Wat doen met een STAKER???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:44

als je zeker weet dat er lichamelijk niks mis met hem is. dan probeert hij je misschien tochwel uit, hij is pas 6 jaar, dus hij kan best nog een beetje puberen. 1 van mijn jonge pony's deed dit ook, steigeren, soms als hij bang voor iets was, of zich ging verzetten, maar ook wel eens zonder rede. toen zei eens iemand tegen mij, dat ik hem met de achterkant van de zweep een tik op z'n hoofd moest geven, zodat het lijkt dat hij ergens tegenaan komt, daarna heeft hij niet meer zonder rede gesteigerd en nu doet hij het helemaal niet meer!
ik hoop echt voor je dat alles weer goed komt en dat je het probleem vind, want het zou jammer zijn als je het paard in principe voor niks uit spanje hebt gehaald want het is echt een beauty hoor!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 21:51

Dat hij zich "vrijer" voelt dan in Spanje is imo onzin. Okee, hij MAG de hele dag op de wei, maar hij krijgt van mij evngeod een kalp voor zijn kop als hij wil bijten. Een hengst schaf je niet aan als je niet weet hoe ermee om te gaan. Castratie is VOORLOPIG geen optie, ik zeg niet dat ik het NOOIT doe, maar als achteraf blijkt dat het niets met zijn hengst-zijn te maken heeft, is het ook zonde...
Hij moet bij mij trouwens even hard aan het werk als in Spanje, ook ik rij er zijn galopwissels en appuyementen uit. En hij krijgt ook 'maar' 1 tot 2 rustdagen per week.

En idd Suzan, ik heb zo gvdmme HARD gezocht naar dit paard, dat ik echt geen zin heb hem te verkopen en heel die onnozele rotzoektocht weer helemaal opnieuw te beginnen... Boos! Huilen PLUS de hel financiëlekant van de zaaknatuurlijk... Ben nog steeds aan het studeren (en erg veeeeel aan het bijklussen), dus ik ben om de haverklap blut en dan weer afhankelijk van ouders...
Ik begin ook aan mezelf te twijfelen, en vraag me af of het niet gewoon aan MIJ ligt ipv aan hem? Is er wel 1 paard op deze aardbol waarmee het wel allemaal zal lukken??

Nu (tenminste als de fysio enz. is geweest) is het een kwestie van mijn ouders te overtuigen om mee te financieren om hem ergens te zetten waar ik binnen kan rijden, zodat ik me tenminste al veiliger voel, en er steeds wel iemand is die 'toezicht' kan houden. En waar ik idd ook dagelijks een half uurtje begeleid kan rijden...

Ik ben wel langzamerhand mijn vertrouwen in hem aan het verliezen en dat is iets wat een paard ook voelt. Scheve mond

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 21:54

Ow ja en Suzan, van dat 'hard aanpakken'... Ik weet het ook niet, hij is zooo gevoelig... Als ik mijn stem verhef kruipt hij al weg... Iets lichamelijk lijkt me dan ook waarschijnlijker maar of dat 'beter' is?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:57

Wanneer ben je op MSN, we moeten eens even bijpraten Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 22:01

NU! Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:37

Idra schreef:
Ow ja en Suzan, van dat 'hard aanpakken'... Ik weet het ook niet, hij is zooo gevoelig... Als ik mijn stem verhef kruipt hij al weg... Iets lichamelijk lijkt me dan ook waarschijnlijker maar of dat 'beter' is?


Ik heb toen Piropo net in Nederland was ook een beetje problemen gekregen, hij ging dat niet zover als Licor doet maar hij wilde niet meer in de rechtergalop, hij ging bijten en hij was niet echt lekker meer te rijden...
Ik heb hem ook helemaal laten nakijken en hij had een behoorlijke ontsteking aan zijn rug!!! hij heeft 3 maanden alleen maar aan de longe mogen lopen en intensieve fysio gehad, plus een ander aangemeten zadel..
Mijn oude zadel "leek" ook goed te liggen maar dat was dus niet zo, ik was achteraf bijzonder blij dat ik hem niet erdoorheen gereden heb en hem niet aangepakt heb, na de eerste behandelingen en wat pijnstillers had ik ook gelijk mijn vriendelijke paard weer terug.
Heel belangrijk dus ook idd uit te sluiten dat hij ergens pijn heeft.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 22:59

Dank je voor je antwoord Cloris... Ik ga hem ook niet gelijk hard aanpakken en heb echt besloten om er morgen werk van te maken iedereen die er iets aan KAN verhelpen qua GEZONDHEID, eens op te bellen. Als ik hem zonder reden hard zou aanpakken, kan dit nog wel nare gevolgen hebben op 'onze' toekomst...

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 01:07

Als eerste: ik heb enorm met je te doen, weet zeker dat je je heel ongelukkig voelt nu. Huilen

Het kan vanalles zijn, en is voor ons vanachter de computer gewoon nooit goed te beoordelen. Ik vind het heel verstandig dat je eerst alle evt. gezondheidsoorzaken gaat proberen uit te sluiten.

Wel een paar punten die zo in me opkomen op beide gebied, dus lichamelijk en kwallebakkerij Knipoog :

Een 6-jarige puberende Spanjaard is op zich doodnormaal. Je geeft zelf al aan te beseffen dat het een laatrijp ras is.

Problemen die pas een paar maanden na aankomst uit Spanje ontstaan zijn ook verre van een uitzondering. Hoe fit jij hem ook van de wagen vond komen, de reis en complete verandering van leven kunnen enorm veel impact hebben. Het is daarbij dan ook niet uitzonderlijk als ze zich in eerste instantie voor het gevoel enorm lijken te schikken in dat nieuwe leven, maar dat de reactie op alles wat hen overkomen is er later pas uitkomt.

Hoe braaf jij hem zelf ook vond, uit je eerdere berichten maakte ik persoonlijk op dat deze heer zich toch zeer wel bewust is van zijn hengst-zijn, al gaf dat toen op zich nog niet zo'n grote problemen als nu, zoals bij het schreeuwen langs de weg enzo.
Je kunt hem wel een klap op zijn neus verkopen als ie een keer hapt, maar in dit verhaal over je rijproblemen proef ik veel onzekerheid in het zadel, en dat matcht nou eenmaal niet lekker met dit soort gedrag.
Of hij hangt de macho uit omdat ie zich zo voelt, óf hij hangt de macho uit als masker voor zijn onzekerheid, wat misschien nog wel waarschijnlijker is. Dat kan escaleren als hij niet de zekere en betrouwbare leiding krijgt die hij dan zo broodnodig heeft. Dan wordt hij als het ware gedwongen zelf de leiding te nemen.
Tja, en als hij pijn heeft... dan is het alleen maar een uitvlucht die je hem ook niet kwalijk kunt nemen.
Mogelijkheden te over dus.

Ik zou iig voorlopig inderdaad maar alle helpers met allerhande zweeptruken achterwege laten tot je een fysio- en zadelcheck hebt gedaan, dat komt eerst!! Overweeg ook zeker een bloedtest, daarmee kun je vrij eenvoudig ontstekingen of spierproblemen aantonen of uitsluiten.
Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat veel spanjaarden erg gevoelig kunnen reageren op de voeding die wij hier geven, wat kan resulteren in een hoge spierspanning en pijnlijkheid met o.a. onvoorspelbaar gedrag ten gevolge. Dat wil ik nog wel uitgebreider vertellen als het je interesseert.

Probeer te genieten van je paard in de tussentijd en laat je droom niet zomaar varen.
Persoonlijk zou ik me trouwens niet te vast houden aan dat idee dat castreren geen optie is, maar het gewoon in overweging nemen als al het andere niet het gewenste resultaat geeft.
Zou je Licor niet gekocht hebben als ie ruin was geweest? Je viel op het paard toch? Je belangrijkste criterium was een fijn rijpaard kopen, geen dekhengst neem ik aan., en een fijn te rijden ruin is vaak echt net zoveel waard (ja, ook in geld) als een hengst.
Op het moment hoor ik zelfs veel geluiden dat andalusische ruinen beter in de markt liggen als hengsten.
Er valt toch niet veel te dekken met die weinige merries hier, laten we reeel zijn Knipoog

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe OK dan!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 08:47

Ik ben het met name met de reacties van Karina en Cloris eens (zij hebben veel ´Spaanse kennis!´).
Ik wil er nog twee puntjes aan toevoegen...
Op welk bit werd hij in Spanje gereden en hoe is hij afgericht? Als hij in Spanje op serreta en / of stang gereden is en jij hebt er nu een trensje inhangen, dan kan dat een enorme overgang zijn waar hij echt helemaal niets van begrijpt. Als hij in Spanje ook Spaans is afgericht, dan zou het ook kunnen dat hij vwnw niet begrijpt èn dat zijn spieren dat helemaal nog niet aankunnen. Begeleiding van iemand met kennis van de Iberische manier van rijden is dan echt noodzakelijk.

Verder denk ik niet dat je een staker maar met zwepen er door heen moet meppen, wel denk ik dat je iemand moet zien te vinden die met stakers om kan gaan en ze weer op de rit krijgt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:02

hoe denk je dat die mensen dat doen abby?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:33

Voor zover ik begrepen heb is Licor in Spanje "gewoon" engels klassiek zeg maar gereden Abby, vandaar dat ik dat punt maar even buiten beschouwing heb gelaten.

