Wat voor voordelen heeft het dieprijden(achter LL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Wat voor voordelen heeft het dieprijden(achter LL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 22:37

Ik ben geen voorstander van het rijden achter de loodlijn. Ben daarom erg benieuwd naar de mensen die daar hun voordeel uithalen en waarom. Graag gewone open reacties met onderbouwing zodat we misschien van elkaar kunnen leren.

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:54

Ik zou graag willen weten waarom jij geen voorstander bent van het rijden achter de loodlijn. In mijn ogen is er weinig mis met het trainen van een paard achter de loodlijn mits het maar op de goede manier gebeurd en dat is van achter naar voren zonder dat er "aan de kop getrokken" wordt.
Als een paard correct achter de loodlijn gereden wordt is het een goede methode van trainen. Zo verkrijg je meer lossigheid en meer ruggebruik. Maar als een paard niet correct achter de loodlijn gereden wordt zitten er meer na- dan voordelen aan.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:56

Tsja, ik vind dat je een apard in principe overal zou moeten KUNNEN instellen. Verder zie ik geen directe bezwaren tegen het achter de loodlijn lopen, mits het niet gepaard gaat met achter het bit lopen of in een valse knik lopen...

Juist als het paard dieper gerede wordt heb ik minder tegen achter de loodlijn omdat het volgens mij automatisch met elkaar gepaard is (denk aan een rietje). Maar ik moet toegeven, ik heb neit de ervaring met het LDR systeem om hier helemaal mee te kunnen discussieren.

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:01

Jacksel schreef:
Tsja, ik vind dat je een apard in principe overal zou moeten KUNNEN instellen.

Over welk nivo praat je dan als dat mogelijk is?

"Maar ik moet toegeven, ik heb neit de ervaring met het LDR systeem om hier helemaal mee te kunnen discussieren."

Ik vraag me af waarom je het dan doet? Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:06

Deze discussie is al in den treure gevoerd hier op bokt.

Als je de zoekfunctie gebruikt kan je alle voors en tegens teruglezen!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 23:11

Trebho schreef:
Ik zou graag willen weten waarom jij geen voorstander bent van het rijden achter de loodlijn. In mijn ogen is er weinig mis met het trainen van een paard achter de loodlijn mits het maar op de goede manier gebeurd en dat is van achter naar voren zonder dat er "aan de kop getrokken" wordt.
Als een paard correct achter de loodlijn gereden wordt is het een goede methode van trainen. Zo verkrijg je meer lossigheid en meer ruggebruik. Maar als een paard niet correct achter de loodlijn gereden wordt zitten er meer na- dan voordelen aan.


In mijn beleving haal je hierdoor het paard uit zijn balans. Een paard wat niet in balans is kan onmogelijk goed bewegen(= met swung en tact) Door het rijden achter de loodlijn forceer je in mijn visie het paard en moet je dus dwingen. Hierdoor creeer je spanning waardoor er geen plaats is voor ontspanning. Bovendien heb ik het idee( en de ervaring) dat je het op de voorhand lopen stimuleert. Je kan in ieder geval onmogelijk 3/5 van het gewicht op de achterhand brengen, hierdoor benut je dus nooit de kracht die dan juist vanuit die achterbenen kan ontstaan. Eerst balans en dan beweging en werken van ontspanning naar inspanning, dat is ons motto en daar hebben we erg goede ervaringen mee(zie profiel) De bewegingen blijven van het paard en worden door ons gestimuleerd zijn daarom natuurlijk. Het paard kan dit ook aannemen als basisgang. Zelf rijden wij nooit, achter de LL. Zou je kunnen beschrijven wat het verschil is tussen goed en slecht gereden achter de loodlijn?
Gebruik je ook hulpteugels bij het trainen op deze manier?

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:27

nou als we hier over dieprijden praten dan denk ik toch ook aan training , ja zo train je toch , en ik zie daar wel een voordeel in. ze worden los het meer vragen van het paard ( uitproberen /dagen) en ik vind je traint toch altijd dieper dan op wedstrijden toch? ja als ik paarden rijd dan rij ik ze altijd wel even rond en diep maar ook weer normaal en opgericht, maar ik zie dit en wat ik dan doe ( lang ) laag toch als een basis punt...dus basis kom je op terug in je rijden , telkens weer als je begint met rijden.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:38

Niet elk paard word in de training diep gereden.Mijn ene moet ik ook echt niet diep gaan rijden, die vindt dat heerlijk met als gevolg dat hij bijna niet meer hoger in te stellen is, dat heeft hij altijd al gehad.Ik denk dat je je ook niet teveel op systemen moet focussen, maar vooral op gevoel moet rijden.
Maar ik merk wel bij mijn merrie dat t diep/rondrijden grote voordelen oplevert, beter over de rug lopen etc.

