Tong eruit, op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Tong eruit, op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 12:56

Wie heeft er ervaring met een paard dat de tong eruit gooit. Naar mijn weten is het erg moeilijk om dit te verhelpen en blijft het altijd terugkomen op momenten van spanning (wedstrijden bijvoorbeeld wanneer je dat dan net niet kunt hebben). Dit naar aanleiding van een paard dat ik bekeken heb dat best leuk was: [VvdD] Naar paard gekeken maar helaas....

De tong Tong uitsteken was voor mij reden om hem te laten staan.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:00

Is gewoon een rijtechnisch probleem, heeft vaak niets te maken met "druk" maar met scheefheid van het paard, is altijd te verhelpen maar die mensen willen niet voor niets hun paard kwijt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 13:39

Wouter is jouw ervaring dat bij het oplossen van de scheefheid het tongprobleem ook over is? Ik heb het nog nooit meegemaakt maar bij de paarden in mijn omgeving die ik met dat probleem gezien heb was het altijd zeer hardnekkig.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:09

dat is dat veel paarden doen door de inspannign, als je naar een wedstrijd gaat kijken zie je dat bijna elk paard met de tong eruit loopt, dat is van in spanning, wil je niet dat je paard met zijn tong eruit loopt, dan bestaan er daar speciale bitten voor

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:55

Als het paard eenmaal weet hoe dit moet, dan is het bijna niet meer op te lossen, ook niet rijtechnisch. Je kunt dan een rubberen tonglepel proberen of een bit met een vaste tonglepen. Dit mag op concours t/m M2 gebruikt worden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:54

Ik heb ook een paard die het doet. Dit is voor mij het teken dat ik hem dan niet genoeg door de kaak heb. Maar dat kan natuurlijk per paard verschillen...

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:30

wat ik ooit hoorde en weet niet of het waar is dat ze dan last hebben van de rug..

HEB GEEN ERVARING HOOR!!

suc6

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:37

Bij ons op de manege is er zowel een manegepaard als pensionpaard die dat doen. Ik denk dat er verschillende redenen voor zijn. Als ik kijk naar dat manegepaard, dan zie ik 1 brok spanning. Ze is een merrie en enigste schimmel in de groep. Ik weet niet of dat er mee te maken heeft. Maar dat pensionpaard, daar zie ik totaal géén spanning bij.

Een paar jaar geleden stond er bij ons een pony die m dressuur liep. Ook met der tong uit de mond. Het meisje kreeg toen een keer een opmerking van de jury dat er een bit bestond waarbij het paard stroomschokjes kreeg als de tong eruit ging... Echt heel belachelijk vond ik dat.

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:24

er zijn paarden die het gewoon als tik hebben hoor, dat is denk ik alleen maar op te lossen door een tonglepel!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:43

ik zou inderdaad voor een tonglepel kiezen. Toen ik vroeger (jeetje heel lang geleden) een pony had die dat ook deed werd mij geadviseerd om de neusriem (lage neusriem) strak aan te schoeren, zodat de mond dichtblijft... maar dat zijn een beetje spartaanse praktijken... vroeger kon dat nog, hahaha!

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:50

mijn Jewel deed het ook heel erg, zou gauw het hoofdstel eraan ging, hup de tong eruit. Strakke neusriem, en zij wurmde de tong toch naar buiten en die werd dan blauw. Zo dacht ik ,nou als jij zo graag je tong uitsteekt ga dan je gang maar, nu doet ze het niet meer. Ze wordt gereden zonder neusriem en veel vrijheid en de leerlingen hebben niets in de hand, en Jewel loopt direct aan de teugel heel ontspannen. Alleen heeft ze een akelige eigenschap, ze knarst met haar kiezen en ze weet dat ik daar niet tegen kan. Ze doet het alleen om te pesten als ze heel dicht bij me is en als ik haar heel boos aankijk is ze tevreden en stopt ze vanzelf. Ieder z'n lol.

marionnnn

Berichten: 1194
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:40

mijn pony deed het als hij eerst ging hangen op mijn handen, en daarna gooide hij zijn tong over het bit, dus hing die flap er ook uit. tegenwoordig heb ik hem behoorlijk van de hand af, dus doet ie het niet meer zo erg gelukkig!!!

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:22

een vriendin van mij heeft t ook een tijd gehad.. een lepelbit gebruikt en gaat nu super mis. een tip!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:00

Het is vaak hardnekkig als het niet direct wordt aangepakt. Een ander bit wil ook wel eens helpen, bijvoorbeeld omdat het bit net ergens prikt. Ik ken een paard dat M loopt en die doet het ook. Ze hebben alles geprobeerd, maar het probleem krijgen ze er niet uit.