En stel nou dat er lichamelijk niks mis is, dan zal meneer echt niet gaan ontkomen aan een wat fermere aanpak om hem weer op de rails te krijgen. Dan hebben we het gewoon over een dominantieprobleem wat vraagt om een lik-op-stuk-beleid, Spanjaard of niet.

Dat kun je door iemand anders laten doen ja.... maar dan zul je direct daarna zelf ook zover moeten komen/leren om dat op een doortastende consequente manier te onderhouden, anders is het probleem binnen 2 weken weer terug. Is vaak gevalletje van ongemerkt: Geef ze een vinger, en voor je het weet pakken ze weer je hele hand Lachen

Het kan met hengst-zijn te maken hebben maar kan ook gewoon in zijn karakter zitten, wij kunnen ons bijvoorbeeld met de ruin veel minder permiteren qua vrijheid-blijheid als met de hengst.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:43

gijsenkim schreef:
hoe denk je dat die mensen dat doen abby?

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden Haha!
(nu nog een trainer in rome zien te vinden Tong uitsteken )

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:10

Romkabouter"]
En een paard terecht straffen is absoluut geen misdaad.
[/quote]

Hoe weet je wanneer het terecht is? Is imo totaal niet te zeggen op deze manier.

[quote="Suzan schreef:
Er wordt hier boven een aantal keer gesuggereerd dat hij heel hard aangepakt moet worden, mits hij niets lichamelijks mankeert. Vind ik nogal een gevaarlijke uitspraak als je het paard niet kent / nooit gezien hebt.


Dit bedoel ik. Idra, laat je paard eerst heel goed onderzoeken (door een kundig iemand), want naar mijn idee kunnen er andere dingen aan de hand zijn.
Succes...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:15

Volgens mij woon jij niet ver van Antoine de Bodt vandaan, waarom maak je daar geen dankbaar gebruik van? Hij is een profie, dus hij kan je wel helpen. Ik zou het wel weten hoor.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:24

Het wordt ook door iedereen gezegd......

SLUIT ALLE ANDERE REDENEN UIT! en als bewezen is dat het niks lichamelijks is of dat het niet aan het harnachement ligt. dan gewoon flink straffen....

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:31

Idd, dat wordt er bij gezegd. Maar ik blijf erbij dat een paard nooit zulk gedrag vertoont zonder reden. Dan kan je zo'n paard wel gaan aanpakken, maar de reden haal je niet weg.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 11:31

Licor is idd op de Engels wijze bereden, doen ze daar in die school met alle paarden.
En de problemen zijn pas begonnen al sik Licro niet meer vwts-nwts reed, maar dus vlgs de methode van die instructrice.

AdB laten langskomen OF er naartoe gaan (hij woont helemaal niet dicht bij mij ofzo, maar hetis wel België), is misschien nog wel een goed idee, maar laat ik eerst de lichamelijke problemen uitsluiten.

Karina, ik voel me idd behoorlijk rot... Maar het kan niet altijd perfect gaan en dat besef ik maar al te goed.
Wat je nog zegt ivm aanpassingsproblemen, dat haalde Dinkeygirl gisteren op MSN ook al aan, het kan goed zijn dat hij alles heeft opgekropt en het nu pas naar boven komt. Daarom ga ik hem nu even wat rust geven, terwijl ik ondertussen naar oplossingen zoek. Ook financieel, want dat is denk ik nog het grootste probleem Haha!

Castreren zou idd nog een optie zijn als dit gedrag er binnen een half jaar nog niet uit is, nu vind ik het nog te vroeg voor zulke ingrepen. Maar ruinen kunnen evengoed staken en klieren, toch?

EDIT: IK moet leren lezen... dat geef je eigenlijk zelf al aan Karina Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:36

Ruinen en merries staken en klieren evengoed. Misschien inderdaad even rust geven en in die tussentijd alle lichamelijke dingen nakijken. Het zijn moeilijke dingen hoor. Ik heb ook een paard die als het even te moeilijk word of ze begrijpt me niet dat ze dan gaat staken, ik rij er meestal gewoon door heen en ga dan even iets anders doen totdat ze weer op de rails is en dan ga ik weer gewoon op nieuw beginnen........ maar staken en steigeren dat zijn de ergste rijtechnische problemen die er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:36

Inderdaad alle medische mankementen uitsluiten.

