Probleem met doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 10:01

hey, wie heeft er tips om beter door te zitten. Montana is een echte baksteen om op door te zitten. Heb al vaak geprobeerd van zonder stijgbeugels te rijden maar na een halve piste geef ik het gewoon op omdat je er zo afglijdt. Dan maar eens zonder zadel geprobeerd he, dit was echt niet te doen. Als ze rustig loopt en ontspannen dan is dit nog wel effe te doen maar van het moment dat je haar vooruit moet rijden om haar hoofdje wat meer naar beneden te krijgen of haar achterhand onderin te krijgen gaat dit gewoon echt niet en moet ik gewoon lichtrijden. Dus wie heeft er tips om beter door te zitten?

xxxxxx

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:04

Zitles nemen zal helpen.

Kim

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:11

Klinkt mss heel stom, maar sinds ik met leren rijlaarzen rij heb ik een stillere en vastere zit. Het doorzitten gaat nu veel fijner.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:22

Gewoon doorzetten Lachen

Nu is het een halve piste, over een paar maanden kun je twee rondjes Lachen

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:25

idd oefenen oefenen en nog eens oefenen, dan komt het vast wel goed

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:39

en eigenlijk geef je zelf ook al een beetje het antwoord:zorgrn dat je paardje ontspannen en mooi rond loopt,dan zit het vanzelf lekker!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:15

Kijk eens goed naar je eigen zit. Hoe zit je? Heb je een holle rug? Heb je een bolle rug?

Ga eens op een stoel zitten, hou je buik eens in en doe eens net of je je rits naar boven trekt. Op dat moment bol je je onderrug iets, je zit dan pas echt op 2 zitbeenknobbels. Dan nog je schouders, nek en hoofd recht.
Dan zit je rechtop. Veel mensen hebben dan het gevoel dat ze niet rechtop zitten, maar die zitten met een holle rug. Dan zijn niet alle banden in je rug vrij en soepel, dus kan je niet meeveren met de passen.

Zo moet je ook zitten met doorzitten, dan is het een stuk makkelijker.
Been lang, knie niet te strak om het zadel, je onderbeen moet er losjes bij bungelen, wel netjes op 1 lijn met je oor, schouder, heup en je hak.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:18

heel veel oefenen en gewoon doorzetten, ookal glij je eraf op hobbel je een end heen. mijn paard kon je echtniet op doorzitten, die spande de rug zo aan dat het onmogelijk was.
maaar na 10 maanden zit ik als een huis en krijg ik zelf complimentenovermijn houding enzo. ik heb heelvaak zonderzadel en vooral zonder beugels gereden, zodat je wel moet blijven zitten, lichtrijden gaat niet zo lekker dan Haha!
en zoals iemand al zei, leren laarzen hebben bijmij ookgeholpen. ik reed eerder met chaps en thermoboots, maar daar werkte het dus niet mee

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:23

Heb je een trampoline in de buurt???
Ga eens trampoline springen. Van je ene been op je andere.
Dan leer je om goed door te veren bij je knieën en enkels.
Want dat behoor je te doen met doorzitten.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 15:03

inderdaad zorg er eerst voor dat je paard ontspanne is in zijn rug(liever in zijn hele lijf) dat maakt het voor jullie bijde prettiger om door te zitten daarnaast is het erg belangrijk dat je jezelf durft te laten mee te nemen door je paard, dus je ook echt gaat zitten en je niet gaat klemmen met je bennen of gaat spannen in de rest van je lichaam, daarnaast is het van groot belang dat je je niet aan de teugels vast te gaan houden, dwing jezelf om met een licht contact teugeltje hier bij te rijden.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:41

het zou ook aan je paard kunnen liggen...misschien is hij niet lekker los in de rug....daardoor kan je ook minder goed doorzitten.
Een paard bij ons op stal heeft dat ook als je begint met rijden zit hij voor geen meter maar je lekker met hem aan het werk gaat kan je ook steeds beter op hem doorzitten

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:49

Zorgen dat je paard goed ontspannen en los in zijn rug is en zelf ook heel ontspannen proberen door te zitten..

Wat eigenlijk de rest al zegt Oefenen Oefenen Oefenen

Succes

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:54

Flower schreef:
het zou ook aan je paard kunnen liggen...misschien is hij niet lekker los in de rug....daardoor kan je ook minder goed doorzitten.
Een paard bij ons op stal heeft dat ook als je begint met rijden zit hij voor geen meter maar je lekker met hem aan het werk gaat kan je ook steeds beter op hem doorzitten

Tuurlijk kan het ook aan het paard liggen, maar ook dan moet de ruiter goed zitten, anders bonk je op zijn rug en dan wordt het nog moeilijker om de ontspanning op te zoeken voor het paard

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:05

Vooral proberen goed rechtop te zitten en zelf ook proberen lekker te ontspannen. Dan komt het paard ook vanzelf mee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:53

