Verkeerde galop aanspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:45

Fairie schreef:
Wanneer je aan wilt galopen moet je hem eens iets overdreven meer stelling naar binnen vragen, als hij dan nog fout aanspringt, knappe pony.



Juist niet! Door extra veel stelling te vragen belast je het binnenbeen nog meer en maak je het hem nog moeilijker om dat las eerste naar voren te brengen. Juist een fractie naar buiten stellen (betere controle over de buitenschouder) en hij zal makkelijker in de goede galop aanspringen.



Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:39

Dan_ielle schreef:
Is het niet zo dat het binnenbeen het been is dat het gewicht als eerste weer weg zet? Dus dan lijkt het me logischer dat je binnenstelling vraagt, en geen buitenstelling. De binnenteugel inderdaad een fractie ontspannen, net voor het aanspringen, en ik ken er maar weinig die dan nog verkeerd aanspringen. Als je paard het uiteindelijk doorheeft wat de goede galop is en wat niet, dan kun je hem weer recht gaan zetten.

En tja, een mens is nu eenmaal geen paard, dus ik denk niet dat je een borstcrawl kunt vergelijken met een galop...


beenzetting in de linkergalop:
rechtsachter, linkerdiagonaal, linksvoor, zweefmoment. Het linkervoorbeen komt dus als laatste van de grond, en grijpt ook het verst naar voren dus heeft de meeste ruimte nodig. Daarom werkt het naar buiten stellen dus goed (overigens idem met een changement!). In feite doe jij door net in de overgang te ontspannen met je binnenhand hetzelfde, je geeft het binnenvoorbeen de ruimte om weg te komen. Maar om dat te kunnen doen moet je al een behoorlijk goed gevoel en timing hebben, het een fractie naar buiten stellen (of alleen maar gewoon recht richten) is wat simpeler.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:40

Bettine"]
[quote="Desiree"][quote="Lielle schreef:
[
Juist niet! Door extra veel stelling te vragen belast je het binnenbeen nog meer en maak je het hem nog moeilijker om dat las eerste naar voren te brengen. Juist een fractie naar buiten stellen (betere controle over de buitenschouder) en hij zal makkelijker in de goede galop aanspringen.
[/quote]
daar ben ik het mee eens. je moet het gewicht van de binnenste schouder afbrengen zodat het binnenvoorbeen verder naar voren kan grijpen.

Maar het kan wel met stelling naar binnen hoor: binnenschouder begrenzen, handen naar buiten brengen en paard achter de oren iets of wat naar binnen stellen.



[/quote]

binnenstelling door je handen naar buiten te brengen? Dat gaat in tegen alles wat ik geleerd heb maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:56

Desiree"]
[quote="Lielle"]

binnenstelling door je handen naar buiten te brengen? Dat gaat in tegen alles wat ik geleerd heb maar misschien begrijp ik het verkeerd.
[/quote]

Klopt! Haha! (ik bedoel, druist tegen hetgeen is je altijd geleerd hebt)

natuurlijk mag je nooit bij het stelling vragen je handen naar buiten brengen. Maar in dit geval moet dat wel: je moet immers de binnenschouder begrenzen zodat het gewicht naar buiten komt MET behoud van stelling.
Maar ja, in dit geval moet je het paard effe helpen ergens mee. En dan doe je dat, ongeacht hoe het wel of niet hoort.
[/quote]


Daar ben ik het dus niet mee eens. Dan kies ik dus om aan te springen met contra-stelling (of bij voorkeur met een rechtgericht paard), dat is nl ook een vorm van helpen. Ik kan prima met die contra stelling zijn buitenschouder controleren en dan van daaruit gaan weer stellign gaan vragen zonder dat die schouder eruit komt. Maar dat doe ik dus door mijn handen weer een fractie naar binnen te brengen (buitenhand blijft wel bij de schouder, niet tegen de hals aan want dan blokkeer je je paard). Mijn binnenbeen vraagt de stelling en buiging, buitenbeen waakt tegen uitzwaaien en naar buiten bevallen.
Je handen naar buiten brengen voor stelling is in mijn ogen echt fout, op die manier rijd je hem in feite met je handen door de wending terwijl je binnenbeen niet meer wordt gebruikt.


[quote="Desiree schreef:
Maar normaliter is het niet gebruikelijk om bij de stelling de schouder te begrenzen,
die taak ligt namelijk bij het binnenbeen.




Dat snap ik niet. Welke schouder bedoel je?
Overigens hoor je bij stelling helemaal geen schouder te hoeven begrenzen, eigenlijk brengt je paard alleen zijn hoofd een fractie naar binnen. Alles meer dan dat is al te veel ( *bloos, heb ik nooit last van Gaaaap) * )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers