losrijden/instappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

losrijden/instappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 19:31

Ik hoor van iedereen(en weet het zelf) dat je altijd je paard eerst moet instappen om blessures te voorkomen, spieren op te warmen, en hem lekker ontspannen en nageeflijk te maken. Maar nu zie ik heel veel mensen het paard 5 minuten laten stappen, aan de lange teugel.
en daarna meteen het paard aan de teugel laten lopen en in een draf ineens beginnen.
Ik vroeg me af,wat heeft dat 5 min stappen dan voor zin Verward
Of zie ik het verkeerd Bloos , graag jullie mening
en.... hoe jullie instappen ofcourse Haha!

Ik zelf doe 5 min stap, en dan kveel voltes rijden, langzaam oppakken, na 5 min, of als hij nageeflijk is met lange hals rustig laten drafen, en veel volte's, en dan beginnen.


en doen jullie ook aan "uitstappen"?daarmee bedoel ik niet met lange teugel stappen, maar het ook weer rustig afbouwen(omgekeerd instappen)
ben beneiuwd *LOL*

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:09

Ik stap een paar rondjes aan de lange teugel en dan neem ik teugels op maat, vraag hem rond en ga wat voltes rijden beide kanten op en dan draaf ik een paar rondjes en daarna galoppeer ik. Dan is er meestal een kwartiertje voorbij en is hij opgewarmd om echt te gaan werken.
Na afloop bouw ik af in draf, neus over de grond en daarna in stap en daarna aan de lange teugel uitstappen, of soms ga ik meteen na het afbouwen eraf, zadel hem af, spons hem af en stap daarna aan de hand nog een minuut of tien.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 20:19

Ik stap bij Destiny 10 minuten in,aan de lange teugel.
Pak de teugels op maat en ga aan het werk.
Na een paar rondjes draaf in aan,ik ga niet gelijk om nageeflijkheid zeuren enzo,eerst gewoon lekker voorwaarts draven.
Daarna ga ik netjes rijden nageeflijk,aan de teugel, enz.
Na 15 minuutjes veel voltes enz ga ik een handgalopje maken.
En dan ga ik pas echt werken!!

Uit stappen gaat vanaf de galop.
In de galop laat in mijn teugels al iets langer worden,uit eindelijk in de draf ga ik een paar rondjes halsstrekken en daarna ga ik over tot stap.
Dan stap ik weer zo'n 10 minuutjes.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:03

ik rijd macho meestal 5 tot 10 minuutjes los>> eerst heel relax aan de lange teugel stappen, dan na 5 minuten neem ik de teugel op maat maar laat hem iets langer. ik draaf rustig aan en rijd wat figuren, na 10 minuten ga ik pas echt oefeningen doen. na ongeveer 20 minuten galopeer ik serieus aan en maak wat galopoefeningen. en dan rijd ik gewoon. Lachen Lachen succes

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:10

Ik doe eerst 10 min. aan de lange teugel instappen, dan ook al grote voltes rijden & paar keer van hand veranderen. Daarna 5 min. draven a.d. lange teugel met voltes. Daarna terug naar stap & voorwaarts-neerwaarts, dit ook in draf. Vanaf dat punt langzaam oppakken en 'echt' beginnen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:14

Ik begin een minuut of 10 met langere teugel maar wel met contact dus zeker niet teugels los. Dan pak ik de teugels iets korter en werk hem in stap wat los en ga dan draven. Als ik klaar ben stap ik hem wederom uit met contact dus niet losse teugel.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:44

Ik stap eerst een minuut of 5 los, met langere teugel dus niet helemaal los.
Daarna goed vwnw, en wat voltes e.d.. In stap draf en in galop. Daarna pak ik hem geleidelijk wat meer op.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:53

Op dit moment bestaat 50 % of meer van onze rijtijd uit stappen.
Eerst stapen met lange teugel, daarna op maat maken, voltes rijden, oefeningetjes doen, als het goed gaat en relaxed gaan we een stukje draven, een paar oefeningen doen, luistert ze daar weer goed stappen we weer even en vragen iets meer.
Zo gaat het zo'n beetje de hele tijd door.
Een paar keer hebben we het aanspringen in de galop al geprobeert *tijdens de les, buiten de les om oefen ik gewoon trouw mijn huiswerk*
Dat doet ze nu ook braaf.

Uitstappen hoort er natuurlijk ook bij, en als ik het niet doe is er dus altijd wel een vrijwilliger die even wil.
In de zomer lieten we haar altijd even lekker los in de bak zodat ze kon rollen als ze uitgepuft was.

