Aanstellen=uitproberen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Aanstellen=uitproberen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 10:34

Ik zit nu toch echt met een behoorlijk probleem. Enige tijd geleden heb ik al jullie hulp gevraagd aangezien ik al na 2 dagen naast mijn nieuwe paard lag met een gekneusde rug. Nadat iemand anders er op had gereden kreeg ik te horen dat Ozis erg zenuwachtig loopt wat dus dit probleem veroorzaakte. Nog bedankt voor alle reacties, ik heb zelf niet meer echt kunnen reageren aangezien ik op mijn werk niet de mogelijkheid had om lang online te komen...

Maar goed, helaas ben ik nu weer terug bij af... Nadat ik dus zat met die gekneusde rug heb ik hulp ingeschakeld van mijn schoonzusje die toch behoorlijk kan rijden. Zij heeft Ozis + - 1,5 week iedere dag gereden waarna ik na een goede week ook zelf weer ben gaan proberen. Eigenlijk ging alles best goed en mijn zelfvertrouwen kreeg ik langzaam aan ook weer terug. Afgelopen vrijdag (de derde dag dat ik weer echt reed) ging het echter weer eens goed fout. Nadat ik een half uurtje (mijn schoonzusje een half uur daarvoor) op haar had gereden ging ik haar uitstappen. Niks aan de hand, we stapten rustig met lange teugel door de bak. Vanuit het niets schrok Ozis plots verschrikkelijk van het bankje dat naast de bak staat en stoof er vandoor. Op dat moment had ik geen tuigels en ook mijn beugels was ik in no time kwijt. Ik was zelf nogal verbaasd hoe rustig ik bleef en daarbij bleef ik ook nog eens perfect zitten zonder mijn beugels. Op het moment dat ik haar bijna terug had wilde ik haar op de volte zetten. Ze luisterde in zoverre dat ze de goede kant op ging. Ze stoof echter wel recht op het hek af waarna ik geen enige mogelijheid meer had om haar te sturen. Ik gokte op rechts en zij ging dus links.... Hierdoor vloog ik dus tegen het hek aan en raakte haar achterhoeven mijn arm en been Verdrietig Mijn schoonzusje heeft toen verder op haar gereden aangezien we haar zo niet op stal konden zetten....

Mijn rug is nu voor de tweede keer in 2,5 week blauw.... Mijn arm en been zijn ook nog eens geschaafd en ontzettend blauw.... Het is niet dat ik nu zo'n vreselijke schijterd ben maar dit gaat me toch iets te ver...wie zegt dat het volgende keer niet nog erger afloopt Verdrietig Ik rij toch al een jaar of 7 en ben er wel vaker afgevallen, maar nu ben ik echt vreselijk geschrokken en bang....

Ik weet zelf eigenlijk niet zo goed wat ik met Ozis aan moet. Ozis is toch echt 100% verkeersmak dus hoe kan ze dan schrikken van een bankje? Waarschijnlijk is het uitproberen, maar eerlijk gezegd heb ik nu niet de durf om door te zetten..... Bij mijn schoonzusje flinkte ze dit net zo goed, maar zij heeft echt meer durf en dus meer overwicht als mij waardoor het relatief snel weer klaar is...Ozis is verder echt een ontzettende schat en erg rustig op stal. Zomaar opgeven wil ik natuurlijk ook niet Iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken met Ozis en heeft iemand ervaring met zulke angst Scheve mond ?

Sorry voor het lange verhaal, alvast bedankt voor de antwoorden Lachen


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 11:21

Citaat:
Het is sowieso natuurlijk ook niet echt handig om je paard aan zo'n los teugeltje te hebben lopen terwijl je haar niet echt kan vertrouwen


En dat is het hem nu juist, het vertrouwen was juist terug Scheve mond Ik was op dat moment absoluut niet angstig en dan zou je toch met lange teugel moeten kunnen stappen lijkt me... Een continue verkrampte houding van stel als ze...lijkt me ook niet echt goed Op dat moment was ik gewoon ontspannen Scheve mond

Citaat:
Als je echt zo bang voor haar wordt

Ik ben niet bang voor haar, ik heb aan de longe alweer op haar gereden. Het is meer dat ik vreselijk bang ben om te vallen! Stel dat het de volgende keer iets minder rooskleurig afloopt, meer dat soort angst Huilen

Verkopen vind ik nou niet meteen een optie, dat zou ik wel heel makkelijk vinden.... Natuurlijk wil ik het proberen maar dan moet ik wel eerst weten hoe en wat. Er zijn vast mensen die een soortgelijk probleem hebben gehad. Hier is gewoon een overwicht probleem, ik heb momenteel gewoon geen overwicht over haar daarom gaat ze met mij aan de haal. En die angst van me afzetten, tja ik zou het graag willen maar dat is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan Boos! Ik ben nu al 2 keer relatief hard gevallen en natuurlijk is dat geen pretje....Ik hoop gewoon snel het vertrouwen weer terug te krijgen...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 12:23

Citaat:
Je zit op een vreemd paard, waarvan je net afgedonderd bent
Daar ga je gewoon niet op zitten flierenfluiten.


