Alle RT problemen kunnen worden opgelost!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Alle RT problemen kunnen worden opgelost!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:48

Ik ben ervan overtuigd dat alle RT problemen kunnen worden opgelost met gezond verstand! Het hele bewegingsapparaat en het rijden is erg logisch, laten we zeggen een soort wiskunde. Als je het begrijpt is het simpel en zijn alle problemen op te lossen zonder hulpteugels of hulpmiddelen! Ook zal een paard met een correct getrainde basis vrijwel uit eigen beweging aan de teugel lopen omdat dat gemakkelijker en plezieriger is. Op deze manier voorkom je veel ergenis, blessures en problemen. Een ander voordeel is dat je niet meer aan de nageeflijkheid hoeft te werken en je direct aan het werk kan met de oefeningen!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:09

Pipo schreef:
Nou dat ligt natuurlijk wel aan het exterieur van het paard, een paard met bijv. een badkuipmodelrug, daarnaast een te korte, te diep uit de borstkomende hals..........................ik vraag mij af of die het zo prettig vind om nageeflijk te lopen.


Op zo'n paard moet je misschien helemaal niet gaan rijden Knipoog
Maar als je er wel op wil rijden zal het paard je toch moeten dragen, dat is altijd beter en minder pijnlijk en kwetsbaar met een sterke rug dan een zwakke rug. Laat dit paard dan niet helemaal voldoen aan een paard wat wij graag willen zien maar het principe blijft gelijk, denk ik.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:15

Kleintje schreef:
Aquahorse, het kan niet alleen met gezond verstand. Je moet ook kennis van zaken hebben, ruitergevoel en een goede gecontroleerde zit.
Zonder dat lukt het je echt niet om alle problemen op te lossen.

Daarnaast heb je het over correct gereden paarden. Maar daar noem je ook iets. Correct gereden paarden hebben niet snel RT problemen, anders is dat onderdeel waar ze een probleem op hebben vaak niet correct gereden. Een paard zit je echt niet zomaar dwars met rijden. Ja... die draken zijn er wel, maar de meeste paarden doen het omdat het gevraagde gewoon niet op die manier kan worden uitgevoerd.

Verder denk ik dat er meer niet correct gereden paarden zijn dan wel correct gereden paarden.


Dat ben ik helemaal met je eens, over ruitergevoel en gecontroleerde zit. Maar dat zijn de middelen die je nodig hebt om het probleem op te lossen denk ik. Als je tegen een probleem aanloopt moet je eerst de oorzaak van het probleem zien te vinden. Een probleem oplossen zonder een oorzaak te weten heeft geen zin. Als je een logische manier van redeneren hebt op het gebied van beweging, moet je elk probleem kunnen oplossen. Ik zeg niet dat dat altijd eenvoudig zal zijn ( wiskunde kan ook best even ingewikkeld zijn) en dat je erg erg diep en lang over zou kunnen nadenken maar een rijtechnische oplossing komt er!

Ik denk ook dat er helaas meer niet correct gerden paarden zijn dan wel correct gereden paarden. Dat is jammer maar ik denk het beeld van nu.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:27

Kleintje schreef:
Aquahorse, zoals je het nu schetst dan vind ik dat er hier maar weinig discussie aan is.
Want ik ben het er mee eens dat ieder paard wat correct, met gevoel en een goede zit wordt gereden wel tot het eind van de basisdressuur kan komen.
Maar ja, veel mensen hebben dat fijne gevoel, dat geduld (ook essentieel), de juiste instructeur om ze dat zetje in de goede richting te geven en de juiste zit niet.

Maar in principe ligt het bijna altijd aan de ruiter en zijn er bijna altijd paardvriendelijke oplossingen.

Maar ja, helaas zijn niet alle paarden perfect gereden en zijn we niet allemaal goede ruiters.


