Paard struikeld in weiland tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Paard struikeld in weiland tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 01:06

Hallo allemaal ,
Ik heb een 4 jarige Tinker die sind jan / feb dit jaar echt goed onder het zadel is en alle hulpen goed snapt . Ik rij ong 2 a 3 x per week met haar in een bak en dat gaat prima. Maar omdat die bak niet echt in de buurt is en we dus altijd met de trailer op pad moeten , had ik het idee om in het weiland te rijden. Alleen het probleem is dat ze in het weiland constant struikeld. Laatst was het zo erg dat ze op d'r knieen lag Ach gut met mij op d'r manenkam. Huilen Gelukkig stond ze gelijk weer op en zat ik weer terug in het zadel. Haha! Als ik haar niet rijd longeer ik haar wel in het weiland en dan is er niets aan de hand (als ze vlot door loopt tenminste) Zodra ze gaat sukkelen struikelt ze over alles wat in de weg ligt ! Tong uitsteken Maar komt dit struikelen tijdens het rijden doordat ze niet genoeg evenwicht heeft met mij erop of kan het ook ergens anders aan liggen ? Ze struikeld voornamelijk tijdens het lichtrijden , tijdens doorzitten bijna nooit. Maar ik wil ook niet te lang doorzitten i.v.m. haar rug en leeftijd. In de bak struikelt ze zelden of nooit. Ik rij met haar in het vlakste weiland dat ik kan vinden.

Ik had ook nog een vraag over het longeren , wat kan ik beter gebruiken bijzet teugels of een Gogue ? Verward

Iedereen alvast bedankt !

Groetjes van Sandra en Tinkertje Shayla

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 01:16

Je geeft het antwoord zelf eigelijk al:

Shayla schreef:
Als ik haar niet rijd longeer ik haar wel in het weiland en dan is er niets aan de hand (als ze vlot door loopt tenminste) Zodra ze gaat sukkelen struikelt ze over alles wat in de weg ligt ! Tong uitsteken Maar komt dit struikelen tijdens het rijden doordat ze niet genoeg evenwicht heeft met mij erop of kan het ook ergens anders aan liggen ?


Meestal struikelen paarden als ze maar wat 'la la la la laaaaa' rondsukkelen (en vaak dus ook niet 100% de aandacht bij jou hebben). Letten ze niet op waar ze hun voeten neerzetten en hopla, struikelen ze weer. Denk maar wanneer jij het snelst struikelt, op welke momenten.

Het zou ook nog kunnen zijn dat de hoeven te lang zijn, dat hij er gewoon over stuikelt.

Maar omdat je eigelijk zelf aan aangeeft dat hij het niet doet als hij vlot doorloopt, lijkt me dat toch het meest logische.

En misschien dat hij met het doorzitten actiever loopt dan met lichtrijden. (dat je je been er dan meer bijhoud, omdat je er anders afstuiterd o.i.d.)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:36

Het lijkt mij een Tinker-probleem: Die van mijn achterbuurman doet dat ook. Hij sloft echt niet, draaft vlot door, maar vergeet op de een of andere manier zijn voorbenen mee te nemen, die blijven staan en de achterbenen malen door, tja, dat kan niet goed gaan…

Die tinker heb ik een tijdje gereden, naar mijn idee was/is het een bespieringsprobleem. Deze tinker wordt overigens eens per maand uit zijn stal getrokken en moet dan 5 uur voor de kar. Kan niet goed zijn voor pezen, gewrichten en spieren. Maar maak dat de eigenaar maar eens wijs.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:10

zou best een tinker kwaaltje kunnen zijn, ik heb zelf ook een tinker, en die deed het in het begin ook constant, dat struikelen enzo,
gewoon telkens doorgaan en aanmoedigen met de stem, kom op joh, huphup, werkte al beter, en sinds een tijdje heb ik hem ook nagefelijk lopen om zijn rugspieren sterker te krijgen, hij had namelijk ook een zwakke rug, nu struikelt hij eigenlijk nooit meer, maar ik weet niet of jij een jonge tinker gelijk al nagevelijk wil laten lopen,
zij moet het denk ik toch zelf oplossen omdat ze gewoon niet zo goed oplet waar ze loopt,
dat is echt tinkertypisch, haha
succes drmee

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:10

Tja, mijn Tinker wil ook nog wel eens sloffen en struikelen. Ik ben zelf van plan om cavaletti's met haar te gaan lopen, zodat ze haar voeten beter op gaat tillen. Zij struikelt namelijk zelfs nog weleens als ik haar flink doorrijd en zorg dat zij haar aandacht bij het rijden heeft.
Misschien kun je dus cavaletti's proberen.

