harde mond van stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:45

Vonnie84;

Dat pijltje geeft aan hoe het bit in de mond moet liggen.
Dat staat ook op het kaartje dat aan het bit hangt wanneer je het koopt.


Uit mijn hoofd geloof ik dat het pijltje links moet zitten en naar voren moet wijzen, maar ik zou zeggen, kijk het even na op het kaartje.
Dit komt omdat de bitdelen t.o.v elkaar op een speciale manier kunnen draaien en dan moet het bit wel op de goede manier in de mond liggen, anders verliest het zijn gunstige werking en zit het bit het paard juist in de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:56

klopt
pijltje hoort naar links en naar voren te wijzen.

Als je nu het bit in de handen hebt, kijk dan maar eens naar de vormen, dan kun je het ook zien.
is het pijltje aan de linkerkant, dan wijzen de vromen van het bit naar beneden, anders zie je ze omhoog wijzen.

Het verschil is niet gigantisch groot, maar toch goed zichtbaar.

En ik heb de mening dat mensen die zulk bit verkopen, horen te weten hoe het zit en dat ook standaard er even bij horen te zeggen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:59

oohh Lachen

Ik ga es kijken of ik uit eigen wijsheid dat bit al goedom d'r in had gehangen. Cool

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:04

ik heb het wel eens gehad bij een nogal dwarse merrie dat ze ineens lekker liep joh..........een week of twee later kwam ik erachter dat iemand na het schoonmaken van het hoofdstel het bit achterstevoren aan het hoofdstel had gehangen.....Bleek dat ik het paard al twee weken aan het martelen was met een verkeerd omgehangen kk bitje....ooopsss. We waren dus weer terug bij af........Heb er nog even over gedacht het zo te houden, maar uiteindelijk vond ik het niet eerlijk to de merrie.........

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:10

Vonnie84 schreef:
oohh Lachen

Ik ga es kijken of ik uit eigen wijsheid dat bit al goedom d'r in had gehangen. Cool


Hij hing goedom.

Maare, nou snap ik ook waarom ik dat boekje d'r bij niet door had gelezen. Het was in het duits, frans of engels. En als ik iets niet kan.......
En ik had zoiets van: ja, ik kan wel met een woordenboek gaan ontcijferen wat er staat, maar waarschijnlijk komt het erop neer dat er staat hoe geweldig dat bit wel niet is. (is het ook wel *LOL* )

Maar in dat bit van m'n zusje (lenn heet ze hier) is dat pijltje gewoon al weggevaagd. Vind ik wel vreemd eigelijk.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:12

gijsenkim schreef:
ik heb het wel eens gehad bij een nogal dwarse merrie dat ze ineens lekker liep joh..........een week of twee later kwam ik erachter dat iemand na het schoonmaken van het hoofdstel het bit achterstevoren aan het hoofdstel had gehangen.....Bleek dat ik het paard al twee weken aan het martelen was met een verkeerd omgehangen kk bitje....ooopsss. We waren dus weer terug bij af........Heb er nog even over gedacht het zo te houden, maar uiteindelijk vond ik het niet eerlijk to de merrie.........


*LOL*

Nee toch zeker... Hahahaha, en jij al helemaal aangenaam verrast... wat zal die merrie gebaald hebben terwijl jij zo lekker reed...
Nou, sportief van je dat je het er weer goed in hebt gehangen Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:32

Lielle schreef:
*gaap*
Lenn, wat lijkt je niet prettig aan die ONGEBROKEN trens (GEEN stang)? Dit bit is veel zachter op het verhemelte dan bv een gebroken trens (bij een ophouding draait de punt omhoog!), en veel paarden vinden dat juist fijner. Een rubber TRENS is helemaal niet zachter, rubber is stroef en kan heel heet worden. Het vormt ook zeker niet mee. Voor alle duidelijkheid, ik heb een paard dat altijd met een ongebroken trens gereden wordt en de ander altijd op een dubbelgebroken aurigan bit. Toen ik van de week door omstandigheden Pablo (heeft een laaghangend verhemelte) ook eens met dat dubbelgebroken bitje reed, was hij er niet blij mee. Dus een beetj kort door je bocht, zeker als je er geen ervaring mee hebt.


Ja, óf je reageert ff vriendelijk... sjongejonge
ik had het ook niet over een rubbere trens Scheve mond
En wat weet jij nou weer over mijn ervaringen met een dubbelgebroken bit...
nouja laatmaar ik doe ook eens mn best Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:20

Een rubberen stang (ongebroken trens) werkt net zo als een rubberen enkelgebroken trens (even buiten beschouwing gelaten de werking in het algemeen van die bitten)

Rubber is rubber Lachen
heel veel mensen denken dat dit zacht is, maar het is juist stroef en daardoor niet zacht.

