harde mond van stang?

Moderators: SayaJones, Apple, Agossie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 07:29

DIT is een ongebroken trens (ringen, geen scharen)
Afbeelding
DIT is een stang
Afbeelding

Het verschil moge duidelijk zijn.
En nee, als je er goed mee rijdt krijgen ze er geen harde mond van (maar dat geldt voor ieder bit).

Trouwens Kawa, wist je dat je er dus NIET examen mee mag doen voor het ruiterbewijs? En bij Divoza staat een ongebroken trens onder het kopje 'stangen' Frusty Verder is er ook nog een kopje dressuurstangen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:16

touw om de hals mag niet, staat niet bij de toegelaten optomingen Haha!

Divoza is idd Verdrietig en ik maak me ook bepaald geen zorgen over het halen van mijn ruiterbewijs examen, alleen moet ik Pablo wel even laten wennen aan een dubbelgebroken trens Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:56

*gaap*
Lenn, wat lijkt je niet prettig aan die ONGEBROKEN trens (GEEN stang)? Dit bit is veel zachter op het verhemelte dan bv een gebroken trens (bij een ophouding draait de punt omhoog!), en veel paarden vinden dat juist fijner. Een rubber TRENS is helemaal niet zachter, rubber is stroef en kan heel heet worden. Het vormt ook zeker niet mee. Voor alle duidelijkheid, ik heb een paard dat altijd met een ongebroken trens gereden wordt en de ander altijd op een dubbelgebroken aurigan bit. Toen ik van de week door omstandigheden Pablo (heeft een laaghangend verhemelte) ook eens met dat dubbelgebroken bitje reed, was hij er niet blij mee. Dus een beetj kort door je bocht, zeker als je er geen ervaring mee hebt.

Tessa_N,
eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon moet doen wat de eigenaresse wil. Het is haar paard, dus zij heeft het voor het zeggen. Je kunt het er eens over hebben waarom ze twee verschillende bitten gebruikt, persoonlijk ben ik niet zo'n voorkeur van steeds wisselen van bit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 07:28

Lenn"]
Ja, óf je reageert ff vriendelijk... sjongejonge
ik had het ook niet over een rubbere trens Scheve mond
En wat weet jij nou weer over mijn ervaringen met een dubbelgebroken bit...
nouja laatmaar ik doe ook eens mn best Boos!
[/quote]

Lenn, sorry. Mijn opmerking was een beetje kort door de bocht , maar anderzijds heb je alles wat erboven stond gewoon niet gelezen.
Dat bit heet nu eenmaal een ongebroken trens, geen stang, en dat hadden zowel kawa als ik al een keer uitgelegd. Het is duidelijk dat je geen ervaring hebt met dat bit, en daar doelde ik op, niet op een dubbelgebroken trens.

[quote="Lenn"]
ik had het ook niet over een rubbere trens Scheve mond
[/quote]

[quote="Lenn schreef:
Die lijkt me namelijk niet erg prettig in de mond liggen
Misschien kan je
een rubberen stang
erin hangen die lijkt me wat zachter en vormt wat mee met de paardenmond, lijkt me een stuk vriendeiljker dan die stalen buis van hierboven.

en wat mij betreft heb je het hier dus wel over een rubberen bit (dan zal ik de discussie stang/ ongebroken trens maar even terzijde laten).

Maar ik reageerde wel wat bot, dat hoefde ook niet. Komt wel omdat ik het zo onvoorstelbaar moe ben om uit te leggen dat een ongebroken trens een heel gewoon bit is en niets harder of zachter dan een (dubbel) gebroken trens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 07:21

Gelukkig, zijn we weer vriendjes Haha!

Nog een klein dingetje, er bestaan idd gebroken rubber trenzen. Ik kan er zo snel geen foto van vinden, divoza ligt ook plat op het moment, die zijn er zeker.
Overigens is het een wijdverbreid misverstand dat een rubber trens een zacht bit is, terwijl dat dus niet het geval is. Net als een ongebroken trens een stang noemen trouwens Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:24

divoza doet het weer :
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:38

*amen* ik ga in dit soort zaken zeker niet op divoza af, maar op mijn eigen ervaring.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie