arabiertje met sterrenkijkallures en struikelprobl

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

arabiertje met sterrenkijkallures en struikelprobl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 17:19

Heeft iemand voor mij goede tips hoe ik een overspannen arabiertje mooi rond en ontspannen krijg te lopen?
Djirwa is al 17 maar erg voorwaarts en ziet daardoor niet meer waar ze haar voeten neerzet, struikelt daardoor ook nogal. voorwaarts rijden is niet nodig, denk ik.
"spelen"met de teugels geeft niet het gewenste effect, ze komt enorm omhoog! Echt sterrenkijken.
Dus, weet iemand hoe ik haar ontspannen en rond krijg
en hoe ik haar van dat sloffen en struikelen afhelp?
Alvast bedankt!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:28

heeft ze hoefijzers??????????????????????
dat kan een probleem zijn want mijn fjordje struikelde ook heel veel en sinds haar ijzers eraf zijn helemaal niet meer. voor haar aan de teugel te krijgen kun je een slof gebruiken. ik snap het best al je dat niet wil ik gebruik zelf geen slof maar misschien helpt het.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:47

longeer je haar? Zo ja? Longeer je haar met bijzet? Wat voor bijzet? Zo niet ga haar dan es met bijzet longeren. Het liefst met pessoa. Die kan je net zo strak of los zetten zoals je wil. Ook moet je met het rijden helemaal terug naar de basis. En dan tempowisselingen gaan rijden. Ook voltes rijden is goed voor d'r.
Ga niet spelen met de teugels. Maar ga rijden!. Dus buitenhand op de plaats en binnenhand vragen vooral heel veel met je benen zodat je haar achterhand goed activeerd.
verder vind ik eigenlijk dat je haar even moet laten controleren door een dierenarts.. als ze zo met haar hoofd blijft sterrenkijken kan er iets met d'r rug zijn...
Sorry is beetje rommelig verhaal... maar hoop dat je er iets mee kan. voor meer vragen pb me maar. Lachen
veel succes

groetjes joyce[/quote]

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:54

dat ze loopt wil niet zeggen dat ze voorwaarts is, een pony of paard kan ook hard lopen zonder voorwaarts te zijn (kijk maar naar een paard dat er vandoor schiet, die vlucht maar is ahw niet voorwaarts) Zorg dat je je paard goed aan je been hebt en dat je tempo wisselingen kunt rijden, schakelen in verschillende gangen. Zo te lezen wat ik uit je stukje kan opmaken is je pony niet erg soepel. Daar zou ik zowiezo aan gaan werken. Over balkjes stappen is altijd een goede oefening. Ze moeten opletten waar de benen neergezet worden en daarbij de benen hoger optillen. Slalommen tussen pionnen door is ook een goede oefening om je paard of pony soepeler te krijgen. Onder het zadel maar het kan natuurlijk ook aan de hand. Een kwartier over balken en tussen pionnen door is aan de hand ook voor jezelf een leuke conditietraining Lachen
Wanneer de pony soepeler is, zal hij ook eerder zijn rug goed kunnen gebruiken en aan de teugel kunnen gaan lopen.
succes ermee

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:32

Jep het probleem is niet het struikelen en het hoofd omhoog. Maar het weg drukken van de rug. Je paardje loopt in een u vorm. Zo kan hij zijn evenwicht niet vinden en struikeld en gaat steeds sneller.
Wat maaike zegt kan helpen. Ik zelf zou beginnen met grondwerk. Wending om de voorhand met hoofd laag, Achterwaarts met hoofd laag enz.
Een paard dat zijn hoofd hoog houd. Is ook constand opgewonden onzeker bang. Een paard dat zijn hoofd laag houd. is rustig zelfverzekerd.

Wil je tips pb even. Zowel voor het rijden maar vooral voor het grondwerk.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:31

Als je nog wel kunt sturen, kun je proberen om met nageeflijkheid en voorwaartsheid de problemen aan te pakken. Mijn arabier heeft de neiging om als ze schrikt haar hoofd zo hoog te gooien dat ze onstuurbaar wordt. Je loopt dan het risico dat je met twee teugels aan een kant komt te zitten. Ik rijd haar altijd met martingaal. Als ze gewoon loopt hangt hij slap. Als ze haar hoofd omhoog gooit blijft ze zo iig bestuurbaar. Voor mij werkt dit perfect. Ik heb de martingaal bijna niet meer nodig, maar als het nodig is hangt hij er.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:03

zadel nagekeken?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 13:24

Cornelie,

Wat zou er bijvoorbeeld aan het zadel kunnen mankeren? Dit is niet stom bedoeld maar ik zou graag willen weten waar ik op moet letten als ik het zadel nakijk..
Alvast bedankt voor je tip!!
FEmsk

