Wijken in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Wijken in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 17:39

Kort vraagje: je kan in stap en draf wijken, en vandaag probeerde ik dat in galop. De eigenaresse van Cadans zei dat dat niet kon naar haar weten en dat ik dat eens moest vragen aan mijn instructeur. Dat ga ik morgen ook doen, maar wil ook van jullie weten of dat kan.
Dus wie o wie kan me helpen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:46

Dit kan wel degelijk, maar vraagt wel een gevorderde ruiter hoor(vind ik)
om het even makkelijker te maken voor het paard, ivm het kruisen van de benen(want het blijft voor de ruitr moeilijk) kun je beter vanaf de hoefslag een paar pasjes naar binnen rijden. Dus niet wijken maar appuyeren. Darbij blijft de stelling van het paard ook naar binnen.
Ik vind bij alle zijgangen dat je goed moet weten wat je doet en een goede contolle over het paard is wel gewenst, maar om afwisseling in het werk te houden kan je het zeker een keer proberen(dus van de hoefslag naar binnen)

Maar idd het kan wel, zo zie je ruiters die al wat handiger zijn en makkelijker kunnen schakelen met een paard idd af en toe appuyeren afwisselen met een pasje wijken in galop.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 17:50

Oke, hartstikke bedankt! Ik ben absoluut geen gevorderde ruiter, en ik ging er gewoon van uit dat als het in draf kan, dus ook in galop kan. Ik ga het morgen eens vragen aan mijn instructeur, kijken wat zijn mening is.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:55

Je ziet het idd niet elke dag voor komen he?
Dat komt omdat de galop zelf goed beheerst moet zijn voor je zoiets goed kan uitoefenen. Het is ook niet zo heel makkelijk om je paard in een rechte lijn te houden terwijl hij zijwaarts moet. Het paard moet een goede sprong hebben en goed op de hulpen reageren anders zal hij toch kiezen om schuin over te steken.
Maar goed het is altijd leuk om jezelf er eens in te verdiepen toch?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:19

Ik doe het ook regelmatig... is volgens mij wel een goeie lenigheids oefening. Zelfde als met appuyeren in galop.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 18:25

Ja ik vertelde het aan de eigenaresse en die heeft dressuur gereden met dit paard tot M-niveau. En zij had er nog nooit van gehoord. Galop is wel zijn beste gang, en je kan veel met hem doen in die galop. Nou ja, ik ergelijk het natuurlijk met de galop van manegepaarden. Die gaan alleen maar en met een beetje mazzel kun je er grote voltes mee rijden. En Cadans heeft een lekker galopje en is heerlijk stuurbaar.
Ben erg benieuwd naar de mening van de instructeur.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:12

Ik doe het regelmatig en ik zie mezelf niet als gevorderde ruiter. Galop is mijn paard's beste gang en in galop loopt ze beter op twee teugels dan in draf. In draf pakt ze rechts graag veel gewicht en ze heeft dan bij het wijken op de linkerhand de neiging om te veel in te buigen. In galop is dit veel minder.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:15

Ik wijk okk af en toe on galop, ik ben echt niet de beste ruiter maar ik heb het geluk dat ik wel een paard heb dat alles al zo'n beetje kan. steek ik mooi elke keer weer wat van op!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:20

Ik doe dat ook best vaak i.d galop, had t niet zelf bedacht, maar mn instructrice Haha!
Het helpt iig wel, of het nou een lenigheidsoefening is ofwat.
Ook weleens na appuyeren, net voor de hoefslag (als ik een appuyement vanaf de AC lijn maak dan) zodat ik iig weet dat er reactie op mn been komt.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:23

Bij dressuur training deed ik het heel regelmatig. Wijken, appuyeren, schouderbinnenwaarts is allemaal mogelijk, maar het vraagt idd. wel een zekere mate van controle. Goed uitgevoerd is het een goede oefening voor lenigheid en gehoorzaamheid en zorgt ook voor de nodige afwisseling Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:24

hm... dat kan toch niet? dan valt hij toch over z'n benen? appuyementen ok, maar wijken is onmogelijk. dan moeten het paard in de galop buitenstelling + buitenlengtebuiging nemen, waardoor hij bijna in contragalop zou móeten zitten. tenzij je in de contragalop zit, maar dan zou hij in de verkeerde richting zelfs moeten galoperen.
ik zie echt niet in hoe het kan?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:27

Vooral het op 2 teugels rijden vind ik hierin wel belangerijk.
Vaak is het een beetje in de rondte sturen tijdens galop zonder dat je daadwerkelijk controle over je eigen hulpen hebt.

Oefen eerst goed op 2 teugels rijden (stukje rechtrichten) en flink figuren te rijden en overgangen natuurlijk.
Als je dat naar jou gevoel goed beheerst zou je een stapje verder kunnen.

Maar wel onder het toeziend oog van een goede instructeur of instructrice die vanaf de kant kan bijspringen. (Vanaf de kant zie je veel meer in het algemeen en het kan goed zijn om een stukje steun daarin te hebben).

