vraagje over holle/bolle kant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:08

luister maar naar de rijvereniging.
Je zegt; ze wil haar linkerteugel meer aannemen dan de rechter. Hieruit concludeer ik dat links te veel druk zit, en rechts te weinig. Als je nu op links toch meer druk gaat nemen gaat het paard zich vastzetten op jouw hand en gaat hij vasthouden in het lijf.
Dat is namelijk handig voor hem: dan krijg je hem niet naar links gebogen en dat is gemakkelijker voor hem.

Jij moet hem die kans niet geven en zelf rechts de teugel pakken. met je linker been ga je het paard stimuleren rechts in het bit meer druk aan te nemen. als het paard daarop nageeft, ga je voorzichtig proberen het bit links ook weer op te pakken en heel voorzichtig vragen of het paard ietwat naar links wil buiten. Verwacht niet te veel: in zijn rechterlengtebuiging is hij wat kort in de spieren, dus die moeten opgerekt worden wil het paard naar links buigen.

Dus rechts teugel pakken, vergeet heel die lengtebuiging naar links, die zit er voorlopig nog niet in. Laat het paard maar naar rechts kijken, ook niets van aantrekken. Op die manier stelt het zich recht in het lijf ook al lijkt dat niet zo.

De hond is de betere mens



Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:31

ody schreef:
Moet ik dus ook rechtsom de rechterteugel (= binnenteugel) erbij houden?

yep. Ik zie dat je al begrijpt dat rechtsom rijden nu moeilijker is dan het lijkt, omdat je er met de buitenteugel moet rijden terwijl je daar nu eigenlijk vanaf moet blijven. Pak natuurlijk je buiten (linker) teugel erbij en probeer het paard soms zachtjes naar buiten te stellen maar wees er voorzichtig mee: hij mag daar niet meer zwaar worden want dan ben je fout bezig. Je moet je paard weer op 2 handen krijgen, d.w.z. evenveel druk op beide handen. En daardoor moet je tijdelijk op de lichte kant meer druk nemen en op de andere veel minder.

De hond is de betere mens

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers