licht rijden??????? Haha!

Dat hoeft toch geen jaren te duren??? Verward

Als het goed is weet je dat al heel snel of niet???????????

Haha! Haha! Haha! Haha!

Laat mij is weten hoe lang jullie er over gedaan hebben om dat te leren. OK dan!

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:17

Sommige mensen leren het nooit.Maar zelfs dat geeft niet.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:42

de meeste mensen zien ongeveer na een paar weken al op welk been ze lichtrijden, maar zoals becca al zegt: sommige leren het nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:11

Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, moet je gaan "staan".
Als het binnenvoorbeen naar voren gaar, moet je weer gaan zitten.

Naar mijn idee rijdt het echt geen meter op het verkeerde been! Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:13

ik zelf ga automatisch rijden rijden op wat linksom goed is, en recht niet goed. op de rechterhand moet ik dus 1 keer doorzitten, en kan op de dan dus goede hand mijn benen moeilijk stilhouden. zo voel ik of ik op het goede been zit

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:37

hetzelfde als sammm.. had het wel binnen paar weken geleerd geloof ik.. maar is alweer zoooo lang geleden!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:34

Ik rijdt nou ongeveer 10 jaar en kan het nog steeds niet goed.. Hopeloos geval denk ik. Gelukkig start ik M dus dan krijg je er iig geen puntenaftrek meer voor

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:36

Oefenen.. heb er al eerder een lap tekst over geschreven, misschien kan je die met de zoekfunctie vinden Lachen
Zie je ook niet of je goed zit, of zie je dat je vaak fout zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:49

De meesten zien het toch wel in enkele lessen of ze op het goede been rijden. Of ze het dan ook nog uit zichzelf goed doen is een tweede. Dat komt meestal weer iets later.

Met lesgeven legde ik eerst uit hoe je kon zien of je op het goede been zit en hoe je een pasje doorzit om op het andere been te komen. Als dit duidelijk was dan liet ik ze zelf af en toe kijken of ze op het goede been zaten. Naar mijn idee werkt dat het snelst. Als ik alleen maar zou zeggen: 'verkeerde been', dan is het natuurlijk heel makkelijk om zelf niet meer te kijken. Op die manier ging het trouwens vrij vlot bij de meesten.

Voordat je voelt of je op het goede been zit (zonder te kijken dus) gaat er meestal toch wel weer een aardige tijd overheen.

Ik zou zelf niet meer weten hoe lang ik erover heb gedaan (is nogal lang geleden).

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:54

Toen ik begon met rijden is het me altijd verkeerd uitgelegt.
Nu weet ik eindelijk hoe t moet, en ik begin rechts altijd verkeerd, dus 1x doorzitten en het is goed, links begin ik altijd goed.En vanuit allebei de gallopen ook, ik kan gewoon op rechts niet goede beginnen :S

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:31

Ik heb 3 jaar paardgereden zonder ook maar ooit iets gehoord te hebben over op het goede been lichtrijden.
Toen ik van manege veranderd ben, viel ik dus ook totaal uit de lucht.
Het heeft een paar weken geduurd voor ik het onder de knie had, maar nu is het meestal wel goed.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:41

Zauber schreef:
Ik heb een vraag. Schijnheilig

Als je begint met paard rijden, hoelang zou het duren dat je weet op welk been je moet licht rijden??????? Haha!


Je weet het vrij snel, maar wanneer je het ritme te pakken hebt hangt een beetje af van je talent, hoe vaak je rijd, hoe hard je er op oefent enz.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:53

Op sommige paarden voel ik het gewoon, op andere niet. Op Trix kan ik het niet, dan moet ik constant kijken of ik op het goede been zit, ze heeft gewoon erg vlakke gangen, je voelt echt geen verschil. Scheve mond

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:42

ik had het al vrij snel door, een vriendin van mij zit na 4 jaar rijden nogsteeds regelmatig fout, en zo beroerd rijdt ze niet. Dus het verschilt nogal geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:11

Hoe snel je dat doorhebt is een beetje afhankelijk van je rijkunstig gevoel. Je hoeft het ook niet te zien, als je het maar kunt voelen!

Sommigen leren het nooit en andere hebben het weer in een paar weken onder de knie.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:29

Ik heb er zelf knap moeite meegehad. En toen ik het eindelijk bij mezelf zag, kostte het ook weer een tijdje voordat ik het bij anderen zag.
Hoe lang het me precies gekost heeft, durf ik je niet te zeggen. Ik denk toch wel een half jaar/jaar of zo.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:00

Ik merk doordat ik veel buitenritten maak, dat ik er best mee moeite mee heb. Wanneer ik dan in de bak rij, wat ik niet vaak doe, komt dit wel eens knullig over terwijl ik toch de nodige rijervaring heb.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:06

Zelf had ik eht binnen een paar lessen door.
Maar voor dat ik het bij anderen zag heeft langer dan een half jaar geduurd.
Ik kon niet tegelijk en naar de ruiter en naar de benen van het paard kijken Haha!

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:36

bij mij heeft het een aantal jaar geduurd voor mijn toenmalige instructeur uitlegde wat goed en fout was, daarvoor had niemand daar iets van gezegd. toen ik dus wist wat goed en fout was deed ik het niet meer fout, maar dat was logisch, ik reed toen al minstens 2 jaar.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:51

Ik denk ook dat het er aan ligt hoe oud je bent en op wlek paard je rijdt... Ik geef mijn nichtej van 7 les die nu sinds een week een eigen paard heeft daarvoor reed ze op mijn mini-shet, maar dat is niet te doen die loopt zo snel. Ze rijdt nu een jaar paard en ga nu pas (sinds ze haar eiegn pony heeft waarbij het te zien valt) beginnen met op het juiste been lichtrijden. Iemand die wat ouders is zou het misschien binnen een paar weken kunnen leren, maar idd wat al gezegd werd, sommige leren het nooit...
Van mij zelf weet ik echt niet meer hoe lang ik er over gedaan heb... is ook al zo lang geleden...

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:56

Dat is aan het begin nadenken, maar ik doe het nu uit mechanisme. Als je aandraaft meteen kijken of ik op het goede been zit..

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:02

becca schreef:
Sommige mensen leren het nooit.Maar zelfs dat geeft niet.


ik weet wie je hiermee bedoeld, het is klein en heeft meerdere pony's?

of niet?

Sabrina

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:35

Ik had het binnen een paar weken geleerd ik doe het nu automatisch,
Maar er zijn menesen die er altijd moeilijk heden mee houden

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:43

Verdrietig Inderdaad het is klein heeft twee pony's en rijd altijd op het verkeerde been licht.Mischien moet ze eens naar het antwoord van een paar hierboven kijken:als ik op rechts zit dan rijd ik links maar dan op buitenvoor en binnen achter en als ik dan van hand verander moet ik zes keer doorzitten.dan snap je er zeker niks meer van.Komop nou hoe moeilijk kan dat nu ziijn?Even kijn en evt. EEN pasje doorzitten(huil!) Verdrietig

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:08

Heb het meer dan 10 jaar geleden geleerd & doe het automatisch.

Leuk was wel dat ik op een gegeven moment ontdekte hoe automatisch: ik probeerde aan iemand uit te leggen op welk been nou etc. en toen wist ik het niet Verward Haha! Duzz... op m'n paard gaan zitten & ojah Bloos zo dus. (Ik had toen een jaar niet gereden & voelde het dus nog wel, maar niet bewust... Blond )