linkergalop wou absoluut niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 11:39

hallo, ik zat laatst op het paardje van chrystal-gek, en ik lekker rijden en ik wou in galop, op de linkerhand, ik leg dus mijn binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel neem mijn buitenteugel ietsie strakker dan mijn binnenteugel zodat hij dat binnenbeen makkelijker kwijt kan en drijf dus met mijn binnenbeen terwijl ik met mijn buitenbeen begrens, maar hij sprong maar niet aan....
op rechts deed hij het wel, dat was echt heel erg vaag, en als ik het op links vroeg dan ging ze of heel hard draven terwijl ik wel een ophouding maakte, en ze ging in de verkeerde galop.
hoe kan dit en heeft iemand tips voor de volgende keer???
alvast bedankt groetjes liselot

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:43

Net zoals in de vorige vragen die op hetzelfde neer komen, denk ik dat je moet werken aan de lengtebuiging naar links. Je moet eerst je paard zover zien te krijgen dat hij om je linkerbeen kan lopen, dus niet zodat hij met zijn schouder naar binnen stort. Als de lengtebuiging namelijk goed voor elkaar is, levert de galop zelden nog problemen op.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 14:02

je kunt ook proberen om een balkje op de grond te leggen in een hoek en daaroverheen aan te springen
werkt bij veel pony's
of aan de longeerlijn, dan gaan veel pony's makkelijker in de goede galop, en worden zo dus sterker daarin, zodat ze het strax ook onder het zadel kunnen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 15:36

heej
het probleem is dus dat ze het wel kan, dat ze het ook altijd gedaan heeft, maar nu ineens niet, het leek net alsof ze het niet kon terwijl ze dat dus wel kan dus dat ik het probleem niet, ik vind het erg raar.
geef ik wel de goede hulpen dan?
en trouwens ze buigt wel goed om mijn been heen in de wending.

groetjes liselot

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:20

Probeer in het vervolg de schouder naar buiten te zetten, door beide handen naar buiten te brengen. DAarnaast moet ze meteen aanspringen in galop. Als je haar weg laat draven zal ze namelijk geheid in de verkeerde galop vallen. GEbruik dus een tikje erbij met de zweep als ze weg wil draven.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:28

Ik had dus exact hetzelfde probleem. Bij mij was de oplossing een net iets duidelijker ophouding geven.

Verder lag het ook aan het feit dat mijn bijrijdster veel gereden had (en bij haar ging alles prima). Zij heeft namelijk een sterk linkerbeen en ik heb een erg zwak linkerbeen. Mijn paard voelde dus gewoon mijn been hulpen niet (goed) genoeg.

Misschien ik er ook zo'n verschil tussen jou en chrystal-gek???

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:45

ja kijk, dat snap ik dus nou ook niet.
kheb er anders nooit wat van gemerkt en donderdag hebben we beide gereden en toen ging alles wel goed en vrijdag Lissy voor de eerste keer alleen (we hebben eerst meerdere keren samen gereden, om en om dus, iig dat ik erbij was).
en toen wou het dus niet.
zaterdag en zondag is er niet gereden en gister (maandag) heb ik weer gereden en was er niks aan het handje, iig niet wat betreft dat handje.
ze sprong gewoon aan op beide kanten, vast op een kant kan ze niet zitten want de fysio is juist langsgeweest en dat merk ik wel.

Kheb een tijdje last gehad van mn linkerbeen door een trap, kon ik niet aanleggen want die was superdik en deed zeer, maar toen heb ik er ook niks van gemerkt.
Nu gebruik ik beide benen weer evenveel en heb echt niet het probleem wat Lissy wel heeft en dat snap ik dus niet want het is nog steeds hetzelfde paard.
ze heeft niet echt veel been nodig om in de volgende gang te aanspringen, een lichte druk is al genoeg.
ik snap er ook echt niet de ballen van hoor.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 08:28

dat zou natuurlijk ook kunnen hoor, ze kent me immers nog niet goed, maar de vorige keren deed ze het wel gewoon, best vaag, hihi....
maar jah, ik zie wel hoe het in de vakantie gaat, dan moet het wel lukken. en anders word ik boos op mezelf, en nie op het paardje, want de fout zal wel bij mij liggen.
kussies liselot

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:34

MIsschien geeft lissy een hele andere hulp dan Chrystal-gek. DAar kan een paard ook verward van raken en (een hele logische reactie) in de verkeerde galop aanspringen.

Vraag dus aan elkaar wat jullie galophulpen zijn en probeer die op elkaar af te stemmen.