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:50

die van mij heeft ook sterrenkijkallures niet echt omhoog
maar constant om zich heen is een arabierentik geloof ik want ik ken
meer mensen met dit probleem het enige wat je kan doen is haar
goed aan het werk zetten, veel figuren rijden etc etc zodat ze dus geen tijd heeft om om zich heen te kijken maar helemaal geconcentreerd is op jou en alleen op jou en dan krijg je haar pas ontspannen naar beneden!

dat struikelen is raar daar heb ik geen last van misschien loopt ze te sloffen ofzo tilt ze haar benen niet goed op ofzo of je geeft te weinig been
dat kan ook..?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:16

Het zou te krap kunnen zijn. Of gewoon niet goed liggen zodat ze haar rug weg wil drukken. Helaas komen nog steeds heel veel problemen door een slecht passend zadel.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:13

femskie schreef:
Cornelie,

Wat zou er bijvoorbeeld aan het zadel kunnen mankeren? Dit is niet stom bedoeld maar ik zou graag willen weten waar ik op moet letten als ik het zadel nakijk..
Alvast bedankt voor je tip!!
FEmsk


Niet zelf naar het zadel kijken, dat kun je beter door een professioneel zadelmaker laten doen. Die weet hoe het hoort te liggen en wat er eventueel aangepast zou kunnen worden aan je zadel.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 19:59

joycje schreef:
verder vind ik eigenlijk dat je haar even moet laten controleren door een dierenarts.. als ze zo met haar hoofd blijft sterrenkijken kan er iets met d'r rug zijn...


ben ik het mee eens, als er niks aan de hand is, zou ik een thiedeman aanraden, die is vriendelijker, en makkelijker dan de slof omdat deze van zelf loslaat als je paardje goed loopt. Met de slof kun je nl heel wat aanrichten als je er niet goed mee rijdt!

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:04

Probeer ook eens haar hals te laten strekken onder het rijden. In het begin zal ze waarschijnlijk helemaal niet zakken als je haar meer teugel geeft, maar als je steeds aanbiedt gaat ze op een gegeven moment wel meer ontspannen. Dan langzaam de teugels opnemen. Het kan namelijk goed dat je paardje voor de druk wegrent. Als je zo vanuit ontspanning werkt kan je die misschien ook aan een kortere teugel houden.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:45

verootjoo"]
[quote="joycje schreef:
verder vind ik eigenlijk dat je haar even moet laten controleren door een dierenarts.. als ze zo met haar hoofd blijft sterrenkijken kan er iets met d'r rug zijn...


ben ik het mee eens, als er niks aan de hand is, zou ik een thiedeman aanraden, die is vriendelijker, en makkelijker dan de slof omdat deze van zelf loslaat als je paardje goed loopt. Met de slof kun je nl heel wat aanrichten als je er niet goed mee rijdt!
[/quote]

ik zou niet gelijk atributen aan het paard hangen dat slaat nergens op dit moet rijtechnisch gewoon op te lossen zijn als het niets medisch is je moet hem gewoon goed aan het werk zetten zodat hij geen tijd heb om in de lucht te kijken dus veel overgangen rijden, veel voltes etc etc..

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:50

Mijn arabier had die neiging ook. Hij had tevens de neiging om als hij dan nageeflijk rond ging, dit heel hoog bovenin de hals te doen. Hij kropte zich dus op, wilde geen lengte in de hals maken.

Volgens mijn instuctrice lag dit a.) aan het niet goed willen (kunnen) gebruiken van de rug en b.) aan het zadel. Ik heb er een ander zadel opgelegd. Ook ben ik hem toen op aanraden van mijn instructrice lang en laag gaan rijden. Dus zover mogelijk met zijn hals naar beneden en naar voren. Dit krijg je voor elkaar door hem goed voorwaarts neerwaarts te rijden. Dus zorgen dat ze goed aan je been komt en zelf uitnodigend zijn in je hand. Ik kan het over de computer helaas niet zo goed uitleggen.

Inmiddels kan ik hem netjes op de loodlijn rijden, maar ik rij hem nog steeds lang en laag los. Bij mij heeft dit dus heel erg geholpen. Verder zou ik cavalettis gaan draven, werkt ook bevorderlijk voor het ruggebruik.