Ik zou eerst concentreren op het gewoon goed zitten, goed de hulpen kunnen uitvoeren en dan pas met dergelijke oefeningen aan de gang te gaan.
Goed paardrijden heb je niet zomaar in een paar jaar onder de knie, er is nog zoveel om te leren Knipoog (Het zal iig nooit saai worden Knipoog )

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:33

als hij in galop door m'n binnenbeen heen valt dan zet ik hem toch wel degelijk een stuk opzij, dus ik neem aan dat dat gaat Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:40

ja, dat inderdaad, maar stel je eens een paard voor, jij zit in de linkeronderhoek, het paard op de onderste zijde, rechtergalop.
hij neemt de diagonaal, stelt recht, en gaat wijken. maw het paard moet toch helemaal de andere kant op buigen? wat jij zegt, neigt meer naar schoudervoor of schouderbinnenwaarts. zoals ik het hierboven heb voorgesteld kan het toch niet? in de rechtergalop, omgekeerd gebogen en naar rechts gaand? het kan volgens mij niet. zijn linkervoorbeen moet dan ontzettend ver onder zijn lichaam door gaan, terwijl het rechtervoorbeen, gesteld naar links, naar rechts moet grijpen. praktisch onmogelijk.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:42

neenee ik doe echt wijken, en hij is nog nooit gevallen! haha Tong uitsteken

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:55

Mij is laatst verteld dat een paard niet kan wijken in galop, omdat hij zijn benen anders neer zet dan in draf (wel logisch maar goed). Als hij zou moeten overkruisen, dan valt hij over zijn benen, dus wijken in galop kan niet. Niet iedere zijwaartse gang is wijken!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:57

Dan zal ik wel een wonderpaard hebben? Verward

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:58

Het kan zeker hoor wijken in galop!
Moet je even naar mijn stal komen kijken, der staat een man, die kan zijn paard alles laten doen.. Alles wat je in stap of draf kan, kan hij ook in galop.. Maar die man is echt een zeer gevorderde ruiter.. Zal eens vragen in wel niveau hij eigenlijk rijd.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:03

Lenn schreef:
Dan zal ik wel een wonderpaard hebben? Verward


kijk maar even in mijn berichtje. als jij je paard terugduwt, kan dat, omdat het een klein stukje is. desondanks denk ik echt dat het lichamelijk onmogelijk is.
en ik denk ook dat we het over twee lichtelijk verschillende dingen hebben Haha! k zou het moeten zien, wat jullie (lenn en dookie) bedoelen. zoals ik het zie kan het ivm kruisen vd benen niet. maar iets anders zie ik niet, terwijl het misschien wel kan.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:05

haha kan ik ook, behalve de keertwending dan Knipoog Ben ik nou ook een echt zeer gevorderde ruiter Verward 'Schouder voor' moet trouwens standaard in de galop, als je dat namelijk niet doet gaat hij automatisch met zijn voorhand tegen de omheining lopen (omdat het makkelijker voor ze is als ze steun hebben van de omheining), waardoor ze scheef worden in galop, dat zie je echt vaak.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30614
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:05

Ik heb het van mijn instructrice weleens moeten doen. Waarom weet ik eigenlijk niet meer, dacht voor de lenigheid.

Sall

Berichten: 6706
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:05

Nou, volgens mij, wordt het echte wijken, een erg lastig voor het paard (niet echt een logische oefening).
Li galop, li gesteld, je wend af. hij moet links om gesteld blijven en je wijkt naar rechts, lijkt me erg ingewikkeld.
Logischer om er een soort appyement van te maken, of om schoudervoor in galop te vragen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:06

ponyzotje"]
[quote="Lenn schreef:
Dan zal ik wel een wonderpaard hebben? Verward


kijk maar even in mijn berichtje. als jij je paard terugduwt, kan dat, omdat het een klein stukje is. desondanks denk ik echt dat het lichamelijk onmogelijk is.
en ik denk ook dat we het over twee lichtelijk verschillende dingen hebben Haha! k zou het moeten zien, wat jullie (lenn en dookie) bedoelen. zoals ik het zie kan het ivm kruisen vd benen niet. maar iets anders zie ik niet, terwijl het misschien wel kan.
[/quote]
Nee, ook bij A afwenden en dan naar M ofzo is mogelijk

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:08

Sall schreef:
Nou, volgens mij, wordt het echte wijken, een erg lastig voor het paard (niet echt een logische oefening).
Li galop, li gesteld, je wend af. hij moet links om gesteld blijven en je wijkt naar rechts, lijkt me erg ingewikkeld.
Logischer om er een soort appyement van te maken, of om schoudervoor in galop te vragen.

nee is ook geen vruchten afwerpende oefening omdat hij dan eigenlijk door zijn buitenkant heen valt, doe het ook alleen als hij door mn binnenbeen valt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:12

hij zal inderdaad opzij moeten vallen om te kunnen schuiven Haha!