Tja, als ik zo weer terug denk was het ook niet al te snugger nee Scheve mond Op dat moment ging het gewoon best goed en er werd mij verteld dat ik haar best even een lang teugeltje kon geven.... tja, zo zie je maar Scheve mond Ik zal er in ieder geval aan denken voor de volgende keer....

Ik ga zowiezo op zoek naar dat boek, extra kennis over het gedrag kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zal ook niet zeggen dat het haar fout was. Zowiezo is het volgens mij in 99% van de gevallen altijd de ruiter zijn schuld. Ik moet zelf werken aan mijn onzekerheid. Ik hoop dat jullie nog wat meer tips voor me hebben Lachen

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 12:39

Citaat:
Dus maak bv. bij E een 8
ga halthouden, ff wat achterwaarts
volte 10 meter enz enz


Even iets anders maar helaas hebben we ook nog wat meer probleempjes met Ozis. Ze is vroeger waarschijnlijk echt op de teugel gereden, beenhulpen kent ze amper Aansporen begrijpt ze goed, maar alleen een volte rijden kost al ontzettend veel moeite. We proberen zoveel mogelijk figuren met haar te rijden, maar voor haar is dit echt werken. Wanneer je bv. bij een volte je buitenbeen iets of wat naar achter legt denkt ze dat ze harder moet Ook hierin hebben we nog een lange weg te gaan. Hetzelfde met nageeflijk lopen, in stap loopt ze vreselijk diep (TE diep) aan de teugel zonder dat je ook maar iets doet. In draf en galop doet ze het weer haast niet en anders maar heel af en toe wanneer de aandacht er echt is. Waarschijnlijk is ze in stap dus altijd vreselijk in de krul getrokken Verdrietig Zowel voor haar als voor mij is er dus nog een lange weg te gaan.

Ik zit me nu te bedenken hoe ik het allemaal weer rustig op moet gaan bouwen Scheve mond Hoe zou ik het het beste aan kunnen pakken? Ook voor mij qua angst dan?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 13:02

Ozis is inderdaad 7 jaar. Het is niet zo dat ze helemaal niet loopt onder de man het is meer dat haar een boel verkeerd aangeleerd is. Vooral met de beenhulpen is er nog een hoop loos maar het is niet zo dat ze echt geen klap kan. Of ik het kan leren, ik heb er geen ervaring mee maar ik wil het wel erg graag leren en proberen. Wat je nooit probeerd kan je ook niet leren natuurlijk. Begeleiding krijg ik zowiezo dus het is niet zo dat ik zomaar ga lopen aanklooien met haar. Wat ik zeg, ik moet zelf een hoop leren maar zij ook.

Het is overigens niet zo dat dit in eerste instantie mijn voorkeur had. Ik rij slechts voor de hobby en heb verder totaal geen wedstrijd intenties. Ozis is verder een hartstikke lief paard wat een hoop zou kunnen als ermee wordt geoefend. Dus waarom zomaar opgeven? Dat het niet direct klikt na zo'n korte tijd lijkt me niet vreemd. Je moet natuurlijk wel eerst een band op kunnen bouwen. Ik vind wel dat ik ons die tijd moet gunnen ondanks mijn angst. Wie weet klikt het inderdaad totaal niet, maar ik denk dat ik daar nu nog maar heel weinig over kan zeggen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 11:51

Bedankt voor alle reacties Lachen

Citaat:
doet ze het alleen als ze aan het stappen is of ook in andere gangen.


Ze doet het ook in andere gangen. Het is meer een soort van schichtigheid, een schrik reactie. Gewoon uitproberen waarschijnlijk aangezien ze dan bv. al 20x langs dat ''enge'' bankje is gelopen... Scheve mond Het is alleen erg vervelend dat ze er werkelijk vandoor vliegt en niet meer te houden en te sturen is....tja, als je dan recht op een hek afgaat kan ik weinig anders als er af kletteren Huilen Gelukkig zijn alle plekken inmiddels al weer dicht en heb ik helemaal geen last meer van mijn spieren nu Lachen

Citaat:
ik ga er van uit dat ze wellicht ook krachtvoer krijgt?

Ze krijgt inderdaad krachtvoer, ik heb het gisteren maar even na gevraagd. Ik zal eens proberen of het wat uitmaakt als ze iets of wat minder krijgt, in ieder geval bedankt voor de tip *LOL*

Citaat:
Misschien kan je ook wat grondwerk met haar doen

Ik ben momenteel bezig met de methode van Hempfling en voor zover gaat het best goed Knipoog Het geeft ook mij weer enigzins zelfvertrouwen dus ik ga er voorlopig zeker mee door!

Het angst gevoel is bij mij nog niet weg...ergens ook wel logisch natuurlijk... Ik probeer het vertrouwen weer een beetje terug te krijgen en verder op te bouwen door veel te poetsen en met haar te wandelen. Verder geef ik haar iedere dag beweging d.m.v. de longe en dan stap ik haar daarna in de kleine bak wel zelf uit. We doen alles gewoon rustig aan en we doen niks geforceerd, op die manier moet het toch goed komen lijkt me Ach gut Iedereen in ieder geval bedankt voor de goede tips, nieuwe tips zijn natuurlijk altijd welkom Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers