Hoofd kantelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 17:08

Gister kwam er een nieuwe pensionklant naar me toe (meisje van een jaar of 13) of ik misschien een idee had waarom haar pony deed wat ze deed.
op het moment dat je het hoofdstel in doet kantelt ze haar hoofd naar rechts (neus naar links dus), met de mond open. Ook onder het zadel doet ze dit.
Het gaat om een NRPS merrie met een behoorlijke scheut arabisch bloed. Op haar vorige stal werd haar verteld dat dit goed was, want gapen was een teken van ontspanning.
Zelf ben ik iig achter de volgende dingen gekomen:
Het bit (enkel gebroken bustrens) is te groot en hangt te laag.
Ze heeft wat kleine haken op haar kiezen.
Een jaar geleden schijnt ze gevijld te zijn, maar dat loste niks op.
Heb toch geadviseerd de tandarts nog een keer te laten komen.
Op een gegeven moment hebben we even Honey's hoofdstel ingedaan, om te kijken wat voor maat bitje ze moest hebben. Hier hangt een dubbelgebroken RVS watertrens in (10.5cm) en vreemd genoeg deed ze het wel gelijk een stuk minder (we hebben nog niet met dit bit gereden)

Waar kan/moet ik nog meer naar kijken?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:12

Ik denk ook naar het zadel.
Mijn pony deed ook nogal raar met het hoofdstel indoen.
Toen ik een ander zadel had naderhand deed ze het niet meer.
Paar weken erna had ik les in de regen. Ik dacht: gooi het oude zadel dan maar even erop!
En toen begon ze weer raar te doen met dat hoofd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 17:18

met het hoofdstel indoen zat er geen zadel op, en toen deed ze het ook, vandaar dat ik niet direct aan het zadel denk

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:19

Ohzo, nee, dan zal het niet aan het zadel liggen.
Maar ik legde altijd eerst het zadel erop en deed dan het hoofdstel erin.

labje
Berichten: 72
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:22

Wij hebben laatst een fysio op stal gehad en die heeft mijn paard helemaal gemasseerd, er waren wat kleine knelpunten maar niks ernstigs. Toch heeft hij sindsdien minder de neiging om te kantelen. Volgens de fysio kan een spier die vastzit ervoor zorgen dat een paard dat gaat kantelen, hij probeert zo de druk te verlichten/eronderuit te komen. Misschien heb je er wat aan!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:23

Mijn pony kantelt ook met zijn hoofd (met rijden), eerst deed ie het heel veel maar nu heeft ie meer steun in mijn handen maar af en toe doet ie hetnog steeds merk ik, maar ik had zaterdag gehoord dat het bit te groot was maar kan het dus ook daaraan liggen dat het bit te groot was?
Hij heeft ook een scheut arabisch bloed en is ze nog jong en NRPS maar waar kan het dan aan liggen?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:12

Je zet het op rijtechnisch..... er ook aangedacht dat dit ook vaak een rijtechnisch probleem is? Dus als de rest, kijk ik vooral naar passend bit/ hoofdstel/ zadel en geen haken, is het een rijtechnisch probleem

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 21:12

Piaffe schreef:
Je zet het op rijtechnisch..... er ook aangedacht dat dit ook vaak een rijtechnisch probleem is? Dus als de rest, kijk ik vooral naar passend bit/ hoofdstel/ zadel en geen haken, is het een rijtechnisch probleem


Als het een rijtechnisch probleem is (als) waarom doet ze het dan ook als je het hoofdstel in doet en ze verder niks op haar rug heeft? Gewenning?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 09:59

Je zou bijna denken aan een oorprobleem: hoofkantellen en gapen. Tis maar een idee.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:05

letizia80 schreef:
Je zou bijna denken aan een oorprobleem: hoofkantellen en gapen. Tis maar een idee.


tis maar een idee? Ik vind het een heel goed idee. Daar kon je idd wel eens gelijk in hebben

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:43

Camilla draait haar hoofd met zadelen ook altijd naar mij toe, dus houd haar hoofd schuin (gekantelt) en doet haar mond ook open. Bij Camil lijkt het net of ze gewoon graag dat hoofdstel om heeft. Met rijden doet ze het niet dus dit zal vast niet hetzelfde zijn. Als het bit bij Camil in is is alles weer goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 20:21

letizia80 schreef:
Je zou bijna denken aan een oorprobleem: hoofkantellen en gapen. Tis maar een idee.


Kan je je nader verklaren? Wat voor probleem bijv? Enkele optie DA?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:37

De Welsh K die ik rijd doet het onder het longeren ook gewoon los zonder iets aan het hoofd/lijf. Een heel vreemd gezicht. Ik wijt het aan stijve spieren/spierpijn. Zou niet weten wat het anders is. onder het rijden (als ik dus zelf aanleuning heb) doet ze het eigenlijk niet... Vreemd.
Kantelen met rijden/hoofdstel heeft meestal te maken met een aanleuningsprobleem. Kan door haken of wisselen komen, maar natuurlijk ook door ongelijke druk en spanning.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:47

stef"]
[quote="letizia80 schreef:
Je zou bijna denken aan een oorprobleem: hoofkantellen en gapen. Tis maar een idee.


Kan je je nader verklaren? Wat voor probleem bijv? Enkele optie DA?
[/quote]

Als dieren last hebben van hun oren, gaan ze vaak hun hoofd kantellen (ik weet niet precies waarom maar denk dat dat met hun evenwichtsoorgaan te maken heeft, dat zit nl in hun oor) met gapen het zelfde verhaal --> buis van Eustagius zit daar, je weet hoe het gaat als je verkouden (of bv in een tunnel rijd)bent dan schieten je oren dicht, als je geeuwt gaan ze weer open. Misschien idd even de da laten kijken, ik heb er verder echt geen verstand van.