En anders, je toch eens afvragen WAAROM hij steigert, en wat jij FOUT doet zodat hij reden krijgt om te steigeren.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:43

Even als reactie op het commentaar van anderen: een paard wat steeds lief en aanhankelijk is geweest, en erg werkwillend en steeds bereid te doen wat je hem vraagt, verandert niet zomaar ineens in een gemeen monster ookal is het dan een hengst.
Spaanse paarden zijn gevoelige paarden die je snel kunt overvragen zonder dat ze er daadwerkelijk tegen protesteren. Maar een paard is ook maar een paard en vroeg of laat is het toch genoeg. Een paard kan niet praten en ons vertellen dat hij zich niet okej voelt. Een protest als dit is een van de weinige manieren die hij wel heeft om naar ons toe aan te geven dat hij niet happy is.
Er is niets mis met een paard terecht straffen, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar gezien Licor's aard en verhaal lijkt het me niet erg waarschijnlijk dat hij zomaar ineens begint te klieren omdat hij van de een op andere dag besloten heeft een vervelend paard te worden. Zo denken paarden niet, zo doen paarden niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 11:52

alles goed en wel maar een coclusie zijn we het allemaal over eens en dat is dat er goede instructie bij moet komen...... iemand die wellicht ook nog enige kennis heeft van het spaanse ras.....
Paarden beginnen in het klein en als dat kleine niet gelijk de kop in gedrukt word gaan ze dat wel steeds verder uitbreiden........ een klein huppeltje van protest kan uiteindelijk uitgroeien tot een onberijdbaar paard.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:00

Kan je geen contact opnemen met de verkoper? Eens kijken of hij dit daar ook heeft gedaan. Even wat meer weten over zijn verleden.

In Spanje zijn ze vaak een stuk harder met zulke paarden als hier.

Zoals iedereen al zegt, sluit echt alle medische en harnachement redenen uit. Laat dan een goede instructeur kijken en iemand filmen. Misschien zijn er dingen die JIJ fout doet waardoor het paard zo reageert. Meestal komt het toch echt bij de ruiter vandaan en snapt het paard je niet.

Als jij niets fout doet en er is niets anders en het is puberaal gedrag, dan moet je gewoon streng optreden. Anders blijft het paard dit doen.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:02

Probeer eens na te gaan of je zelf niet heel erg blokkeert. Ik heb met mijn nu 4 jarige toch ook wel staken/springen/bol maken/bit vastpakken probleempjes gehad.

Mijn probleem werd erg geholpen toen mijn instructeur mij er eindelijk vn overtuigde om me nou even niks geen zorgen te maken over oftie zijn kop wel in de krul had, maar om, zodra hij terugviel/stakerig werd hem naar VOREN door te laten lopen... dus hand naar voren en dus inderdaad naar voren schoppen. Overgangen, overgangen en nog eens overgangen.. halve overgangen waarbij je het tempo verlaagd en verhoogd zodat hij netjes op je been reageert.

Het is natuurlijk niet zo heel gek dat hij moeite met het een en ander heeft als je hem ineens heel anders gaat rijden. Hij zal zijn spieren best wel even voelen. Overigens is er ook niks mis mee om een flinke stap terug te doen en weer gewoon aan de basis te gaan werken.

Dit paard is natuurlijk in een paar maanden tijd van land verhuisd, eigenaar gewisseld, andere manier van rijden, etc etc... Da's best even wennen voor zo'n dier. Bovendien is het (hier in ieder geval) de laatste dagen een stuk frisser geworden, wat mischien ook wel invloed heeft.

Ik heb zelf erg veel aan mijn instructeur gehad. Hij heeft er in totaal 2 keer op gezeten en is er meer voorstander van dat ik hem er zelf doorheen rij (en ik heb echt dagen gehad dat als ik de linker teugel opnam mijn paard door de bak heen racede, aandrijven zorgde dat meneer stopte... meer aandrijven steigeren... etc etc). Ik heb ook echt dagen gehad dat ik het helemaal niet meer zag zitten... waar ik gelukkg samen met mijn instructeur prima doorheen gekomen ben.. en nu heb ik een paardje wat ik echt 99.9% gewoon kan vertrouwen en echt alles mee kan doen. Dus kop op... je hebt echt een fijn paardje, die volgens mij alles voor je gaat doen... Gewoon even doorzetten en ook even bij jezelf stilstaan of je mischien zelf niet te veel blokkeert, waardoor je hem als het ware "vast" zet...

Succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:05

of een paard in de krul loopt zou inderdaad een van mijn laatste zorgen zijn als ik op zo een paard zou zitten

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:09

Als je geen jonge paarden gewend ben en op een paard zit dat de laatste tijd alleen maar staaktn steigert, kan het best wel eens heel erg moeilijk zijn om hem los te laten en je benen erin te zetten... Een steviger contact geeft dan al snel meer een vorm van zekerheid. Dat is eigenlijk meer wat ik bedoelde...