Maar iedereen kan toch iets leren? Misschien heeft de een wat minder aanleg dan de ander maar dat mag in mijn ogen geen problemen opleveren tijdens het rijden. Misschien wel een iets minder mooi geheel maar dat is denk ik maar bijzaak. Vooral omdat iedereen op zijn eigen manier plezier beleeft aan het rijden, talent of geen talent.
Uiteraard ligt het vaak aan de ruiter als er problemen zijn maar dat heeft ook weer een wisselwerking op het paard of met het paard. Maar feit blijft volgens althans, dat alle problemen rijkunstig moeten kunnen worden opgelost.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:32

runningkawa schreef:
Maar heb je er nu wiskunde voor nodig?
Nooit mijn sterkste vak geweest, toch kan ik heel goed aanvoelen waarom een paard iets niet doet en dit oplossen.
Dat wiskunde zie ik niet zo zitten.
Meer het gevoel van een paard erkennen.
Weten dat een paard zelden zomaar staakt, maar dat er een rede achter zit.
Vaak onduidelijke hulpen, gewoonte of pijn.


Nee je hebt er geen wiskunde voor nodig. Het gaat erom dat je het rijden met logica kan beredeneren. Op die manier krijg je gemakkelijker problemen en oorzaken inzichtelijker en kan je volgens mij voor alle problemen een correcte oplossing bedenken. Uiteraard is het gevoel van een paard erkennen erg belangrijk maar dat heeft niets te maken met het logisch berdeneren en het probleem inzichtelijk te maken. Dat heb je wel nodig bij het oplossen van het probleem maar daar komen natuurlijk nog veel meer dingen bij kijken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:36

MacavityL"]
[quote="Aqua8horse schreef:
het rijden is erg logisch, laten we zeggen een soort wiskunde. Als je het begrijpt is het simpel


rijden is niet alleen logica.. wanneer je met levende wezens omgaat is het nooit de pure logica, wiskunde, dat een rol kan spelen. waarom? omdat mensen en dieren niet logisch redeneren en reageren, dus kan hier nooit logisch op geanticipeerd worden.
Wat je mist is gevoel.. Gevoel dat je hebt en gevoel dat je ontwikkeld. Volgens mij die invloed groter voor het rijden dan de logica en wiskunde die jij denkt dat nodig is.
[/quote]

Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt zoals ik het bedoel. Natuurlijk is het onmogelijk om zonder gevoel te kunnen rijden, dat ben ik voor (bij wijze van ) voor meer dan 100% met je eens. Het gaat hier alleen om het logisch berdeneren van het bewegingsapparaat van het paard om problemen te kunnen oplossen. En voor dat oplossen heb je zeker ook een heleboel gevoel nodig! Maar ik denk dat je dat altijd nodig hebt als je met dieren optimaal wil werken.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 07:55

Lovely schreef:
Een paard met een correcte basis zal weinig problemen laten zien, dat klopt. Maar niet ieder probleem is alleen maar te wijten aan een zwak punt in de basis.


Nee, dat ben ik wel met je eens. Maar een correcte basis voorkomt veel problemen en is zeer plezierig om mee te werken. Bovendien kan je de krachten van het paard optimaal gaan benutten zonder hem te overbelasten. (nu bedoel ik natuurlijk niet te lang rijden, in een zware bak etc)
Veel problemen ontstaan door de ruiter en een wisselwerking daarop.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 08:01

Kendra schreef:
Mensen leren op verschillende manieren (en paarden ook, maar daar heb ik iets minder verstand van). De een zal dus veel meer kunnen oplossen met logisch redeneren en de andere zal vooral op zijn/haar gevoel vertrouwen.
Ik denk niet dat het een beter is dan het ander, het hangt af van je eigen dynamiek/leerstijl. Denk maar eens aan gewoon leren: de een leert vooral door ergens over te praten, de ander leert door te doen en de derde wil eerst alles analyseren. Volgens mij geldt dit ook voor alles wat met 'leren paardrijden' te maken heeft.


