Vanuit stilstand wegstappen aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 11:19

Beau kan heel netjes halthouden aan de teugel en ook in stap gaat het goed maar de overgang van halthouden naar stap kan hij NIET! Als ik aandrijf gaat of zijn hoofd omhoog of hij gaat achterwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:21

Als hij achterwaarts gaat, is de kans heel groot dat je te veel druk op je teugels hebt. Hoofd omhoog gooien wijst daar ook vaak op, of juist dat de ruiter de teugel losgooit.
Geef je hem wel met je hand de ruimte om weg te stappen? Hij moet natuurlijk wel voldoende ruimte in de schouder krijgen om goed weg te kunnen stappen.
Wat zegt je instructeur ervan?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:25

Je moet hem vooral met je zit naar voren rijden. Als je alleen aandrijft en idd teveel druk op de teugels hebt gaat je pony achteruit, dus probeer eens wat meer met je zit te doen en de achterhand erbij te houden zodat je pony niet 'uit elkaar valt' als je een overgang maakt.
Of dat nou vanuit stilstand naar stap is, van stap naar draf of welke overgang dan ook.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:47

Kijk even naar m'n reactie bij een vrogi onderwerp hierover, probeer eens weg te stappen in een klein voltetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 16:53

Dat zijn trucjes. Je paard moet gewoon netjes recht weg kunnen stappen, met het gewicht goed verdeeld over z'n hele lichaam.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 23:17

Bedoel je daarmee dat wegstappen op een volte niet goed is?
Ieder z'n eigen methode, maar het heeft mij wel geholpen. Ik zet haar dan extra laag, houd weer halt, rijd weer weg, en dan gaat het.
Maar bij die van mij is het ook puur een kwestie van gehoorzaamheid......

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 01:10

Ik laat mijn pony in zo'n geval ook eerst diep nageven. Dan is hij ook makkelijker op te vangen n naar beneden te houden. Ontspannen is heel belangrijk anders ontstaat er verzet. Op een volte beginnen is een manier, en als het daar goed gaat ga je toch gewoon weer terug naar die rechte lijn? Het zal een tussenstapje zijn...

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:48

Ik laat mijn pony ook goed nageven, door mijn benen aan te sluiten en dan voorzichtig links en rechts ophoudingen te geven. Als ik weg wil rijden, moet ik van mijn instructeur mijn benen aansluiten (dus echt drijven) en ondertussen links en rechts opvangen (dus niet zagen). Mijn verzorgpaard gaat nogal moeilijk aan de teugel, dus bij hem werkt het wel, maar ik weet niet of het bij andere pony's ook zo werkt. Maar je kan het in ieder geval proberen! Suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 08:04

Citaat:
Op 2001-10-05 23:17, schreef Rieja:
Bedoel je daarmee dat wegstappen op een volte niet goed is?
Ieder z'n eigen methode, maar het heeft mij wel geholpen. Ik zet haar dan extra laag, houd weer halt, rijd weer weg, en dan gaat het.
Maar bij die van mij is het ook puur een kwestie van gehoorzaamheid......


Ik kan (en wil) natuurlijk vanachter de computer niet (ver) oordelen, maar dit zie ik vaker uitgevoerd worden. Alleen jammer dat de ruiter dan heel vaak de handen vastzet, waardoor het paard uit intimidatie laag blijft, ipv uit ontspanning. Vandaar dat ik voorstander ben van gewoon recht naar voren wegstappen, tussen twee teugels en twee benen. Is voor een beginnende ruiter ook makkelijker controleerbaar of hij/zij dat goed doet, dan op een voltetje.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:25

Om deze oefening goed uit te voeren moet je paard ten eerste goed aan het been zijn. Wat ook vaak helpt is eerst veel overgangen rijden........van draf naar stap en weer aandraven. en dan ook van stap naar halthouden en gelijk weer wegstappen of draven. en dan nog niet teveel vragen in het mondje als zij/hij moeite hier mee heeft. Als je het gevoel hebt dat zij/hij goed aan het been is kan je proberen vanuit het halthouden weg te stappen door een ophouding te maken met je binnen hand en die gelijk weer ontspannen en iets naar voren te brengen zodat zij/hij de kans krijgt om weg te kunnen stappen. Je moet dan niet te lang halthouden. Gewoon halthouden en gelijk weer wegstappen. Dit zal de eerste paar keren misschien niet lukken maar op een gegeven moment hoort zij/hij toch ontspannen weg te kunnen stappen.

Good luck

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 14:30

Ik zal het probweren vanmiddag. Bedankt voor alle tips en ik hoop dat het helpt!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 23:16

Nog even in reactie op Sonja.

Maar: als ik bij mezelf het gevoel voorstel van een pony die niet nageeflijk is tijdens het halthouden, en dat ook abso niet van plan is te worden, dan is het toch erg moeilijk om wel goed weg te stappen.

Het zal zeker zonder volte op te lossen zijn (overgang naar halthouden verbeteren zodat het paard erraan is als er haltgehouden wordt, meer rihcting halsstrekken laten gaan tijdens wegstappen), maar simpelweg 'tussen twee bene en twee teugels' wegstappen klinkt makkelijker dan het is.

Wat ik vergeten was is dat ik (ik wil niet arrogant klinken) waarschijnlijk al iets verder ben, misschien iets handiger ben in het instellen van m'n paard en zij is het bovendien meer gewend.
Met laag instellen bedoel ik natuurlijk niet laag vastzetten. Laag instellen is in deze voor mij een soort dwingen tot ontspanning, wat ik ook doe als ze kijkerig is oid, het werkt gewoon. Maarja, da's mijn geval.....