Maar heb idd ook gezien dat paarden vanaf stap 1 de krul in moesten en gelijk volop aan het werk moesten....even instaptijd en wakker worden is dan wel zo prettig.

Alhoewel Par *net onder het zadel* ook weleens twee ronden stapt en dan zo fris is dat ze de hele tijd in de draf gaat.
Dus we zijn ook weleens de bak ingekomen, amper 2 rondjes gestapt en verder gegaan met draven met een lange teugel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 07:56

De eerste 10 minuten rijd ik met een compleet losse teugel. Dan rijd ik rechts en linksom in stap, draf en galop. Hij loopt dan lekker op zijn eigen pootjes en ik kan even goed op mijn houding letten. Dan zijn we allebei warm en los en gaan we in stap aan het werk beginnen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 08:43

Als Star al in het land heeft gestaan pak ik hem wat sneller op in de stap dan als hij zo uit stal komt. Als hij in het land heeft gestaan stap ik 2 rondjes op de rechterhand met een lange teugel en 2 op de linkerhand. Daarna wat meer aan het teugeltje en dan over in draf. Dan rijd ik eerst nog geen voltes maar puur tempowisselingen in de hoefslag. Dan wat meer voltes en binnenhoefslag. Dan galopoefeningen. Ik eindig altijd (teminste met mooi weer) door buiten in het dorp uit te stappen. Ziet ie ook weer wat anders!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:36

op het moment heb ik het indelen van het rijden weer iets aangepast. Meestal "verken" ik twee rondjes de bak aan een lange teugel. Vervolgens pak ik hem op en zorg dat hij nageeft op de teugel en op het been naar voren wil. Het hangt er van af hoe hij aanvoelt hoe de lengte van de hals is.

daarna ga ik draven en de rest van de oefeningen doen.

de laatste 5 minuten doe ik nog wat stap oefeningen. En vervolgens een paar minuten uitstappen. En dan naar stal of de wei.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:49

Eerst een paar minuten stappen, dan draven aan de lange teugel, paar voltes rijden. Dan de teugel ietsje oppakken. Nog een paar voltes, paar keer van hand veranderen. Dan een galopje. Dan weer een rondje draf. En dan gaan we echt werken! Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: losrijden/instappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:11

er zit volgens mij een stukje psychische rust aan het instappen vast. ik stap in principe altijd 5 min op de ene hand en daarna op de andere hand los met lange teugel.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:57

Eerst wat in stap links en rechts, dan draf links en rechts met lange teugel, maar toch rond werken. Dan in stap wat meer contact en teugel nemen en als dat gaat in draf en vervolgens in galop wat hoger instellen. Met tussenin uiteraard veel wendingen en oefeningen om los te maken. Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:26

ik stap altijd ruim 5 minuten wat linksom en rechtsom, dan pak in mn teugels vast(losstappen hb ik teugels met 1 hand beetje vast, of zelf niet)
dan draaf ik wat linksom en rechtsom met een los teugeltje, dan pak ik mn teugels ietsjes korter, zodat ie nog wel lekker lang loopt, maar geen losse klapperende teugels meer, en gallopeer ik wat, tijdens die galop rij ik hem vwnw, dan van hand veranderen, andere hand een galopje, dan terug naar draf wat vwnw, dan stappen en in stap pak ik hem echt bij elkaar van stap-galop, en als de galop echt lekker gaat ga ik pas hem in draf bij elkaar rijden en verzamelen, draf is voor hem zn moeilijkste gang, vandaar dat ik hem het meeste in galop loswerk enzo.

na een halfuurtje stap ik ook altijd vene, helemaal teugels los, kan hij ff ontspannen en ik ook Haha! dan pak ik hem weer op en gaan we 'echt' aan t werk en dan na nog een minuut of 20 rij ik hem met zn neus naar de grond en ga k uitstappen.

als je, zeker wanneer je wat intensiever aan het rijden bent en hem flink hebt verzameld enz, niet vwnw uit laat draven en daarna laat uitstappen heb je grote kans op blessures

ga zelf maar eens kei hard sporten en dan stilzitten, de dag erna zal je amper kunnen lopen van de spierpijn!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:43

