Swung, tact en aanleuning dus souplesse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Swung, tact en aanleuning dus souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:15

Swung, tact en aanleunug dus souplesse...kan je dat een paard eigen maken zodat het een basisgang is of moet je het blijven trainen dus stimuleren en waarom?(svp to the point)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:22

Swung, tact en souplesse kunnen per paard verschillend in aanleg aanwezig zijn. Sommige paarden hebben van nature al een swungvolle manier van bewegen met kadans en veer; dit soort paarden moet je goed houden en niet verpesten. Hetzelfde geldt voor souplesse, als je een paard hebt dat zijn lijf mee heeft, dan hoef je daar alleen zuinig op te zijn. Tact idem dito, al vind ik dit de minst variabele van allemaal omdat ik denk dat ieder gezond paard een goede takt moet hebben in alle gangen. Aanleuning is een leerproces waar je gewoon heel consequent mee om moet gaan in het rijden en longeren.
Voor alle vier de aspecten geldt dat ze makkelijk te verpesten zijn en daarom verdient elk voldoende aandacht gedurende de gehele africhting.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:29

Bedankt voor je reactie...je zegt in aanleg aanwezig zijn, begrijp ik het goed dat je het dus wel moet blijven stimuleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:34

Aqua, als je je best doet dan kun je alles uit een paard trainen denk ik (als in verpesten). Datgene wat een paard min of meer vanzelf aanbiedt, daar moet je zuinig op zijn. Als je een paard treft met wat minder aanleg, dan kan het helpen om hem door middel van training wat meer de goede kant uit te krijgen. Als je zo'n paard hebt, dan zul je ook zuinig moeten zijn op alles wat je eruit weet te toveren, het betekent meer werk en je zult sneller het plafond tegen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:44

Een paard kapot rijden is heel makkelijk. Een paard verbeteren een stuk moeilijker maar niet onmogelijk.

Overigens is het voor veel mensen moeilijk om te herkennen wat nou eigenlijk een goed gaand paard is. Die willen graag een lang en slap paard zien met een traag achterbeen. Veel aanleg voor passage noemen ze dat dan...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 14:08

Dat ben ik niet met je eens...wel dat veel mensen niet weten hoe een paard met swung, tact en souplesse hoort te lopen. Vaak is komt dat gewoon door onwetendheid of omdat het ze niet geleerd is, daar is du op zich niets mis mee. Dat veel mesen een goed gaand paard als lang en slap bekijken met een traag achterbeen lijkt mij niet juist. De kracht om voorwaarts te gaan moet van achteren komen, dus er is geen sprake van een traag achterbeen. IK denk dat heel veel mensen dat juist wel weten. Een passage is een bundeling van verzameling van krachten.....een goede passage kan alleen van achteren ontstaan. Sterker nog je kan niet eens een passage uitvoeren als de kracht niet van achteren komt(= 3/5 van het gewicht naar de achterhand brengen, hierdoor maken ze hun rig rond en zal een paard de aanleuning zoeken tegen of net iets voor de loodlijn.
Dat je paard makkelijk kapot rijdt, is duidelijk. Dat je een paard kan verbeteren is waar, maar het daar ook houden is de kunst.
Ik denk dat veel mensen met de beste bedoelingen bezig zijn, dat het dus onwetendheid is. Toch blijf ik er bij dat mensen meer open moeten staan, en de confronatie aandurven in het belang van het paard en de combinatie. Er is toch niet mis mee als je toe moet geven dat het anders nog beter kan omdat je niet beter wist, en handelde naar eer en hart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:34

Aqua, dat is een nobel streven, maar ik denk dat je dan inderdaad hard aan de slag moet met de mentaliteit van een aantal ruiters. Er zijn ruiters die vlugvlugvlug willen, naar het "echte werk" toe. Er zijn inderdaad ruiters die een zweefdraf zoals Zep bedoelt, betitelen als "aanleg voor passage" en dat helemaal superdesuper vinden zoals dat paard van de grond af loopt. Dat ze het mis hebben, houden we slechts in het achterhoofd.
Voor wie de P&S heeft gelezen, ik denk even aan Cees Rijpkema en een geleende uitspraak die oorspronkelijk onder zijn invloed is ontstaan: "de kortste weg is de langste weg". Oftewel, er zijn geen shortcuts in africhting. Er zijn uiteraard paarden die over veel talent beschikken en die paarden ontwikkelen zich veel vlugger dan de gemiddelde; maar dat is dus essentieel iets anders dan het verkeerd interpreteren van niet bestaande eigenschappen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 17:40

Dat proberen wij ook, dat hard aan de slag gaan, niet in ons belang maar in het belang van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:42

Ik heb door de jaren heen wel gemerkt dat er erg veel verschil zit in de natuurlijke aanleg van swung takt en souplesse
Het is allemaal te verbeteren, maar op boksen met een paard wat dat van nature niet heeft, tegen 1 die dat wel heeft valt niet mee.
Maar wel erg leerzaam.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:43

Zep schreef:
Die willen graag een lang en slap paard zien met een traag achterbeen. Veel aanleg voor passage noemen ze dat dan...


Hier ben ik het niet mee eens. Een paard gaat pas passage achtig lopen als hij niet goed voor het been of traag is. Dan komt hij terug en gaat hij zweven. Fout van de ruiter dus.. Dit kan ook als hij een super achterbeen heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:07

Nistria, je hebt de ironie in de opmerking niet helemaal begrepen geloof ik Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:09

Ik weet dat ik een domme vraag stel hoor maar vraag het me al zo lang af. Wat wordt nou bedoeld met Swung?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:38

Zep schreef:
Nistria, je hebt de ironie in de opmerking niet helemaal begrepen geloof ik Knipoog


Haha! Iets te snel gelezen!! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:18

Met schwung wordt voor zover ik weet vering bedoeld. een paard dat lekker los door het lijf beweegt (souplesse) gaat schwung (vering) vertonen.

natuurlijk moet je dat bij houden d.m.v. training. bespiering en souplesse is niet iets wat vanzelf komt, dus het blijft ook niet uit zichzelf behouden. Bijhouden dus. Uiteraard heeft het ene paard het gemakkelijker dan het andere. de ene mens is ook atlethischer dan de ander.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:33

Toen mijn eerste paard drie werd, liep ze op een dag lekker in de wei te showen....zoals een driejarige dat kan doen. Samen met nijn instructrice stond ik haar te bewonderen. 'Kijk' zei ze, 'Dat is nu souplesse, tact, regelmaat, schwung. Aan jou de opdracht om ervoor te zorgen dat ze dit kan blijven doen terwijl je er op zit.'

Het dekt niet de hele lading - maar het zegt voor mij wel dat je de mogelijkheden van je paard als uitgangspunt neemt voor je training.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 08:18

runningkawa schreef:
Ik heb door de jaren heen wel gemerkt dat er erg veel verschil zit in de natuurlijke aanleg van swung takt en souplesse
Het is allemaal te verbeteren, maar op boksen met een paard wat dat van nature niet heeft, tegen 1 die dat wel heeft valt niet mee.
Maar wel erg leerzaam.


Het valt ook niet mee, denk ik. Maar het kan wel! Als je nu echt moet boksen moet je misschien eens iets anders doen waardoor je een meewerkend paard krijgt in plaats van een tegenwerkend paard. De manier waarop je rijdt is erg belangrijk. Dus zeker bij zo'n paard niet dwangmatig, dan ontneem je hem zijn respect en eigenwaarde. De paarden die daar het slechte tegen kunnen zijn vaak de intelligentste en/ of de emotioneel gevoeligste paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:38

Als je ooit een meewerkend paard wilt zien, wat zonder dwang gereden word, nodig ik je uit om te komen
Dus wat je daar zegt, slaat echt nergens op.
Wij mogen niets van jou methode zeggen zonder het te zien, maar hoe kun jij in godsnaam dan zulke belachelijke uitspraken zeggen, zonder die van ons te zien!
Ooit van natuurlijke aanleg gehoord!!

Trouwens het opboksen is me wel gelukt hoor, maar zei alleen dat het niet meeviel!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:13

Aqua8horse schreef:
Het valt ook niet mee, denk ik. Maar het kan wel! Als je nu echt moet boksen moet je misschien eens iets anders doen waardoor je een meewerkend paard krijgt in plaats van een tegenwerkend paard.
ik blijf me verbazen over jouw arrogantie. schandalig wat je hier doet suggereren richting kawa.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 26-07-03 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:13

kawa, ik denk dat ze bedoelt dat het ook zonder 'opboksen' kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:16

ik boks niet tegen mijn paard op, dat gaat in samenspel
maar tegen de tegenstanders in de ring met van nature wel goede gangen paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:56

Het komt er volgens mij op neer dat niet iedereen een paard heeft dat uit zichzelf al van de grond gaat met veel veer en ruimte en met behoud van mooie kadans enzovoort. Bijna alle bokkers hebben een gewoon paard, een gewoon normaal paard (dat is iets anders dan slecht hoor). Het lijkt mij enorm moeilijk om zo uit de losse pols te gaan bepalen welk paard er wel fijn en correct gereden wordt en welk paard niet.
Als je in de hogere klasses start op wedstrijden, dan kom je vaak toch wel de betere paarden tegen en ook paarden die over wat meer talent beschikken. Ongeacht of die dieren nou beter gereden worden of niet, je komt ze wel tegen. Dat is het enige wat Kawa bedoelt, is doordat je steeds vaker betere paarden tegen komt, moet je zelf ook steeds meer uit je paard toveren en dat is wel eens twijfelachtig. Want als jij je paard goed voor elkaar hebt en je rijdt hem netjes, dan leg je het af tegen een paard omdat die bijvoorbeeld meer van de grond af gaat en alleen daarom, niet omdat ie technisch beter gestuurd wordt. Dat kom je tegen op wedstrijden en dat is wat Kawa bedoelt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:24

maw: weg 'gewone' paarden?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 13:01

runningkawa schreef:
Als je ooit een meewerkend paard wilt zien, wat zonder dwang gereden word, nodig ik je uit om te komen
Dus wat je daar zegt, slaat echt nergens op.
Wij mogen niets van jou methode zeggen zonder het te zien, maar hoe kun jij in godsnaam dan zulke belachelijke uitspraken zeggen, zonder die van ons te zien!
Ooit van natuurlijke aanleg gehoord!!

Trouwens het opboksen is me wel gelukt hoor, maar zei alleen dat het niet meeviel!


Je mag het toch komen zien? Zeg maar waar jij woont, want ik ben benieuwd en kom zo snel mogelijk. De discussie ging over LDR, en mijn uitspraken zijn zeker niet belachelijk, ze zijn te confronterend..maar dat is wat anders. Dat zegt wat over de mensen, die er problemen mee hebben niet over mij. Maar over het algemeen, wordt hier niet objectief gelezen en dat is jammer.
Maar ik kom, want ik ben echt benieuwd. Bedankt voor je invitatie. Waneer schikt het jou?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 13:06

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Het valt ook niet mee, denk ik. Maar het kan wel! Als je nu echt moet boksen moet je misschien eens iets anders doen waardoor je een meewerkend paard krijgt in plaats van een tegenwerkend paard.
ik blijf me verbazen over jouw arrogantie. schandalig wat je hier doet suggereren richting kawa.
[/quote]

Kan of wil jij iets wel eens objectief lezen?
Dan hoef je je in ieder geval niet iedere keer te storen, aan de uitspraken van anderen die helemaal niet zo bedoeld zijn, zoals jij ze interpreteerd.
Ik dacht dat je je anders had opgesteld maar, ik twijfel nu weer een beetje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:10

Carole, ik proef hier en daar toch wel een verwijtende toon en zelfs tegen het beschuldigende aan. Het kan allemaal wat vriendelijker als je het mij vraagt, dat zal de discussies alleen maar ten goede komen. Discussieren doe je met elkaar en niet tegen elkaar.

Graag terug naar het onderwerp.