Er is dan ZEKER GEEN spanning op de teugels zoals aqua8horse dacht, het dier loopt zeer ontspannen en op eigen benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:46


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 10:13

I k vind het erg interessant, deze discussie. Deze staat niet in vergelijjking met de vorige waar je opdoelt, RK. Omdat jij het niet interessant meer vind, mogen wij het toch nog wel interessant vinden?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:20


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 10:28

Diep rijden is ook niet slecht, zolang het hoofd maar niet achter de LL komt. Over wat je beschrijft dat je paard het heerlijk vindt om diepgereden te worden heb ik mijn twijfels omdat hij bijna niet meer hoog in te stellen is en dit altijd gehad heeft. Vaak hoor je dat bij dit beeld paarden kunnen lijden aan hals-instabiliteit waarvan de oorzaak vaak in de rug zit. In mijn visie kan een paard niet helemaal ontspannen lopen(=met swung en tact) omdat het dier op deze manier niet in balans is. Hierdoor kan 3/5 van het gewicht niet worden overgebracht naar achteren. Het gevolg is dat hij nooit optimaal zijn achterbenen kan onderbrengen met het gevolg dat hij dus niet op de optimale manier rond is. Ik ben benieuwd naar jouw visie, Ctal en natuurlijk ook naar de visie van de rest.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:36

mijn visie daarin is eenvoudig:

niet achter de loodlijn.

het is niet mijn doel om mijn paard achter de loodlijn te krijgen. hij moet (om te beginnen) soepel, ontspannen, met tact lopen.
zowel links als rechts.

en daarom hoeft ie echt niet achter de loodlijn te gaan.
ik kan hem dan stellen zoals ik het wil: hoog, laag, zeer laag,...
maar k'vraag hem nooit achter die loodlijn te gaan.

ik heb der persoonlijk geen goede ervaringen mee. zeg maar heel slechte, dus in dit opzicht ben ik zeer duidelijk: niet

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 11:01

Onze ervarigen zijn ook erg slecht daarom zijn we gaan zoeken naar iets nieuws, wat logisch is onderbouwd. Toch blijft het voor mij interessant om te weten hoe anderen het zien omdat ik niet meer objectief kan kijken gezien de ervaringen die wij hebben(zie profiel) Daarom is het voor mij juist zo belangrijk om de onderbouwing van het dieprijden te snappen.
Voor alle duidelijkheid: het gaat mij om het dieprijden achter de loodlijn.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:19

Ik kan mijn paard zowel hoog als laag laten lopen. Hier heb ik echter bewust voor getraind omdat ze verkeerd is ingereden. Ze heeft altijd met een chambon gelopen die te strak was waardoor het paard achter de teugel ging lopen. Het eerste wat ik daarom gedaan heb is dat paard naar de teugel toerijden. In het begin had ik zelf liever dat ze laag liep. Zo ging ze juist meer haar rug gebruiken i.p.v. met een hoge oprichting en een weggedrukte rug te lopen.

We zijn nu bijna 1.5 jaar verder en ze loopt nu eigenlijk altijd weer hoger ingesteld, maar nu wel op de correcte manier. Als ik het echter van haar vraag zal ze onmiddelijk omlaag gaan.

Het belang van het laag instellen lag bij mij dus vooral in het bevorderen van het ruggebruik (het langer maken van die rugspieren)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:37

Aqua8horse schreef:
Diep rijden is ook niet slecht, zolang het hoofd maar niet achter de LL komt. Over wat je beschrijft dat je paard het heerlijk vindt om diepgereden te worden heb ik mijn twijfels omdat hij bijna niet meer hoog in te stellen is en dit altijd gehad heeft. Vaak hoor je dat bij dit beeld paarden kunnen lijden aan hals-instabiliteit waarvan de oorzaak vaak in de rug zit. In mijn visie kan een paard niet helemaal ontspannen lopen(=met swung en tact) omdat het dier op deze manier niet in balans is. Hierdoor kan 3/5 van het gewicht niet worden overgebracht naar achteren. Het gevolg is dat hij nooit optimaal zijn achterbenen kan onderbrengen met het gevolg dat hij dus niet op de optimale manier rond is. Ik ben benieuwd naar jouw visie, Ctal en natuurlijk ook naar de visie van de rest.