Als het echt K-voelt niet doorzitten!!
Je kunt alleen maar lekker doorzitten op een paard dat zijn rug loslaat. Probeer eerst rustig met 4 pasjes waarna je weer gaat lichtrijden en voer dat op.
Doorzitten op een paard dat voelt als een plank is schadelijk voor de rug van het paard en ook voor je eigen rug.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:19

free schreef:
hey, wie heeft er tips om beter door te zitten. Montana is een echte baksteen om op door te zitten. Heb al vaak geprobeerd van zonder stijgbeugels te rijden maar na een halve piste geef ik het gewoon op omdat je er zo afglijdt. Dan maar eens zonder zadel geprobeerd he, dit was echt niet te doen. Als ze rustig loopt en ontspannen dan is dit nog wel effe te doen maar van het moment dat je haar vooruit moet rijden om haar hoofdje wat meer naar beneden te krijgen of haar achterhand onderin te krijgen gaat dit gewoon echt niet en moet ik gewoon lichtrijden. Dus wie heeft er tips om beter door te zitten?

xxxxxx


dit is bij suleika ook zo, en al helemaal als ze niet ontspannen is. Dus probeer je paard zoveel mogelijk ontspannen te houden. en inderdaad, oefening baart kunst. Maar bij suleika lukt het me ook niet erg goed hoor! Haha! wel met zadel, maarja dan heb je toch meer steun!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 07:46

Bij mij hielpen leren laarzen en een rijbroek met een leren kont goed! Ik zit nu als een huis op bijna elk paard (wat ook wel een beetje met mijn zit te maken heeft).

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:38

Jennygirl schreef:
Bij mij hielpen leren laarzen en een rijbroek met een leren kont goed! Ik zit nu als een huis op bijna elk paard (wat ook wel een beetje met mijn zit te maken heeft).


eigenlijk is dat niet goed, van een broek met een leren kont krijg je een luie zit zeg maar, je moet het eigenlijk afwisselen de dene keer een broek zonder leer en de andere keer eentje met

maare on-topic

mijn paard zit ook erg verrot, ik heb er een half jaar over gedaan voordat ik er een beetje op kon zitten, maar ik heb doorgezet en nu kan ik heerlijk op der doorzitten, het vergt wel wat meer energie, maar dat heb ik er wel voor over. Je moet gewoon aan de gangen van je paard wennen denk ik, succes!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:16

Oh oh, een luie zit, klinkt niet goed. Af en toe hijs ik mijn oude broek nog wel eens aan, en gelukkig zit ik daar ook goed mee. Maar ik zal het eens vaker afwisselen, bedankt voor de tip!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:12

Scum schreef:
Klinkt mss heel stom, maar sinds ik met leren rijlaarzen rij heb ik een stillere en vastere zit. Het doorzitten gaat nu veel fijner.


Vind ik helemaal niet dom klinken ik heb het ook
Als ik met mijn laarzen rij gaat het net iets makelijker, je kan ook aan de voorkant van je zadel een strotouwtje binden en dan zonder beugels gaan rijden enals je dan het gevoel hebt dat je wegglijd pak je gewoon even het touwtje vast werkte bij mij wel Haha!

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 12:31

THX, allemaal al voor de goede tips. Ben nu zo'n heel klein beetje aant zagen bij papie voor leren laarzen, héhé

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:33

ga er niet vanuit dat je met leren laarze makkelijker zit, het is wel vaak dat je dan steviger zit en een stillere been ligging hebt, echt goed doorzitten leer je niet door met lerenlaarzen te gaan rijden.
probeer gewoon om je paard lekker ontspane te laten lopen en probeer dan eens zonder beugels te rijden en dan ook echt gaan zitten voledige ontspanning en het belangrijkste zorg dat je je niet aan de teugels vasthoud.

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 16:31

Nee tuurlijk niet, daar ga ik niet vanuit hoor. Maar als ik mijn benen daardoor al wat stiller kan gaan houden is dat goed voor haar he.

xxxxxx

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:06

Het ene paard zit nou eenmaal moeilijker dan het andere. Ik heb zelf veel moeite met mijn zit omdat mijn rug en mijn bekken vastzit en ik bijna onmogelijk de bewegingen van mijn paard kan volgen.
Dit is wat ik doe:

Ik heb een voltigesingel aangeschaft en rij veel zonder zadel. Omdat je twee enorme handvaten voor je hebt kun je jezelf bij onbalans weer rechttrekken. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je er vanaf stuitert. En maar oefenen! Het help ook als je iemand jouw paard laat longeren en er zelf op gaat zitten. Je hoeft je dan niet druk te maken om je paard want die loopt toch wel.

Succes!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:06

Leren laarzen vind ik dus juist de makkelijkste weg. Eerst zelf onafhankelijk leren zitten.
En als je paard niet ontspant, dan kan je met 10 leren laarzen en 20 rijbroeken met een leren kont aan nog niet zitten. Hij moet natuurlijk wel de bovenlijn los laten omdat je anders nog blijft stuiteren.

Irre, wat doe jij om je bekken en rug losser te maken?
Ik heb het 1 kant op door een ongeval. En doordat ik nu op de trampoline zitles heb gehad gaat het een stuk beter. Je moet even heel veel spierpijn in je benen trotseren, maar daarna ga je met sprongen vooruit.