pony wordt stijf als ze dagen achter elkaar rijdt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

pony wordt stijf als ze dagen achter elkaar rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 16:17

Hoi,
Wie weet wat je moet doen als een pony na een week (echt goed trainen) rijden stijf wordt, opgedrukt lopen en rug hol maken in plaats van bol. Longeren helpt weet ik, heeeel vaak, maar wat kun je nog meer doen?
Wie weet t?


XXX n Welshfan!!!!!!! *LOL* *LOL* Pling Haha! Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:23

iig zorgen voor een goede warming up en een goede cooling down
verder een goed lesgeefmens erbij halen, want het kan ook aan jou rijstijl of misschien wel aan je zadel liggen !!!!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:42

ik zit ook te denken aan spierpijn. rustig opbouwen dus zoals crossmonster al zei.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:39

training moet je opbouwen. en niet in een keer heel veel doen. wij krijgen dan ook spierpijn. en voor de rest wat de anderen zeggen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:53

Je moet nu eerst rustig aan gaan doen. Waarshcijnlijk vraag je te veel. je moet het ten eerste opbouwen. Heb je een braaf paard dat alles voor je doet, dan is er een kans dat je te veel vraagt.
heb je een van nature stijf paard, dan wil je dat graag verbeteren en dan ga je ook snel te lang door.
Je moet goed op de signalen letten. Jouw paard geeft nu het teken dat er eerst rust nodig is. Dit kan gewoon weidegang zijn. Zet het paard maar lekker 2 dagne op de wei. Pak het daarna een keer rustig op, longeren of een buitenritje.

Wendy_Komen

Berichten: 6297
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:20

Goed opbouwen ja, maar wat ook heel belangrijk doet is het uitstappen, een goede coolingdown dus. Heb het probleem vaker gezien, en goed afbouwen van de training wil ook helpen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:52

Zo maar een suggestie, maar wat ik altijd doe naar een dag hard trainen is het paard even longeren: 10 minuten instappen, keer rechts om laten draven, keer links om laten draven en dan een kwartier uitstappen. Zorg dat alles erg ontspannen verloopt. Oh ja, gewoon zonder hulpteugels longeren...! Wat ik ook nog wel eens doe zijn de spieren achterin de rug masseren, maar dan moet je toch even aan iemand die er verstand vragen hoe en op welke je moet masseren...!!! (ik wil binnenkort een paar foto's plaatsen van mijn paarden, daar zal ik ook wel foto's bij plaatsen van de dingen die ik al heb geleerd op paardenfysiotherapie gebied OK dan! ).

Natuurlijk altijd goed uitstappen na een lekker fanatiek gereden te hebben en niet te lang afspuiten, zijn ook factoren die stijfheid in een minder 'ernstige' vorm doet laten voorkomen (of het paard is zelfs is helemaal niet stijf, dat is natuurlijk het mooiste!)

p.s. Even uitdraven na een training is ook goed om weer even ontspanning in het lichaam van een paard te krijgen, probeer hem/haar dan zoveel mogelijk zijn hoofd naar beneden te laten brengen (dit is tijdens het trainen ook goed om even af te wissellen en om spieren los te maken!)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:17

hier schort wel iets aan, ofwel aan de gezondheid van 't paard, of aan jou manier van trainen.

En waarom rijd je iedere dag? het is de bedoeling af te wisselen, om en om, rustig aan en trainen.
Vind je het vreemd dat ie dan last krijgt van zijn lijf?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:19

Past het tuig wel goed? Slecht zittend zadel kan ook voor problemen (en vooral rugproblemen) zorgen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:49

Locanda schreef:
hier schort wel iets aan, ofwel aan de gezondheid van 't paard, of aan jou manier van trainen.

En waarom rijd je iedere dag? het is de bedoeling af te wisselen, om en om, rustig aan en trainen.
Vind je het vreemd dat ie dan last krijgt van zijn lijf?


waarom zou elke dag rijden slecht zijn ???:?:?:?????
tuurlijk moet je de zwaarte van de training afwisselen, maar elke dag rijden is juist goed, een paard kan daarna weer 23 uur uitrusten...lijkt me meer als zat !!een of twee dagen ontspannen in het bos rijden is ook genoeg afwisseling voor een paard.maar om de dag rijden zou ik niet aan beginnen ..

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:13

nee, niet zo. ik bedoel,
als je een dag echt intensief hebt getraind kun je het het beste de volgende dag wat rustiger aan doen, en dan weer intensief trainen.
Dat ie ook weer even de kans heeft om bij te komen, ik weet niet of ie verder op stal of in 't land staat, anders misschien 2 keer per dag uit stal halen.
Iedere dag hard werken een week lang is lichamelijk maar ook geestelijk niet bevorderlijk. Juist niet als ie +/-23 u. per dag in een hokkie staat en dan weer explosief aan de slag moet, de spieren moeten ook kans krijgen om te herstellen.
Een week lang dagelijks intensief trainen is dus niet zo goed.
Nu wat beter geformuleerd

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:35

Locanda schreef:
nee, niet zo. ik bedoel,
als je een dag echt intensief hebt getraind kun je het het beste de volgende dag wat rustiger aan doen, en dan weer intensief trainen.
Dat ie ook weer even de kans heeft om bij te komen, ik weet niet of ie verder op stal of in 't land staat, anders misschien 2 keer per dag uit stal halen.
Iedere dag hard werken een week lang is lichamelijk maar ook geestelijk niet bevorderlijk. Juist niet als ie +/-23 u. per dag in een hokkie staat en dan weer explosief aan de slag moet, de spieren moeten ook kans krijgen om te herstellen.
Een week lang dagelijks intensief trainen is dus niet zo goed.
Nu wat beter geformuleerd


dat klinkt idd beter ja!
maar de dag na het intensief trainen moet je niet alleen gaan stappen in het bos, beter is om gewoon een dik half uur te dressuren, alleen dan zonder voor de pony moeilijke oefeningen !
maar volgensmij komt de starter van dit topic hier niet meer, ze heeft volgensmij nog geen enkele keer op een tip gereageerd?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:52

Nou dan praten we lichtelijk in ons zelf, voor niks dus, maar ja.

Je snapt wat ik bedoel, toch? volgens mij wel.
Niet zo goed uitgelegd de 1e keer

Als de starter echt niet meer komt voel ik me wel een beetje als jan met de korte achternaam. Misschien komt ze hier nog wel maar reageert ze niet meer en volgt ze onze discussie terwijl ze hard aan het lachen is Extreme duivel , nee ik draai weer een beetje door }> Haha! Tong uitsteken

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:37

Locanda schreef:
Nou dan praten we lichtelijk in ons zelf, voor niks dus, maar ja.

Je snapt wat ik bedoel, toch? volgens mij wel.
Niet zo goed uitgelegd de 1e keer

Als de starter echt niet meer komt voel ik me wel een beetje als jan met de korte achternaam. Misschien komt ze hier nog wel maar reageert ze niet meer en volgt ze onze discussie terwijl ze hard aan het lachen is Extreme duivel , nee ik draai weer een beetje door }> Haha! Tong uitsteken


jah ik vind het iig erg raar dat ze niet meer reageerd,wij allemaal goede adviezen geven...:S mjah
maar ik snap wel wat jij bedoelt hoor
enne kalm aan he??? niet doordraaien hoor Hyper!