Kunstof daarintegen weer wel, zoals bv die van happymouth.
Alleen moet je daarbij opletten dat er niet een keer op bijten, want dan krijg je weer hele scherpen haken eraan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:28

Lenn"]
Ja, óf je reageert ff vriendelijk... sjongejonge
ik had het ook niet over een rubbere trens Scheve mond
En wat weet jij nou weer over mijn ervaringen met een dubbelgebroken bit...
nouja laatmaar ik doe ook eens mn best Boos!
[/quote]

Lenn, sorry. Mijn opmerking was een beetje kort door de bocht , maar anderzijds heb je alles wat erboven stond gewoon niet gelezen.
Dat bit heet nu eenmaal een ongebroken trens, geen stang, en dat hadden zowel kawa als ik al een keer uitgelegd. Het is duidelijk dat je geen ervaring hebt met dat bit, en daar doelde ik op, niet op een dubbelgebroken trens.

[quote="Lenn"]
ik had het ook niet over een rubbere trens Scheve mond
[/quote]

[quote="Lenn schreef:
Die lijkt me namelijk niet erg prettig in de mond liggen
Misschien kan je
een rubberen stang
erin hangen die lijkt me wat zachter en vormt wat mee met de paardenmond, lijkt me een stuk vriendeiljker dan die stalen buis van hierboven.

en wat mij betreft heb je het hier dus wel over een rubberen bit (dan zal ik de discussie stang/ ongebroken trens maar even terzijde laten).

Maar ik reageerde wel wat bot, dat hoefde ook niet. Komt wel omdat ik het zo onvoorstelbaar moe ben om uit te leggen dat een ongebroken trens een heel gewoon bit is en niets harder of zachter dan een (dubbel) gebroken trens.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:52

hmm oke, sorry ook dan.
Ik had alles wat erboven stond wel gelezen, maar had het dus niet goed begrepen, dacht aanvankelijk dat dat stang heette Scheve mond

Ik zei dit
Citaat:
ik had het ook niet over een rubbere trens
omdat ik het over een ongebroken rubbere trens had en niet
Citaat:
Een rubber TRENS is helemaal niet zachter

maar nou zit ik te denken, en er zullen toch wel geen gebroken rubbere trensen bestaan (of wel Verward nouja), dus ongebroken is dan inderdaad overbodig om erbij te vermelden

Citaat:
Het is duidelijk dat je geen ervaring hebt met dat bit,

eeuhm nou eigenlijk wel, toen ik men paard kocht kreeg ik dat bit erbij, dat had hij altijd in omdat hij zó gevoelig in de mond gevonden werd, daarom dat ik dacht dat dat een heel zacht bit is/ rubber zacht is...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:21

Gelukkig, zijn we weer vriendjes Haha!

Nog een klein dingetje, er bestaan idd gebroken rubber trenzen. Ik kan er zo snel geen foto van vinden, divoza ligt ook plat op het moment, die zijn er zeker.
Overigens is het een wijdverbreid misverstand dat een rubber trens een zacht bit is, terwijl dat dus niet het geval is. Net als een ongebroken trens een stang noemen trouwens Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:24

divoza doet het weer :
Afbeelding

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:22

Hmm waarvoor dient dat rubber dan Blond
bij divoza staat er bij bijna elk soort rubber bit: voor paarden die gevoelig in de mond zijn, en dan weer: voor paarden die moeilijk in de mond zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:24

Divoza l*lt wel meer
als het maar verkoopt.

En moeilijk en gevoelig is wat anders Lachen
vind ik dan

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:38

*amen* ik ga in dit soort zaken zeker niet op divoza af, maar op mijn eigen ervaring.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:38

dat gebroken rubberen trens hebben wij op de manege ook bij een paard dat gevoelig is in de mond,alleen opde foto loopt het rubber door tot bijna op het gebroken stuk en bij dat paard loopt het maar door tot op de helft, en er zijn stuksjes afgebeten Verward .bestaan er zon bitten? Scheve mond (zonder die afgebeten stukjes natuurlijk) Haha! alleen als dat nie bestaat dan wordt de mond van dat paard helemaal naar de maan geholpen Huilen , en we kunnen er niks an doen (behalve het bit doen verdwijnen,maja dat kan ik ook niet maken he? Bloos
greetz dutske

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:43

Hoezo naar de maan geholpen? Dat de mond open ligt of dat hij niet meer fatsoenlijk te rijden is? Zonder bit kan trouwens wel, zijn toch ook hoofdstellen voor!
Kvind divoza op dit punt dan wel héél tegenstrijdig met jullie ervaringen Lips are sealed Kan het niet zijn dat het voor het ene paard wel fijner is?? Anders zouden die bitten toch allang uit de markt zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:54

tegenstrijdig, net als dat ze niet weten waar het pijltje hoort bij de K&K?