Kijk, en daarom rijd ik die niet diep, omdat hij het wel heel verdraait makkelijk vind om zn achterbenen erachter aan te laten slepen.Met die krijg ik het niet voor elkaar om EN achterhand actief te houden, EN hem ontspannen te laten lopen als hij diep loopt.Het ene dier is het andere niet, aangezien het met die ander goed te combineren is.
Ook verwacht ik meer van diegene die ik niet diep rijd, het paard is verder doorgetraind.
Ik kan het feit dat de achterhand niet optimaal ondergebracht wordt dus niet tegenspreken maar ik denk dat het wel degelijk kan, maar dat het niet bij elk paard werkt.

Achter de loodlijn vind ik weer anders als voor/op de loodlijn.
Mijne komt vast weleens iets achter de loodlijn, maar niet dat ie met de kin tegen de borst loopt ofzo, dan kan er denk ik ook geen ontspanning zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:19

Totaal paardafhankelijk of je er wat aan hebt.
Het griezelige aan dergelijke technieken bespreken/promoten op internet vind ik altijd dat er zo veel mensen zijn die denken dat ze kunnen leren rijden door deze topics te lezen ipv een goede instructeur in te huren. En met dit is het hetzelfde als met andere methodes, hulpteugels etc etc: het kan geen kwaad en heeft zeker nut, mits je weet waar je mee bezig bent.

Voordeel van het paard wat dieper laten lopen, is dat de hele bovenlijn gestretcht en rondgereden wordt. Met een goed ondertredend achterbeen, voldoende schoudervrijheid en de mogelijkheid om het paard in te stellen waar je 'm hebben wilt, kun je je paard hier lekker mee gymnastiseren.

Nadeel is dat ik het ruiters zie doen waarvan het paard al behoorlijk op de voorhand loopt, waardoor het paard gewoon naar beneden lijkt te storten en dus gaat krabbelen. Omdat het tempo dan omhoog gaat, roepen ze dan liefst ook nog enthousiast dat hij hier zooooo lekker ruim van wordt... Verward

Ik train doorgaans ook iets achter de loodlijn, met een andere reden. Als ik op een wedstrijd kom, is mijn paard altijd net effe iets kijkeriger en onrustiger in het hoofd dan thuis. Voor mij is dit dus een compromis: thuis rijden we ietsie dieper, en op wedstrijd hoef ik dus niet keihard te corrigeren, want omdat ze eigenlijk een tikkie stout is, loopt ze keurig op de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:15

Aqua8horse schreef:
I k vind het erg interessant, deze discussie. Deze staat niet in vergelijjking met de vorige waar je opdoelt, RK. Omdat jij het niet interessant meer vind, mogen wij het toch nog wel interessant vinden?

Ik vind het zeker nog interessant, maar niet als het zo eenzijdig blijft als de vorige topics, zoals o.a. bovenstaande.
Dus ik lees de rest hier nu braaf mee Lachen
En kijk wel of er nu iets zinnings uitkomt Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 14:21

Vind je het dan nu nog eenzijdig? Dat begrijp ik niet. Er zijn veel opvattingen en dat vind ik erg leerzaam, volgens mij is dit niet eenzijdig.

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:06

Ben het allesbehalve met je eens. Ik zeg: een paard wat op een correcte manier rond diep gereden wordt dat loopt niet op de voorhand. Eentje die aan zijn kop getrokken is en dus niet op een correcte manier rond en diep gereden wordt die loopt wel op de voorhand. Blijkbaar ken jij het verschil niet tussen correct en niet correct rijden of zie jij alleen maar foute voorbeelden. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je in je eigen waan bent blijven hangen van je eigen trainingsmethode. Waar ik gezien je berichten allesbehalve van overtuigd bent. Want hoe is een paard fatsoenlijk te longeren zonder hulpteugels? Heeft toch totaal geen waarde?
Dat een paard rond en diep niet in balans kan lopen vind ik ook grote onzin. Ik zou toch graag willen weten waar jij deze waanbeelden vandaan haalt?? Het enige wat ik tegen heb op het rond en diep rijden is dat het vaak verkeerd word toegepast. Als dit systeem wel goed wordt toegepast dan geeft het vele voordelen.

Dieprijden zonder achter de loodlijn te komen vind ik ook erg knap. Vraag me af hoe jij dat voor elkaar bokst? (achter de loodlijn, achter de teugel, 'klein' verschil?)

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:06

Aqua8horse schreef:
Vaak hoor je dat bij dit beeld paarden kunnen lijden aan hals-instabiliteit waarvan de oorzaak vaak in de rug zit.