Dat ben ik ook wel weer gedeeltelijk met je eens. Vaak sluit het een het andere niet uit. Maar iets wat logisch is, werkt. Je kan dan altijd alles verklaren en het probleem en de oorzaak en de oplossing beter inzichtelijk maken. Natuurlijk kan je ook een hoop met je gevoel doen maar als het een echt ingewikkeld probleem wordt, wordt dat te moeilijk. Vandaar dat een logisch beeld hebben voor jezelf van de bewegingen van een paard met en zonder iemand op zijn rug, je in staat stelt om voor alle RT problemen(bewegingsproblemen) de problemen te signaleren, de oorzaak op te sporen en de oplossing te vinden!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:24

Je moet voor je een probleem wil gaan oplossen wel weten wat de oorzaak is. Die oorzaak kan je met logica eenvoudig beredeneren. Dan kan je uiteraard met je gevoel en rijtechniek het probleem gaan bestrijden. De stelling is bedoeld voor het herleiden en signaleren van het probleem en de oorzaak. Die handleiding heb je nodig om doormiddel van je gevoel, kennis, karakter en menselijke hulpen het probleem het hoofd te kunnen bieden. Dat is in deze topic al vaker genoemd en daar ben ik het helemaal mee eens

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 10:06

Voor mij is het oplossen van problemen een logica(net zoiets als wiskunde) En iets wat logica is werkt. Ik blijf van mening dat je dat nodig hebt om de oorzaak op te sporen van een probleem. Door logica maak ik het voor mezelf inzichtelijk. Hoe je daarna het probleem gaat oplossen(= de oorzaak wegnemen) is een heel ander verhaal. Dat is ook niet wat ik bedoelde met deze stelling. En inderdaad je kan dingen zoals Romkabouter ook al zegt op verschillende manieren oplossen. Net als bij wiskunde: je zoekt het probleem en past de juiste formule toe. Hoe juist de keuze is hangt af van de kundigheid van degene die het uitvoert en ook zeker van zijn kennis en zijn emoitionele beleving. Voor het oplossen van problemen zijn dus verschillende mogelijkheden. En Lovely, ik heb het denk ik over een logica die al het technische aan paardrijden kan verklaren en herleiden. Dus waarom gebeurt dit en waarom doet het paard dat. Dat is voor mij inzichtelijk en daarom stel ik dat je alle bewegingsproblemen(uiteraard geen medische afwijkingen) op een logische manier kan oplossen. Dus niet een slof zomaar gebruiken omdat het paard zijn hoofd omhoog doet. Ik heb het dus zeer zeker over een andere logica. Om even op dit voorbeeld door te gaan, ik ga dus eesrt na waarom dat paard dat zou kunnen doen en dan ga ik kijken hoe ik dat rijtechnisch zou kunnen oplossen. Ik hoop dat ik nu wat beter heb kunnen uitleggen wat ik bedoel.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:45

Ben ik het ook weer mee eens. Toch denk ik voor veel mensen dat paardrijden niet ook iets logisch is. De problemen die ik tegen kom geven dat aan. En als je dat niet ziet is het ook moeilijk om een probleem op te lossen, helemaal als het een wat ingewikkelder probleem betreft.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:51

Romkabouter schreef:
Dat zeggen Lovely en ik ook Aqua, maar ook dat die logica voor iedereen anders kan zijn. Met als gevolg dat er ook meerdere oorzaken voor hetzelfde probleem gevonden worden. En dan heb je daar dan nog eens verschillende oplossingen voor Haha!


Ik begrijp jullie dan denk ik niet goed. Met wat je nu schrijft, bedoel je dan dat er verschillende logica's zijn? Iets wat logisch is, is voor mijn gevoel gewoon logisch. Zou je mij misschien willen proberen uit te leggen hoe je dan bedoelt dat een logica voor iedereen anders is.
Volgens mij is er ook maar een oorzaak, wat overigens wel kan ontstaan door een combinatie van verschillende factoren en waar ook meerdere oplossingen mogelijk zijn. Of bedoelen we uiteindelijk wel hetzelfde?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:58

runningkawa schreef:
klopt, dat kom ik dan ook weer tegen in de paarden die verkl**t waren.

Maar hoe ging dat gezegde ook weer je hebt paarden mensen en mensen met paarden Lachen


Ja, precies zo ging dat gezegde...en het is nog steeds actueel, denk ik.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 21:42

Oke, Dank je wel Romkabouter, ik ga het zeker even proberen!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers