toegestane middelen bij tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

toegestane middelen bij tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 13:07

Met veel belangstelling heb ik verschillende topics gelezen over problemen met paarden die hun tong over het bit gooien.

Nu worden er verschillende suggesties gedaan (rubbertje/pantykousje) maar dat zijn gewoon dingen die in wedstrijden niet zijn toegestaan.

Wie heeft ervaring met scholings- of africhtingsbitten of andere toegestane middelen?

(Groene zeep op het bit insmeren heb ik ook ooit eens gehoord, maar ik zou niet weten hoe dit zou werken)

Ben benieuwd naar jullie reactie

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:56

Groene zeep lijkt me niet zo lekker ! En gaat hij dan niet schuimbekken ? Haha!
Voor zover ik weet mag je wel rijden met een rubberen tonglepel (?). Ik had met mijn eigen paard de ervaring dat hoe meer "bit" je erin hing, hoe lastiger hij werd, hij liep eigenlijk het fijnst op een onderleg trens. Volgens mij heb ik hier op bokt al een topic daarover gelezen van iemand die precies hetzelfde had ! (zie dun bit, niet scherper, oid)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:25

Een rubbere tonglepel mag idd niet op wedstrijden.

Ik heb een tijd met een africhtings/scholingsbit gereden. Ze kunnen idd wat scherper inwerken als andere bitten.
Maar toen ik na die bitten weer over ging op een dubbelgebroken heb ik het verschil nooit gemerkt. Ze liep op beiden bitten hetzelfde.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:28

een metalen tonglepel mag tot en met de M

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 18:56

Ik heb een tijdje met een correctiebit gereden, lijkt mij eerlijk gezegd ook fijner voor een paard dan een ijzeren tonglepel. Of een rubberen tonglepel mag weet ik niet, maar wel dat ze (iig bij mijn pony) voor geen meter helpen.

Een correctiebit ligt prettig in de mond (breed en plat), tot het paard er tegen in komt, dan drukt de smalle kant op de tong + lagen. Door de vorm van het bit kan het paard ook zijn tong er niet over gooien (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 19:15

dit zijn al fijne reacties, maar zou zo'n africhtings/scholingsbit wel helpen voor een vakkundige tongoproller?

Het paard waar het om gaat staat bij ons in pension en heb gisteren nog in zn mond gekeken en snap niet hoe hij het voor elkaar krijgt. Hij rolt zijn tong op tot helemaal boven de stang . Als je het zou zien, denk je bijna dat ie erin moeten stikken. Gelukkig steekt hij de tong niet uit de mond, maar het stuur is weg (te lichte aanleuning) volgens de berijder.

Nog iemand met zo'n ervaring? Scheve mond

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 19:20

Hey CGJ even off topic die engel past precies bij je Wow! (loesje van horses)

Nu weer even serieus: waarom mag een tonglepel tot en met de M? Je mag toch t.m. Z2 met een gewone trens rijden. Ik snap dit ff niet

Bloos

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 06:09

moet je eens proberen een correctiebit van 17 cm te pakken te krijgen *not*.
Het is misschien handigere minjn paard naar de kaakchirurg te brengen voor een kaakverkleining, want ik kan alleen maar met een tonglepel aan de gang dus, hoef gelukkig geen wedstrijden te rijden met dit enorme beest!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:07

Suzan1 schreef:

Nog iemand met zo'n ervaring? Scheve mond


Baduh deed het ook, maar alleen als ie gestresst werd en vaak merkte ik het niet eens. Bij hem hielp een goede sperriem al en tegenwoordig zwanst ie hoogstens zijn tong van links naar rechts en loopt dan weer verder. Ook geen schattig gezicht, maar als ie eenmaal hard aan het werk is doet ie het niet meer.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:00

Suzan1 schreef:
dit zijn al fijne reacties, maar zou zo'n africhtings/scholingsbit wel helpen voor een vakkundige tongoproller?

Het paard waar het om gaat staat bij ons in pension en heb gisteren nog in zn mond gekeken en snap niet hoe hij het voor elkaar krijgt. Hij rolt zijn tong op tot helemaal boven de stang . Als je het zou zien, denk je bijna dat ie erin moeten stikken. Gelukkig steekt hij de tong niet uit de mond, maar het stuur is weg (te lichte aanleuning) volgens de berijder.

Nog iemand met zo'n ervaring? Scheve mond


Dit deed Jordy ook, zodra je in zijn mond keek trok hij zijn tong helemaal naar achteren, maar zodra zijn mond weer dicht was lag hij er gewoon overheen. Het is een vrij normale reactie ook dat paarden hun tong terugtrekken als je in de mond kijkt.
Jordy heeft ook nog eens een korte mondspleet, waardoor zijn bit niet hoger kon. Het bit wat hoger hangen wil namelijk ook nog wel eens helpen.

De 'boog' van een correctiebit, deze dus:
Afbeelding
Ligt iets naar achteren waardoor ze er een stuk moeilijker overheen komen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:13

Suzan1 schreef:
Hey CGJ waarom mag een tonglepel tot en met de M? Je mag toch t.m. Z2 met een gewone trens rijden. Ik snap dit ff niet

Bloos


Artikel 122 - Hulpmiddelen


1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B en L toegestaan.
2. Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal* en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt;
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een ''Easy Boot'';
- een (losse) tonglepel voor de klassen Z1- en Z2-dressuur;

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:40

Dus daarboven zou het weer wel mogen? Verward Vast blond, maar ik rijd geen dressuurwedstrijden..
Ik heb er ook zo ééntje trouwens, bij hem heb ik een correctiebit gebruikt. Dat liep zo fijn dat ik niet weer terug wilde naar mijn dubbel gebroken watertrensje. Totdat hij dus ook hier weer sterk werd (hij gaat ontzettend tegen de hand aan lopen end aar is dus niet mee te rijden). Doe ik mijn oude bitje er maar weer in (op hoop van zegen) en oh wonder, hij liep als een zonnetje. In het vervolg ga ik toch maar wat anders proberen want ik ben toch bang dat ik m te lang met correctiebit laat rondsjouwen omdat hij zo fijn loopt (gemakzucht).
Ik ben heel tevreden over die oplossing, daar niet van, maar het is voor mij persoonlijk gewoon te makkelijk en das nie goe!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 15:48

Een bit met een tongspeler