hoe longeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_feline
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: BREDA (coole stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 09:10

Hallo allemaal,
Ik heb een dringende vraag voor jullie:
Hoe kan ik het beste longeren?
Ik wil graag met "touwtjes" gaan longeren,
maar k weet niet precies wat dit zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat iemand zijn paard longeert met die touwtjes en die gewoon ergens
koopt en dan met van die haken(die ook aan je halstertouw zitten) vast maakt aan het bit.
Wie kan mij hiermee helpen??
Alvast bedankt!!!!!
groetjessssssss anne

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:01

Doe jezelf een plezier, koop dat boekje van Lammert Haanstra over goed longeren met touwtjes maar ook met andere manieren van bijzetten.
Het kost je een gulden of 35, maar je krijgt er een schat van informatie van terug. bovendien leest het ook nog makkelijk weg.... doen hoor!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 14:12

Ik ben toch niet zo zeker of een touwtje wel goed is om te longeren, neem nu bijzetteugels die zijn van speciaal rubber gemaakt die meegeven. Ik kan me voorstellen dat als je een touw aan het bit bind dit niet echt meegeeft en je je paard zijn mond gewoon naar de knoppen kunt helpen zo. Frusty

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:20

Zo kan je tegen touwtjes aan kijken. Maar bijzetteugels zijn ook niet zaligmakend, menig paard kan met een holle nek er lekker niet aan lopen, of met een hoge valse knik in de hals doen alsof. Gaat het paard eraan lopen, zal die in eerste instantie vanuit een losse teugel ineens sterk begrensd worden, dat kan best schrikken zijn. Ik heb een hekel aan bijzetteugels, gebruik liever een gogue, zodat je beter het voorwaarts neerwaarts en dus ruggebruik bereikt. nadeel van de Gogue is weer dat het paard als een banaan kan blijven lopen, met de stelling naar buiten enzo, en daar kan je dan even niets aan doen... in dat geval zijn touwtjes wel praktisch, daar kan je wel stelling mee vragen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:18

Je kan ook een chambon of een goque nemen werkt ook errug goed.

*LOL*

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 14:24

maar hulpteugels hoeven toch niet altijd nodig te zijn? ik heb een hekel aan de tich ruiters die hun paard vanaf het begin al bijzetten. Ik longeer meestal zonder bijzet en probeer ervoor te zorgen dat mijn paard met de neus over de grond draaft. Is wel even moeilijk met een fris paard, maar de volhouder wint.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 16:31

Volgens mij is het niet zo goed om met touwtjes te longeren, maar ja... wat weet ik er van?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 09:57

Longeren zonder enige bijzetting is gewoon rondjes laten draven. Het heeft geen enkele gymnastische werking, het is dus alleen beweging geven. Zinloos als training, tenzij je traint op uithoudingsvermogen. Geen enkel paard zal zijn spieren aanspreken bij het rondjes draven aan de lange lijn, het paard zal alleen lopen in de houding die het zelf het allerlekkerst vind, op zijn '' elf-en-dertigst". En dat is dus vaak niet rechtgericht en in balans, maar lekker lang en op de voorhand.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 11:44

Ik kijk naar het paard. Het ene paard wil graag te diep en op de voorhand en moet je iets oprichten en het andere paard wil niet lekker door de rug en moet je juist iets dieper laten lopen. Bij deze paarden gebruik ik het liefst een gogue. Anders gebruik ik een slof en bij jonge paarden die nog niets gewend zijn bijzetteugels, aan de zijkant vastgemaakt. Zij zijn nog niet gewend aan die druk tussen hun benen.

Ik longeer mijn jonge paard trouwens zonder hulpteugels, want ik vind dat zij eerst op haar eigen benen moet gaan lopen, voordat ik haar in de krul trek. Laat haar eerst maar haar balans vinden en lekker uit zichzelf halsstrekken.

Touwtjes heb ik ook, maar die vind ik niet zo handig.

_________________
Now this is nothing less than perfect in a less than a perfect world
*ilse delange*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-09-11 11:45 ]</font>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 12:05

idd Jura het is per paard verschillend. Kijk hoe hij loopt en reageerd om bepaalde hulpmiddelen en zoek daar de goeie uit. *LOL*

Leys kan je niet goed met slof longeren want hij gaat hangen en veeeeeeeels te diep lopen Verdrietig .
Chambon en Goque werkt super zolang ik hem maar voorwaats hou.

