Paard expres in galop laten vallen, nt aanspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Paard expres in galop laten vallen, nt aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 00:34

Gebeurde vandaag in de les dus.

Ik rij met een paardje, gevoelige gas, slechtwerkende rem, lamahouding als je erop stapt (sterrenkijken is er niets bij). Staat nu twee weken als manègepaardje, maar wordt denkelijk niet aangehouden. Altijd privé-recreatiepaard geweest, weigert achter een ander paard te lopen, de bakrand is nog steeds eng enz Haha!

Vooral de gas en de rem begin ik al meer te snappen, ze staat niet ineens 20 meter verder dan waar ik wilde enz Schijnheilig . Maar het blijft voor mij heel moeilijk om de juiste dosering te vinden.

Bij de galop kwam mijn instructeur erop om haar in galop te laten vallen, zou makkelijker zijn.
Zelf vond ik dat geen goed idee, want dan krijg je volgens mij nooit een goede aansprong in die galop.

Uiteindelijk heb ik de twee manieren geprobeert:
laten vallen: rommelig en teveel terugnemen nodig, ze moest wel op mijn tempo verderlopen
laten aanspringen: rommelig, maar wel dadelijk in een normaal tempo

Wat is op dat moment het beste om te doen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 00:39

Aan laten springen. Als je haar in de galop laat vallen, is dit er later minder makkelijk weer uit te krijgen. Als ze nu wel goed aanspringt, is belangrijker dan dat het rommelig is. Dat is het ook als je haar er in laat vallen namelijk Lachen
Dat rommelige gaat vanzelf beter.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 09:45

Dat dacht ik dus ook Haha!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:23

idd, ze moet direct luisteren naar je been, ook al is het nog rommelig. Belangrijk is dat ze reageert op het moment dat jij het wilt. Veel blijven verdere overgangen rijden enzo, veel succes!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:35

Aan laten springen!! Het is een heel karwei om dat erin laten vallen er weer uit te krijgen.
Succes, groetjes Desiree

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:05

Absoluut aan laten springen, ik weet niet welke curcus ze heeft gevolgd
maar het lijkt me nooit goed om je paard 'gewoon' in de galop te laten vallen!
succes ermee groetjes Dunja

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:17

ik sluit me aan bij de andere.
als je je paard in de galop laat vallen zal hij de dragende en stuwende werking van het achterbeen ontlopen. vaak gaat de achterhand dan ook nog naar binnen waardoor het gewicht op het buitenvoorbeen komt ipv het binnenachterbeen.gewoon blijven proberen netjes aan te springen en oefening baart kunst.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:24

Wat houdt in 'galop laten vallen' in????? Verward

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:31

ik veronderstel sneller laten draven tot hij niet anders kan dan aangalloperen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:31

Sorella schreef:
Wat houdt in 'galop laten vallen' in????? Verward


Heel hard laten draven totdat ze niet meer harder kan en wel in galop moet gaan (vallen). Beter is om het paard aan te leren op de beenhulpen te reageren, en in de (juiste) galop aan te springen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:51

Laat maar aanspringen, maar begrijpt dit paard de hulpen wel? Als het paard de hulpen niet begrijpt, kan je hem misschien het beste aan de longe nemen. Stemcommando begrijpt hij misschien wel? De ruiter moet de hulpen duidelijk aangeven en de longeur geeft tegelijk het stemcommando. Als dat goed gaat, kan de ruiter het ook alleen af. Eerst met stem en duidelijke hulpen, later kan het zonder stem. Net als bij een jong paard, dus. Ik wens je veel succes en ben benieuwd of het gaat lukken.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 19:55

Ze kan dus weldegelijk aanspringen.

Maar ze gedraagt zich nogal opgefokt, hing volgens hem aan haar bloedvoering (wtf is een nederlands warmbloedpaard?). Als ik haar gewoon laat gaan heeft ze daar veel minder last van.
Misschien daarom, geen frustratie aan haar kant uitlokken ofzo ...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:57

Ik denk dat je instructeur bedoelde, dat je je paard toestemming moest geven om hem in galop te laten gaan. Dus geen extra hulpen enzo. Dat is nog een nette overgang, als je het goed doet.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 19:59

Vonnie84 schreef:
Ik denk dat je instructeur bedoelde, dat je je paard toestemming moest geven om hem in galop te laten gaan. Dus geen extra hulpen enzo. Dat is nog een nette overgang, als je het goed doet.


Hij bedoelde echt laten vallen hoor, dus zodanig hard draven dat ze niet anders kan. Daar heeft ze ook niet echt een probleem mee om snelheid te maken.
Maar op die manier kan je nooit een nette overgang rijden, volgens mij.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:04

Belsje schreef:
(wtf is een nederlands warmbloedpaard


gewoon een wpn, of zoals het tegenwoordig genoemd wordt, een KWPN'er. moet je al van gehoord hebben Knipoog Knipoog

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:34

Belsje"]
[quote="Vonnie84 schreef:
Ik denk dat je instructeur bedoelde, dat je je paard toestemming moest geven om hem in galop te laten gaan. Dus geen extra hulpen enzo. Dat is nog een nette overgang, als je het goed doet.


Hij bedoelde echt laten vallen hoor, dus zodanig hard draven dat ze niet anders kan. Daar heeft ze ook niet echt een probleem mee om snelheid te maken.
Maar op die manier kan je nooit een nette overgang rijden, volgens mij.
[/quote]

Nee, inderdaad.
Hmm, hij zal er toch een rede voor hebben denk ik. Alleen geen flauw idee welke.

Maar het paard begrijpt dus de galophulp eigelijk nog niet?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 16:23

Ze snapt weldegelijk de galop hulpen hoor, been gewoon aanleggen en weg is ze.

Het enige probleem wat ze heeft is dat ze moeilijk op jouw tempo kan lopen, ze heeft het liever zelf voor het zeggen Haha!.
Misschien dat daar wel ergens een rede zit, als ik ze vooruitrij kan ze zich niet zo opfokken, dan wanneer ik haar elke keer terug naar mijn tempo moet rijden.

Zou dat kunnen?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:06

nee, niet je paard in galop laten vallen, hij moet direct aanspringen wanneer jij je been aanlegt!!! blijven oefenen, doet ie het niet, blijf dan rustig lichtrijden en zet hem op de volte en doe eerst ff wat anders, en daarna doe je het nog een keer en wanneer het een paar keer is gelukt, meteen stoppen, niet doorgaan!!!! volgende dag weer hetzelfde!!! succes