Mag ik dit even corrigeren: hals-instabiliteit is een wervelprobleem in de halswervels. De oorzaak hiervan zit niet in de rug dus, maar in de halswervels zelf, waarbij er te veel ruimte tussen de halswervels onderling zit. Dit veroorzaakt een instabiele hals, wat tot gevolg kan hebben dat het paard op een voor hem zo prettig mogelijke manier wil gaan lopen. Bij mijn paard, die hals-instabiliteit heeft, liep het het minst onprettig als hij zijn hoof achter de loodlijn deed en te diep ging lopen. Dit is echter lang niet in alle gevallen van hals-instabiliteit zo; ik ken ook een paard die juist heel erg met het koppie in de lucht ging lopen, ging pullen en zijn kop scheef hield. Het ligt maar net aan de mate van ernstigheid van de hals-instabiliteit, en waar deze instabiliteit zich bevindt, bovenin de hals, onderin of juist in het middelste gedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:16

Aqua8horse schreef:
Vind je het dan nu nog eenzijdig? Dat begrijp ik niet. Er zijn veel opvattingen en dat vind ik erg leerzaam, volgens mij is dit niet eenzijdig.


Ik verwijs je even naar een PB van mij waarin ik je een heleboel topics heb aangeleverd die min of meer direct aan dit onderwerp onderwerp gerelateerd zijn.

Maar toen vond je het niet interessant genoeg om deze topics te openen Verward

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:19

fabienne schreef:
Deze discussie is al in den treure gevoerd hier op bokt.


Sterker nog Aqua, jij bent degene die iedere keer een topic opent hierover.

Ik heb dit topic niet gelezen, maar ik word wel moe van iedere keer dezelfde discussie. En ik merk dat het LDR rijden en wel/niet achter de loodlijn zoveel stof doen opwaaien... Terwijl de begripsdefinitie niet eens duidelijk lijkt te zijn. De een verstaat iets anders onder LDR dan de ander. Bij de een loopt 'ie dan wel achter de loodlijn, bij de ander niet. En deze verschillen in begrip is precies waarom je er ook nooit uit zult komen.

Verder denk ik dat mensen of WEL of NIET voorstander zijn van LDR. Maar nogmaals, je komt er niet uit! Ik weet dat er op mijn manier van (los)rijden (LDR en ja, dan achter de loodlijn!) veel commentaar is. Toch hoor ik vanuit verschillende kanten (en echt niet van de minsten) dat dit een goede manier is voor mijn paard. En weet je wat? Ik denk dat ik me daar maar op ga richten, ipv hier de eindeloze discussies te volgen en wanhopig te proberen uit te zoeken wat nu het beste is.

Sorry voor de misschien wat felle reactie... Vriendjes zijn?
Laatst bijgewerkt door kay27 op 11-08-03 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:19

Trebho schreef:
Ben het allesbehalve met je eens. Ik zeg: een paard wat op een correcte manier rond diep gereden wordt dat loopt niet op de voorhand. Eentje die aan zijn kop getrokken is en dus niet op een correcte manier rond en diep gereden wordt die loopt wel op de voorhand. Blijkbaar ken jij het verschil niet tussen correct en niet correct rijden of zie jij alleen maar foute voorbeelden. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je in je eigen waan bent blijven hangen van je eigen trainingsmethode. Waar ik gezien je berichten allesbehalve van overtuigd bent. Want hoe is een paard fatsoenlijk te longeren zonder hulpteugels? Heeft toch totaal geen waarde?
Dat een paard rond en diep niet in balans kan lopen vind ik ook grote onzin. Ik zou toch graag willen weten waar jij deze waanbeelden vandaan haalt?? Het enige wat ik tegen heb op het rond en diep rijden is dat het vaak verkeerd word toegepast. Als dit systeem wel goed wordt toegepast dan geeft het vele voordelen.

Dieprijden zonder achter de loodlijn te komen vind ik ook erg knap. Vraag me af hoe jij dat voor elkaar bokst? (achter de loodlijn, achter de teugel, 'klein' verschil?)


OK dan! Ik hoef hier geen woorden meer aan toe te voegen OK dan!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:46

Hier heeft ook een stukje in bit gestaan, waarbij stond:
NEDERLAND IS HÉT LAND WAAR PAARDEN ACHTER DE LOODLIJN LOPEN Haha!
Ik ben ook geen voorstander van achter de loodlijn omdat je dan meestal eht paard uit balans brengt, "op"de loodlijn is het best maar ook het moelijkst, wel kan je beter iéts achter dan vvoor de loodlijn, helaas zie je toch dat sómmige mensen hun paard diep rijden omdat eht mooier staat, maar als je goed kijkt naar de toppaarden en mensen, zijn er zeer weining die diep lopen.