Bij mij hangt t er een beetje vanaf hoe ze is.Ze is nog maar net onder t zadel,dus als ze een beetje fris is,laat ik haar liever gelijk in het begin een paar rondjes voorwaarts-neerwaarts draven,en ga daarna weer even rustig stappen.Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze op mij wacht,ze ontspant alleen eerder in draf,en dat is volgens mij beter dan haar uit alle macht maar te laten stappen,met alle spanningen van dien.
Voor de rest bestaat bij mij het rijden alleen nog maar uit loswerken,en ben ik maar 15-20 minuutjes bezig.Als ze klaar is laat ik haar ook weer even uitdraven,en dan pas uitstappen.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:09

Ik pak Carina altijd meteen op. Nou, ja niet helemaal, maar ik vraag haar nageefelijk, met een langer teugel dan wanneer ik haar aan het werk zet.
Ik laat haar dus vanaf het begin nageeflijk lopen, wel lang en laag. Zo werk ik ongeveer 10 a 15 minuten met haar, voltes, slangevoltes, regelmatig van hand veranderen.

Met uitrijden eigenlijk hetzelfde, alleen dan meestal nog ff zadel eraf, en zo een minuut of 5 stappen.

Dat meteen "opppakken" heeft overigens wel een reden. Carina is nog jong, en iets overbouwd. Loopt zijn lang, dus aan een lange teugel, dan drukt ze haar rug weg. De dag daarna lootp ze dan zo stijf als een plank, en is ze erg gevoelig op haar rug. Vandaar dus meteen "oppakken".

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:23

yep, doe ik ook zoals carina.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:03

Meestal wacht ik niet heel lang met draven en als ze in het land heeft gestaan zelfs niet met galopperen, maar tenminste de eerste 10 minuten wel alles aan een lang teugeltje. In de winter, immers het "box-seizoen", zelfs minimaal een kwartier. Wat voltes en andere "grote" figuren. Ik denk namelijk dat het niet zozeer het tempo is wat schadelijk kan zijn voor de koude spieren, maar het "in de houding" lopen (niet negatief bedoelt!) Strakke wendingen, hals in de krul, snelle en strakke overgangen, daarvoor moet het paard warm zijn, zo niet, dan kan je schade aanbrengen aan bijvoorbeeld de spieren, omdat die nog niet goed doorbloed zijn en het werk nog niet aankunnen. Wij kunnen ook geen spagaat als we net uit bed komen (en misschien ook wel niet later op de dag Haha! ), probeer je het toch, dan scheurt er echt iets!

Aan een lang teugeltje met de neus op de grond de bak doordraven of -galopperen werkt meer ontspannend en is een prima opwarming. Zeker in de winter... waarom zou je je best doen om een spring-in-het-veld in bedwang te houden in stap? Ga maar lekker draven: warmt 'ie sneller op en schiet 'ie minder snel onder je billen vandaan. Voordeel: je krijgt het ook zelf sneller warm Knipoog

Cooling-down is net zoiets: als je maar ontspannen werkt. Na een fikse training is 5 x in een rustige galop de bak rond, aan een lang teugeltje en met een paard wat z'n hoofd omlaag wil doen, beter voor de afvoer van melkzuur dan 5 rondjes in stap.... Als je paard na het uitgalopperen/ uitdraven nog niet op adem is, dan stappen tot de ademhaling normaal is. Eventueel ernaast, gaat het ook een stuk sneller en is een grotere beloning voor het gedane werk.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 15:23

Ik moet 5 minuten lopen voordat ik bij de bak ben, meestal is hij dan lekker aan het doorstappen, en als ik dan bij de bak aankomt, ga ik altijd eerst op mijn gemakje de bak 'verkennen' dit doe ik met een los teugeltje maar laat hem wel alert doorstappen.
Als ik 5 minuten lekker heb gestapt, en wat voltes heb gemaakt en beide kanten heb gehad, ga ik over in draf.
Meestal ben ik toch zo'n 15 minuten aan het stappen voordat ik ga beginnen.
Als ik een uurtje heb gereden op een laag tempo, laat ik hem een half uurtje op adem stappen,wel lekker doorstappen en overgangen naar halthouden
Als ik dan over de weg terug naar stal rijd, laat ik hem aan de lange teugel op zijn eiegn tempo terug stappen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:20

Voor ik begin te rijden, longeer ik altijd ongeveer 20 minuten.
De paarden laat ik dan rustig warm stappen en draven in een rustig tempo maar ik zorg wel dat de achterhand eronder blijft. Ik streef na tijdens het longeren het paard net zo te laten werken als onder het zadel.
Het grote voordeel ervan vind ik dat je je paard kan laten ontspannen zonder dat je hem of haar daarbij stoort. Want iedereen weet wat een ruiter kapot kan maken met zijn of haar zit.

