Probleem met m'n grote ruin van 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:34

Het paard dat ik rijd is 1.77 en net een jaar onder het zadel. Dat grote en slungelige komt mij dus ook bekend voor!
Ik moet er echt voor zorgen dat ik niet een te snel basistempo heb, omdat ik hem anders 'over de kop jaag' en het paard nooit in evenwicht kan komen.
Bij het beleren was (en is nu nog steeds!) de eerste vereiste dat het halsstrekken goed, ontspannen en niet overhaast gaat. Ik heb dit bereikt door steeds in het halsstrekken en naar het halsstrekken toe te rijden en in de wendingen overdreven stelling naar binnen te vragen (hand van de hals en naar voren).
En kriskras door de bak wendingen te rijden, zodat hij leert op te letten en niet in zijn eigen tempo door de bak raced. Ik houd dan echt een niet te snel basistempo aan. Wanneer je dit in het begin consequent volhoudt en ja paard netjes in evenwicht loopt kan je de teugels eens opnemen.

Ook heb ik een 1.74 hoge Ahorn merrie gereden die nogal verreden was, stijf en op de hand hangen, wel 'in de krul', maar daar heb je dan niks aan. Met haar heb ik ook vier/vijf weken lang niks anders gedaan als naar het halsstrekken toe rijden en overdreven stelling vragen in de wendingen, na deze periode de teugels weer eens opgenomen en toen had ik een heel ander paard! Licht in de hand en veel soepeler. Ik vond dat echt onvoorstelbaar!

Dit neemt wel veel tijd! Bij het paard dat ik nu rijd, heb ik echt wel een tijd voor aap door de bak gereden! Niet netjes 'in de krul'... en veel mensen begrijpen dan niet waar je mee bezig bent.
Maar als ik zie hoe ze nu loopt, dan is het die periode dubbel en dwars waard geweest! Ik heb gelukkig een hele goede instructrice die me daar erg goed in begeleid.

Zijn er hier mensen die deze 'methode' bekend voorkomt?


parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:50

Ik weet niet of je het boek Ruiters en Rechters kent van Ernest van Loon? Maar als je de afbeeldingen bekijkt zie je hoe ik ongeveer mijn rijden (training klinkt zo overdreven...) opbouw.
Zodra mijn paard met zijn hoofd omhoog kwam, dan vraag ik overdreven stelling en nodig hem op die manier uit om te halsstrekken, wat hij dan ook mag. Op die momenten heb ik dus wel contact, tijdens het halsstrekken gaf ik hem in het begin echt 'losse' teugel zodat ze snapte dat het goed was. Momenteel kan ik met een contactteugel naar het halsstrekken toe rijden. Zonder eerst stelling te hoeven vragen. En met dat stelling vragen moet je er erg omdenken dat je richting de mond van je paard naar toewerkt, naar voren dus, omdat dat anders ontaard in getrek.
In het begin was ik alleen maar bezig met halsstrekken, maar nu ze netjes in evenwicht loopt heb ik gewoon contact.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 17:22

ja, met een groot paard moet je in het begin vaak erg veel geduld hebben......en niet kijken op een paar maand/jaar.
En kleiner, compact paard heeft vaak veel minder moeite om in evenwicht en op het achterbeen te gaan lopen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 28 bezoekers