Ben nu met de passoa bezig om hem meer van achteren te stimuleren. Ik kan hem dus niet laag instellen want dan gaat hij te diep lopen en heeft het geen nu. Nu heb ik hem hoog ingesteld en het gaat super. de tijd zal zeggen of het idd een goed resultaat heeft.

Vaak longeer ik hem ook zonder iets hij loopt dan lekker ontspannen ´aan de teugel´wel errug fijn om te zien. Lovers

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 13:50

Ja he, mijn paarden lopen ook fijn zonder iets. Geen weggedrukte rug ofzo, gewoon lekker ontspannen, neusje naar beneden enzo.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 12:23

Dees, wanneer het paard niet zonder hulpteugels ontspannen, met de neus over de grond en de rug los (dit heeft veel waarde, zowel geestelijk als fysiek, zie Jura) loopt dan is het paard echt nog niet aan hulpteugels toe!
Dit kan je bereiken door een continue aanleuning (geen hangwerk!) en regelmatig stelling naar binnen te vragen, zodra ze dan naar beneden komen nageven. Dit is vaak nog moeilijker dan rijden en vergt veel geduld, met stijve/hete paarden zal het niet de eerste keer lukken, maar de aanhouder wint.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 14:09

Wellicht begrijpt u bovenstaande niet.. dus ik probeer het nog een keer.
Natuurlijk heeft het geen enkel zin een gespannen paard bij te zetten, daarmee wordt slecht een krampachtige houding geforceerd. Alleen, louter het los laten lopen zonder het bijzetten, dat heeft weer geen enkele trainingswaarde.
Het is reuze leuk hoor, als je paard los aan het halster met zijn hals en rug mooi voorwaarts neerwaarts laat zien, dat hoort ook zo. Maar, het paard zal geen enkele spier ermee trainen, het paard traint namelijk niet vanuit een eigen motivatie. het paard wil gewoon bewegen. Wil jij het paard gymnastiseren, dan zal je dus moeten bijzetten tijdens het longeren. En dat begint natuurlijk met een ontspannen paard... want elke training vereist gunstige voorwaarden.

[naam verwijderd] zegt hiermee dus niet dat je koste wat kost moet longeren met bijzetting, ondanks wat het paard aangeeft. Het enige wat gezegd wordt, is dat een paard zonder bijzetting niet aan het trainen is. Die is gewoon aan het bewegen. En daar is niets mis mee, het moet absoluut oook eens kunnen. Maar, zonder bijzetting is longeren dus hetzelfde als beweging geven. Niet meer, niet minder.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 17:35

Zijn we dus niet helemaal met elkaar eens, maar oke! Ik vind goed longeren zonder bijzet veel meer waarde geven dan alleen maar beweging geven.
Voor het echte doortrainen gebruik ik nog weleens een bijzet, maar dan werk ik nog meestal veel liever vanuit het zadel.
In ieder geval longeer ik voordat ik de bijzet gebruik altijd eerst een tijdje met niks, zodat ze de spieren goed kunnen strekken (warming up) voordat je ze aanspant, ook tussendoor heb ik de bijzet af en toe los. En sowieso nooit lange periodes vast.
Mijn, jonge, paard ging de eerste keer ook 'achter' de bijzet lopen, dus onder het zadel verder getraind en nu gaat het goed. Het voordeel t.o.v. touwtjes vind ik dat er minder 'speelruimte' voor het hoofd is, je kan ze eens even een klein beetje hoger instellen zonder dat het paard dan ook nog met het hoofd dieper kan komen.

anne_feline
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: BREDA (coole stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-01 20:04

Hoi hoi allemaal,
Ik ben de stichter van dit berichtje, maar waar ik
nou nog steeds niet uit ben is hoe ik nouw die
touwtjes vast-maak, en waar ik ze vandaan haal?
Weet iemand dit misschien??
Maar toch nog wel bedankt voor de reacties!!!

xxx van anne en hoefjes van Feline

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 21:24

Ik vond nog een fotootje van mijn paard in actie aan de longe. Als je goed kijkt zie je hoe de touwtjes en de longeerlijn zijn vastgemaakt
[img]../upload/97/loisactie.jpg[/img]

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 22:48

jij longeert daar met slof of nie jippie??

daar ben ik nie zo'n van met slof longeren omdat ze dan ( wat ik gehoord heb) tijdens het rijden het gevoel hebben dat ze hun hoofd omhoog mogen steken?
of is dit alleen bij jonge paarden zo Verward

nou ja ik heb het gehoord weet nie of het zo is

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 09:02

nylon touw is te koop bij bv. de Welkoop, dun, glad en wit.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 09:43