Een goede basis vind ik een eis. En in die basis wil ik de paarden niet storen in zijn doen en laten en eventueel te veel te snel vragen.

Als ik erop zit na die twintig minuten links en rechtsom longeren en veel overgangen heb laten maken en volte openen-sluiten, stap ik nog 5 minuten om ze wat hoger in te stellen.

Dan maak ik nog stap-halt overgangen en zodra ik merk dat ze helemaal los en voor het been zijn draaf ik aan. Daar breid ik de basis uit en als ook deze voldoende tot goed is begin ik aan de galop oefeningen. Wel pas als ik er zeker van ben dat stap en draf in orde zijn. Dat vind ik de basis van de galop. En een goede basis is, zoals ik hierboven al schreef, voor mij een eis.

Op het beste moment bouw ik weer af, draf en stap voorwaarts neerwaarts en lange teugel.

Werkt super, maar iedere ruiter en ieder paard heeft een eigen manier die voor die combinatie het beste werkt. Iedereen probeert er het beste van te maken, op zijn eigen manier.

sweet_angel1
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:52

Ik vind het opwarmen van je paard/pony het belangrijkste van een goede training. Ik zelf begin altijd met een paar rondjes stappen dan heb ik wel contact met de mond van mijn pony, paar laat zxijn hals lang en laag. Ik buig even naar links en rechts. Dan draaf ik aan. als ik mijn pony thuis train laat ik heb wat langer in de hals, dus niet in wedstrijd houding. Ik houd contact met de mond en laat hem wel goed rond lopen, zo kan hij lekker over zijn rug lopen. Ik buig hem af en toe in om de spieren los te maken. Ik ga redelijk vroeg galloperen, dat is ook een goede manier van loswerken, je hoeft niet alleen maar te draven. Ik laat hem nog wel lekker laag en voorwaarts.
Hewt is vaak zo dat ik in de training helemaal niet in wedstrijd houding rijd, als de basis namelijk goed is neem ik de oefeningen gemakkelijk mee.
Als ik tevreden ben over zijn werk bouw ik het rustig af door lekker hals te streeken in draf en galop en dan stap ik hem goed uit tot het zweet opgedroogd is en mijn pony weer op adem is.
Voor mij is dit een goede manier.
Veel plezier met jou rijden. Lachen

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:17

Als ik begin stap ik eerst een paar minuutjes aan een losse teugel, op beide handen.
Daarna pak ik 'm licht op en begin ik met voorwaarts neerwaarts rijden. Laag ingesteld dus. Als dat in stap goed gaat, met van hand veranderen en voltes enzo. Draaf ik rustig aan. Nog steeds gewoon laag ingesteld. Als dat soepel gaat galopeer ik ook rustig aan, en maak ik wat overgangetjes. Even wat voorwaartser galoperen, en dan weer wat rustiger. Maar ik hou 'm laag ingesteld.
Als dat allemaal soepel verloopt, maak ik een overgang naar de stap en probeer ik 'm wat hoger in te stellen.
En aan t eind eigenlijk weer net zo.. maar dan andersom Tong uitsteken Ik laat de teugel iets langer worden, maar zorg wel dat ik mooi contact hou, waardoor het neusje lekker naar de grond kan. Zo laat ik 'm een paar rondjes en voltes draven. En dan maak ik een overgang naar de stap, en geef ik lange teugel.
Vaak gaan we even in het bos uitstappen en gooi ik 'm daarna even los ofzo, dan kan ie even rollen.
Daarna moet ie weer gewoon zn stal in.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:39

Ik stap eerst een kwartier aan de hand in (mijn bak ligt een kwartiertje lopen van het weiland Knipoog ) en dan ga ik er in de bak pas op. Eerst ff twee rondjes lange teugel en daarna pak ik hem steeds iets verder op en probeer hem laag en diep te rijden dan draaf ik aan en ga een paar rondjes door. Dan terug naar stap om hem wat hoger in te stellen. Pas redelijk aan het einde ga ik galoperen. En daarna wat uitdraven en een paar rondjes laag en diep stappen en een kwartier naar huis wandelen. Zou ook wel met mijn paardje aan de lange teugel willen draven in het begin maar hij is nog een beetje een ongeleide projectiel Bloos! Schijnheilig Lovers , vooral als je er net op zit Haha!