Grass

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:25

Mijn pony deed het ook...ik heb een poosje met vlinderbit gereden...(een rubberen tonglepel hielp niet...) en daarbij heb ik met een lage neusriem gereden...ik rij inmiddels M2 en zonder vlinderbit maar mét lage neusriem...daar loopt ze veel lekkerder op...het gaat nu dus goed...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:16

hang het bit maar een paar gaten hoger!
Ik ken ook nog wel een wat gemere manie wat ze bij Habibi (van Marlies v Baalen deden, die deed het ook als hij gespannen was) maar die zal ik je even sparen....

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:25

wat ik zelf denk wat het kan zijn (ik heb er geen ervaring mee)

1. last van de tanden
2. het bit past niet in de mond, b.v. te groot, waardoor hij zijn tong niet goed kwijtkan
3. spanning

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:27

Klopping schreef:
mijn Jewel deed het ook heel erg, zou gauw het hoofdstel eraan ging, hup de tong eruit. Strakke neusriem, en zij wurmde de tong toch naar buiten en die werd dan blauw. Zo dacht ik ,nou als jij zo graag je tong uitsteekt ga dan je gang maar, nu doet ze het niet meer. Ze wordt gereden zonder neusriem en veel vrijheid en de leerlingen hebben niets in de hand, en Jewel loopt direct aan de teugel heel ontspannen. Alleen heeft ze een akelige eigenschap, ze knarst met haar kiezen en ze weet dat ik daar niet tegen kan. Ze doet het alleen om te pesten als ze heel dicht bij me is en als ik haar heel boos aankijk is ze tevreden en stopt ze vanzelf. Ieder z'n lol.


Even offtopic, maar ik geloof niet dat een paard dat doet om jou te pesten hoor. Knarsentanden is een uiting van spanning, en heeft niets met pesten te maken.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:25

Als mijn Jewel naast mij staat met of zonder ruiter , ze kijkt me aan en knarst, ik kijk heel boos en zij is tevreden en loopt gewoon door . Een ding is heel zeker het is bij absoluut geen spanning, puur treiteren. Ik maak me er niet meer druk over, ze plaagt graag, mag ze ze is lief met de kinderen, en dat is anders geweest. Ze is nu de rust zelve, vroeger een bonk zenuwen, iets wat met veel aandacht en wei goed gekomen is.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:31

Als ik zelf op Jewel zit doet ze het niet, dat knarsen. Bij de meesten is het spanning, maar ik ken er ook die het doen na het werk als de teugel volledig los zijn en eventueel de ruiter er naast staat. Het hoeft niet altijd spanning te zijn , net als de tong over het bit of naar buiten , het kan gewoonte geworden zijn. Dit is ze alleen af te leren door ze vlak voor ze het doen ze af te leiden, zodat ze het op den duur vergeten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:19

Ik heb net een jong paard ingereden en rijd meestal zonder sperriempje. Hij deed ook steeds zijn tong eruit en soms ook over het bit heen. Toen ik het sperriempje er weer aan deed stopte hij ermee. Maar ik weet niet of dat bij jou het geval is!

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:35

zo'n sperriempje is leuk voor even, maar zo gauw die weg is komt de tong er weer over, Bij Jewel ontdekte ik, dat het puur aandachttrekkerij was. Nu ik het negeer , heeft het geen zin meer en stopt ze vanzelf( lukt niet altijd hoor)

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:43

het kan ook zijn dat een paard verkeerd in de hand gereden is.
Een paard dat ik ken heeft dat eerder nooit gedaan en toen die in de manegelessen mee liep deed hij het ook maar later werd ie weer door een persoon gereden en nu doet hij het niet meer maar ja het blijft een risco als je een paard koop die dat doet zorg in ieder geval als je de kans daar op waag dat je een proef periode heb Scheve mond

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 10:29

Soms wil een africhtingsbit van K&K hierbij nog wel eens helpen.
Ik heb de reglementen hier niet bij me, maar weet zo goed als zeker dat dat ook in de Z mag, in tegenstelling tot de tonglepel.
Kan je niet een keer gaan proefrijden met een africhtingsbit?
Misschien weet ik er wel 1 te leen om even uit te proberen, heb er zelf geen 1.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:01

Er zijn lieden die een tong vastbinden met een panty als een paard de tong over het bit legt, dan valt er ook niet veel tong uit te steken.
Tja.