Halsstrekken: hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Halsstrekken: hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 18:11

Ik wil eigenlijk eens ff weten hoe het nou precies zit met halsstrekken, dan hoort de neus toch tussen borst en knie? Maar word er op een wedstrijd naar gekeken als je pony steeds met zijn hoofd omhoog komt en dan weer naar beneden gaat, dus dat je teugels eigenlijk waslijntjes zijn af en toe? En hoe krijg je je paard zo ver dat ie met z'n hoofd naar beneden blijft? Marcello moest ik met ophoudingen links en rechts de teugels uit m'n handen laten trekken, alleen bij Image werkt dat niet. Ik probeer het wel, en af en toe gaat z'n hoofd ook daadwerkelijk naar beneden, maar dat blijft daar niet. Hoe laat ik hem goed halsstrekken?

En nog een vraag, hoe zit het met de vrije stap, waar moet ie z'n hoofd/hals dan laten en moet ie dan nog wel aan de teugel zijn? Ik weet dat ie dan wat ruimer moet stappen, maar hoe het met z'n hoofd/halshouding zit niet. Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 18:57

Ja er wordt op wedstrijd gekeken of je paard naar beneden blijft. Komt hij omhoog en heb je dus even waslijntjes is het zaak dat je de teugels weer even iets oppakt en hem van daaruit weer opnieuw laat zakken. Lukt dat op deze manier, dan kun je opzich nog steeds een voldoende cijfer krijgen. Het is natuurlijk anders als hij omhoog blijft komen. Verder mag hij in het halsstrekken zo laag mogelijk maar de neus moet er wel uit blijven.

Om je paard goed hals te laten strekken is het simpelweg van belang dat je je paard goed nageeflijk en aan de hulpen hebt, Is dat voor elkaar zal hij je hand naar benenden volgen wanneer jij dat toestaat/ vraagt.
Ik zou je dus ook willen adviseren om een probleem met het halsstrekken in eerste instantie even te laten voor wat het is en de nageeflijkheid ed, verbeteren. Als gevolg daarvan moet het halsstrekken ook beter worden.
En verder in het halsstrekken zelf zorgen dat je (met een luchtige hand)verbinding blijft houden, aan het been houden en hem niet uit elkaar laten vallen.

In de vrije stap mag de neus op (voor)knie-hoogte komen. En ja ook dan moet hij nageeflijk (aan de teugel) blijven alleen laat hij zijn hals dus wat meer zakken vanuit de schoft.
Lachen

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 19:18

Luci schreef:
Ik zou je dus ook willen adviseren om een probleem met het halsstrekken in eerste instantie even te laten voor wat het is en de nageeflijkheid ed, verbeteren. Als gevolg daarvan moet het halsstrekken ook beter worden.


Ben ook idd meer met nageeflijkheid bezig, maar af en toe probeer ik halsstrekken en dat gaat dus nog niet geweldig, en wou wel es weten hoe het nou precies zat, vandaar mijn vraag. Bedankt voor je reactie!

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:40

wanneer je paard nageeflijk is, wil hij je hand volgen. Ik moest mijn paard altijd dan weer wat hoger dan weer wat lager instellen, nu kan ze hals strekken wanneer, in welke gang en in welk figuur ik het wil.