Meer sprong in de galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Meer sprong in de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 13:31

Gisteren had ik weer een wedstrijd met Pjelk (Fjord) waarmee ik tussen de paarden start in de B. Nu stond er op mijn protocol dat hij niet genoeg sprong had in de galop. Moet een paard dat al hebben in de B en zo ja hoe krijg je dat voor elkaar?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 13:46

Ik zou het opvatten als: iets meer doorgalopperen. Iets actiever, wat meer impuls.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:17

ja het moet er gewoon wat levendiger uit zien dan, de galop moet echt een sprong zijn. Dit kan je oefenen door behoorlijk middengalop te rijden, veel sprong te halen daarbij en dan langzaam terugrijden en zorgen dat je die 'sprong' erin houdt.
En wat ze in de B soms willen zien is erg maf. Ik had laatst 'niet vierkant' op mijn protocol in de B!! Verward
Maar met een fjord tussen de paarden heb je sowieso al een nadeel, want paarden galoperen vaak meer bergop dan een fjord. Veel suc6!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:13

probeer kleine ophoudingen met je handen te maken en te gelijker tijd bij blijven drijven, dus ophouding, bijdrijven, ophouding, bijdrijven.bij mij werkt het goed...het is maar een tip, kan ook dat het bij jou niet werkt!suc6 ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:19

Meer sprong kun je eigenlijk pas gaan ontwikkelen vanuit de verzameling, maar dat lijkt me een beetje onzin in de B.
Ik denk dat er wordt bedoeld dat je actiever moet galopperen

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:38

Dag Pjelk,

Over het algemeen vindt een jurylid een paard dat niet voldoende sprong heeft, een paard dat achter wat blijft draven.
In de galop moet een diagonaal blijven bestaan - is dat niet zo, dan is er geen 'sprong'.
Ik neem aan dat je het ook wel voelt: je paard galoppeert zo van: ka-boem, ka-boem, ka-boem: met een soort tussenstapje, zeg maar.
Een paard dat wél met sprong galoppeert voelt anders: spróng - spróng - spróng.

Hoe te oefenen? Meer snelheid maken, totdat je het ka-boem gevoel kwijt bent, en het spróng - spróng gevoel te pakken hebt. Dan heeeeeel voorzichtig terugrijden, totdat je het ka-boem gevoel nét niet weer voelt, en dan weer voorwaarts rijden totdat het spróng-spróng gevoel er weer is. Het spróng-spróng effect kost kracht, dus verwacht niet zomaar ineens dat het allemaal lukt, het kan zomaar een paar maanden kosten voordat je paard het spróng-spróng (door de rug, en mét een dragende achterhand) ook werkelijk in een wat lager tempo kan uitvoeren.

bertie


Pjelk schreef:
Gisteren had ik weer een wedstrijd met Pjelk (Fjord) waarmee ik tussen de paarden start in de B. Nu stond er op mijn protocol dat hij niet genoeg sprong had in de galop. Moet een paard dat al hebben in de B en zo ja hoe krijg je dat voor elkaar?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:13

Ik kan ook geen punten kwijt als ik B jureer en er komt een heel loperige galop. Je moet een beetje het gevoel hebben dat je bergopwaarts galoppeert. Het paard moet dus actiever galopperen, maar niet harder. Dit kun je wel oefenen door eerst harder te galopperen en dan het tempo op te vangen. Heel goed blijven zitten in het zadel en heel goed tussen je benen opsluiten.

Wat betreft de opmerking 'niet vierkant' in de B. Ik ben het ermee eens dat dit niet de goede omschrijving op een protocol is in de B. Het paard hoeft idd niet vierkant te staan, maar het gewicht moet wel gelijk verdeeld zijn over 4 benen. Dus als er een achterbeen te ver naar achteren staat, dan is het gewicht niet gelijk verdeeld. Sommige juryleden schrijven dan maar "niet vierkant", maar bedoelen eigenlijk dat het gewicht niet goed verdeeld was.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:00

Nistria schreef:
Ik zou het opvatten als: iets meer doorgalopperen. Iets actiever, wat meer impuls.

nee niet meer doorgalopperen daar wordt de sprong vaak wel beter van maar het moet niet zo zijn dat hij alleen in het hoge tempo sprong kan houden.

Enne ja hoe krijg je dat voor elkaar. Punt 1 is: hoe voel je het. Als ik te relaxed kan zitten in de galop heb ik sprongverlies, maar dat zal bij iedereen wel anders zijn Scheve mond Ja en dan binnenbeen duwtje/prikje geven en dat aan de buitenkant opvangen.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:24

Op mijn laatste protecol stond ook: Meer sprong in galop. Hij was die proef niet goed voor het been/sloom. Dus ik denk dat ze in ieder geval bij mij bedoelde dat hij er actiever bij moest lopen, misschien is dat dan ook bij jou het geval.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:57

Been en kijk recht voor je alsof je die heeeeele grote heuvel op moet.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:53

Meer activiteit, maar niet dat je paard harder gaat, dus impuls van achteren (door been te geven) en dat het er voor weer uit komt (dus voor de impuls opvangen, en dan reist je paard, en krijg je een mooie galopsprong)

Om meer sprong te krijgen, kun je ook veel contrastelling oefenen.
Dan worden de rugspieren los, en galopeerd hij helemaal door zn lijf.
Dan krijg je ook een grotere sprong.

Een paard moet ook over zn rug lopen om sprong te krijgen.
Als een paard niet over zn rug loopt, maakt hij geen sprong, maar een
huppeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:30

Scum schreef:
Wat betreft de opmerking 'niet vierkant' in de B. Ik ben het ermee eens dat dit niet de goede omschrijving op een protocol is in de B. Het paard hoeft idd niet vierkant te staan, maar het gewicht moet wel gelijk verdeeld zijn over 4 benen. Dus als er een achterbeen te ver naar achteren staat, dan is het gewicht niet gelijk verdeeld. Sommige juryleden schrijven dan maar "niet vierkant", maar bedoelen eigenlijk dat het gewicht niet goed verdeeld was.


Ik heb het dus in de B al gepresteerd om een 3 te krijgen voor het halthouden, omdat mijn paard niet vierkant stond. De voorbenen stonden gewoon keurig naast elkaar, alleen een achterbeen stond een stukje verder naar voren dan de andere. Later kon ik dit precies zo op de videoband terugzien.