Ikzelf longeer (als ik "serieus" longeer) met dubbele lijnen (touwtjes), een langs de achterhand of over rug en de ander via bit>singel> hand of andersom. Hangt er een beetje van af wat je wilt. Voordeel hiervan is dat je je paard kan stellen zoals jij dat wilt en kan laten nageven zonder bijzet (in mijn ogen is een bijzet minder flexibel dan mijn eigen handen).
Nadeel hiervan is dat het wel enige oefening vergt voordat je echt relaxed kunt longeren, zomaar met "touwtjes" longeren raad ik iedereen af... ga eens kijken bij iemand die het echt goe kan of doe eens een cursusdagje... heb ik ook gedaan. En dan leer je meteen het hoe en waarom én kwalitatief goed longeren.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 15:46

idd, als je voor het eerst gaat longeren met hulpteugels laat je dan echt door iemand helpen die hier ervaring mee heeft!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 20:41

Citaat:
maar waar ik
nou nog steeds niet uit ben is hoe ik nouw die
touwtjes vast-maak, en waar ik ze vandaan haal?


Het gaat er niet om hoe je ze vastmaakt, maar waarom je ze ergens aan vast wil maken...
Wat zou je aan je paard willen verbeteren/trainen? Zolang je daar niet achter bent, heeft het geen enkele zin om met lange lijnen te gaan longeren, lijkt me.

anne_feline
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: BREDA (coole stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 20:48

hoi hoi Sibold,
ik denk dat wat jij zegt inderdaad helemaal waar is.
Mijn pony is onder het rijden redelijk nageeflijk maar, ik wil haar graag zo rijden dat ze nog beter nageeflijk wordt. Als ze naar beneden komt, wordt ze heel kort in d'r hals en dat wil ik er dus uithebben met iets waar ik haar voorwaarts-neerwaarts mee krijg. Zo kwam ik dus op het idee om hier eens naar wat info te gaan vragen...
Maar toch ben ik er nog niet echt uit.
Ik hoop dat jij nu mij verder kan helpen, nu je weet wat ik wil verbeteren.....

groetjes van anne
bedankt!!!!!!!

komiek
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 15:40

hey ik zou als ik jou was, eerst eens naar de ruitershop gaan en een longeersingel kopen. Dan zou ik een longeerles organiseren of iemand er bij halen die er verstand van heeft
succes
XXX Carina
PS je moet de touwtjes vast maken op de hoogte waar je je paard wilt laten lopen. Wil je hem hoog laten lopen, bind de touwtjes hoog vast en als je hem lang en laag wilt laten lopen moet je hem gewoon laag vastbinden

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:43

Hello!
Even een 'bijvraagje':
ik zou graag, op dagen dat ik echt niet kan gaan rijden (omdat ik nooit alleen ga; mijn vader komt normaal mee), mijn paard toch beweging geven aan de longe.
Natuurlijk kan ik hem gewoon met zijn halster aan de longe en wat rondjes laten lopen, maar mijn vraag is of het toch niet beter is om, als ik toch longeer, hem wat meer te laten werken.
Ik weet alleen niet echt goed hoe ik daaraan begin en wat ik het beste train. Ik vindt bijzetteugels ook maar een beetje een gevaarlijk tuig, omdat het toch nooit dezelfde werking als teugels heeft en voor je het weet, ben je verkeerd bezig. Dat wil ik dus helmaal niet meemaken. Ik zou in elk geval al advies willen vragen aan mijn instructeur, maar wat kan ik het beste aan de longe aan mijn paard vragen? Hij rijdt dressuur en heeft niet speciaal ergens een probleem mee, maar als je hem 'gewoon' longeert is het natuurlijk op de voorhand en als het kan ook nog een neuw naar buiten en in de lucht.
Wat kunnen jullie me al zeggen?
Femke

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 20:38

Citaat:

Ik hoop dat jij nu mij verder kan helpen, nu je weet wat ik wil verbeteren.....


Niet geschoten, altijd mis... ik kan niet zo vanachter de PC een oplossing aandragen anders waren er ook geen instructeurs meer denk ik.

Ga eens te rade bij degene die je lesgeeft, vaak komt het ene (verkorten in de hals) voort uit het ander... maar wat? is de grote vraag. Als je daar uit bent kun je denk ik verder en kun je aan de longe je focussen op dit probleem.
Je zou in de tussentijd kunnen proberen met een halsverlenger te longeren (niet te kort afstellen!), kijken of dat uberhaupt effect heeft.