van zulk personeel neem jij wat aan, nee ik niet meer dus.
Trouwens de kleine paardensport winkel in mijn dorp zeht hetzelfde als Lielle en ik.
En die had het uit een boekje over bitten Lachen

Ja ik was vroeger ook 1 die dacht dat een ongebroken trens streng was.
Maar uit ervaring weet ik nu beter.
Hij heeft trouwens moeten l*llen als Brugman voor ik een "stangetje" in de geveolige paardenmond uit wilde proberen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:16

lenn, ik weet wel dat er ook hoofdstellen zonderbit bestaan, maar denk je dat de manege daar geld wil aan uitgeven? neehoor, men lievelingspony loopt met een roestig bit in,terwijl er nog genoeg goede bitten hangen die niet gebruikt worden,als ik vraag of er een ander bit in mag dan mag het niet,met de uitvlucht van: ze loopt al 3-4 jaar met dat bit in !? en mat naar de maan geholpen bedoel ik: ze loopt nogal veel met goede ruiters, maar iedere woensdag zaterdag en zondag loopt ze ook mee in halfgevordert en beginners en die lopen uit angst(ze isnogal heftig) dehele les in die mond terukken en te zagen waarop ze nog moeilijker wordt en waarop zij nog meer trekken, visieuse cirkeldus.
greetz dutske

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:21

Zolang iedereen met een zachte hand rijdt hoeft een stang, ja een echte niet een ongebroken trens Knipoog, niet harder te zijn dan een gebroken trens. Een wijze bokker Knipoog schreef eens (weet niet meer wie): een paard is zo hard in de mond als de hand van de ruiter.

Mijn paard wordt minstens eens per week op een 'echte' stang gereden (voor de kar), de rest van de week rijd ik met een dubbelgebroken trens. Dit doen we nu al anderhalf jaar en mijn paard is nog net zo gevoelig in de mond als de eerste dag dat ik er op reed.

En als je erbij nadenkt is het ook wel logisch dat een ongebroken trens zachter is. Deze kan namelijk niet 'breken' als je begrijpt wat ik bedoel. Neem je gebroken trens maar eens vast en boots maar eens na hoe je een hulp geeft. je ziet dan dat het bit in een min of meer lichte driehoek omhoog wijst. Dit voelt het paard dan op zijn gehemelte. Een stang 'breekt' niet dus is minder scherp voor paarden die daar gevoelig zijn. Ik hoop dat jullie het begrijpen.

Dit is overigens ook wat mij vertelt is in de ruitersportzaak (niet divoza want dat is een butzaak!). Bij het kopen van mijn allereerste bit jaren geleden hebben ze mij dit allemaal uitgelegd en gedemonstreerd. Vond ik wel een goede service. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:37

klopt zo hebben ze het mij ook uitgelegd
Bij een ongebroken trens heb je geen knijp ofwel notenkraker effect
Zo ook niet bij de dubbel gebroken.
Vandaar dat veel paarden dat als fijner ervaren.

Maar idd elk paard is anders, maar veel reageren hetzelfde

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:22

runningkawa schreef:
tegenstrijdig, net als dat ze niet weten waar het pijltje hoort bij de K&K?

van zulk personeel neem jij wat aan, nee ik niet meer dus.
Trouwens de kleine paardensport winkel in mijn dorp zeht hetzelfde als Lielle en ik.
En die had het uit een boekje over bitten Lachen

Ja ik was vroeger ook 1 die dacht dat een ongebroken trens streng was.
Maar uit ervaring weet ik nu beter.
Hij heeft trouwens moeten l*llen als Brugman voor ik een "stangetje" in de geveolige paardenmond uit wilde proberen.


Nee ik neem daar niks van aan, ik constateer alleen maar.
Maar er stond dus in dat boekje over bitten dat rubber stroef en banketstaaf voor de paardenmond is??
en ja ik vond zo'n stangetje (-->ongebroken trens Haha! ) ook scherp overkomen, echt dat ik dacht van Bloos! maar toen ik toch maar eens een stangetje op proef heb uitgeprobeerd, liep hij er alleen maar fijner op, niet angstig voor het bit ofzo, nam ie goed aan... maare die is met tongboog (geen kantelende hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:26

pak zelf het rubbere bit eens in je hand en wrijf er eens over met je vinger
Voelt dit zacht aan of stroef?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:37

jajaj ik gelóóf het wel, maar ik vraag me gewoon af wat zo'n boekje erover zegt, die is toch ook gemaakt om mensen over te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:41

Denk niet dat het is om mensen over tehalen, maar om ze te informeren.
Ik heb toen alleen gelezen wat het boekje zij over een "stangetje"
Dus de werking daarvan.

Dat van dat rubber heb ik van andere paarden mensen, die veel meer weten dan dat ik ooit zal doen Knipoog
En leek me ook logisch, anders ben ik wel eens eigenwijs hoor Knipoog