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:49

mijne die struikelde eerst ook toen hebben wij hoefijzers ondergezet en als ik dan in het land of op de buitenwedstrjd doe ik proppen onder wordt ook wel kalkoenen of noppen genoemt dan moet je aan de hoefsmid vragen of hij ijzers met kalkoen gaten wil maken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:21

gam heeft ook wel eens de neiging om zijn hoefjes niet netjes op te tillen. ik vermoed ook dat het een tinker-tik is... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:50

Als ze het in het weiland wel doet maar in de bak niet lkijkt mij ook dat dat weiland niet helemaal vlak is.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:04

Sammm schreef:
Als ze het in het weiland wel doet maar in de bak niet lkijkt mij ook dat dat weiland niet helemaal vlak is.


Vlak of niet ze struikelen is niet nodig.
Ik heb dan wel niet een Tinker maar mijn haf heeft hetzelfde probleem,en bij hem komdt het dus voort uit het niet opletten Verward
Hij is zelfs al een plat op zijn snuffert gegaan tijdens een buitenrit,over een mooie vlakke asfalt weg Ziek knietjes tot bloedens toe open en zijn neusje ook. Verward en dat was niet de eerste keer de laatste tijden gaat het gelukkig stukken beter maar af en toe
En ik maar denken dat het een haflinger kwaal was Haha! aangezien ik er meer mensen over hoorde klagen met haflingers Knipoog

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:13

Hoi ik heb een 4 jarige tinker-ruin en heb echt precies het zlefde. Ik weet ook niet echt wat ik eraan moet doen maar meestal als hij struikelt geef ik hem een tikje voor mijn been.
En als ik in het bos al een boomwortel (daar let ik heel erg op) zie zeg ik; Kick let op! en spoor ik hem aan.
Succes!

_iDj_
Berichten: 588
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Opende (=Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:49

mijn fjord heeft daar ook last van.. die struikeld zowel in de bak als in het weiland veel.. Ik heb advies gevraagd van meerdere mensen:
-veel balkjes lopen, zodat ze meer dr benen gaat optillen
-afvallen.. door zware gewicht & dikke buik :S

kgebruik nu iig beenbeschermers en probeer veel te balkjes lopen..
(mijn pony is al een aantal keren op dr knieen terecht gekomen doordat ze struikelde (waardoor ze littekens op dr voorkieen heeft :S.. en het is niet zo dat ze niet oplet ofzow..)

iemand nog tiips??

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:29

Mijn tinker struikelt niet veel, zeker niet in de bak. In het bos let ik zelf altijd goed en dat gaat prima. Heel af en toe struikelt ze over een stronk maar dat doen alle paarden. Ze heeft een vrij hoge knie-actie dus dat helpt. Paarden die moe zijn struikelen vaker en ook als ze niet geconcentreerd zijn. Of dus een hobbelig land. Een paard dat je 1x in de maand 5 uur voor de kar zet en er verder niks mee doet is schandalig. Helaas gebeuren dat soort dingen Boos!

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:43

Veel fjorden struikelen ook zo erg. Ik denk dat de bouw met bijv een zware hals daar zeker bij "helpt".
Deze paarden lopen te veel op de voorhand en moeten door ze goed te rijden en sterker te worden leren meer op zichzelf te lopen. Dit is hard werken voor de ruiter!!!
Ik ken verschillende fjorden die ook struikelenen meestal hebben die een erg zware hals. Een beetje topzwaar een de voorkant. Een fjord die ook erg struikeld staat bij ons in de wei en alhoewel hij niet echt aan de teugels hangt wel zowat meteen op zijn b... gaat als je de teugel los gooit. Door hem te rijden met een klein spoortje en hem zo te "motiveren" zijn achterbenen meer te gebruiken gaat het beter.
Longeren en bijzetten werkt goed en cavelatti werk leert hem op te letten waar hij zijn benen neerzet.

probeer ook dit probleem voor te leggen aan je smid. Lange tenen zij gemakkelijke struikelbronnen. Dit neemt niet de oorzaak weg maar kan wel verbetering geven.
Succes!!!