Hard in de mond-> ander bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Hard in de mond-> ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:15

Misschien een onnodige vraag maar mijn fjord is nogal hard in haar mond.
Als ik links wil gaat ze rechts en krijg ik haar echt niet om.
Ik rijd haar nu met een dubbelgebroken bitje met bollere bovenkant.
Hoe oplossen, met ander bit of anders? Scheve mond

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:25

Anders.
Je hebt ze rijtechnisch absoluut nog niet goed voor elkaar, anders zou je paard puur op alleen je beenhulpen heus wel linksaf gaan....
Neem les.

TOTDAT je de hulpen goed kunt gebruiken, dien je te rijden met een enkelgebroken dik RVS bit, of een KenK dubbelgebroken bit van behoorlijke dikte. Het bit wat je nu gebruikt, klinkt goed genoeg.
Maar wel eerst leren rijden voordat je met andere bitten begint te goochelen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:29

Nooit een ander bit nemen bij een hard paard maar een andere manier van rijden aanleren, daar ligt het probleem.
Zoek een goede intructrice daar heb je het meeste aan.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:41

Dees schreef:
Anders.
Je hebt ze rijtechnisch absoluut nog niet goed voor elkaar, anders zou je paard puur op alleen je beenhulpen heus wel linksaf gaan....
Neem les.

TOTDAT je de hulpen goed kunt gebruiken, dien je te rijden met een enkelgebroken dik RVS bit, of een KenK dubbelgebroken bit van behoorlijke dikte. Het bit wat je nu gebruikt, klinkt goed genoeg.
Maar wel eerst leren rijden voordat je met andere bitten begint te goochelen.


Sorry ik vind dit een beetje aanvallerig over komen maar dat zal wel aan mij liggen.
Was al bang voor zulke reacties. Scheve mond
Maargoed, ik heb les.
Eerst reed ik ook met een dik enkel gebroken RVS bit, mijn instructriese zei dat bit eens te gebruiken, kijken hoe ze daar op reageerde.
Merk wel dat ze nu meer knabbeld.
Maar er zit geen verschil in de ik hang mijn ouder bit er zo maar terug in.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:44

Aanvallig of niet, je schrijft zelf dat je een ander bit wilt omdat als jij linksaf stuurt, je paard gewoon rechtsaf loopt.

Welnu, sturen doe je niet met je bit, dat doen alleen de beginners....
Dus daaruit maak ik op dat jij nog niet zo heel ver gevorderd bent met je rijden. en dan ben je dus ook niet kundig genoeg om de inwerking van een ander bit op zijn juiste waarde in te schatten.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:51

Ik vraag of ik er misschien een ander bit in moet hangen of het anders oplossen.
En idd, ik rijd nog geen 2 jaar, ik vind zelf dat ik niet echt een beginneling ben maar wie ben ik.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 12:52

En dat van links af dat zei rechts gaat was bijwijze van spreken.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:11

Kijken is het halve werk. Wil je rechts kijk dan ook naar rechts. Hierdoor breng je je gewicht ook naar die kant en kan ze haast niet anders dan ook naar rechts gaan.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:15

Oke, dankje voor de tip. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:20

Nee, geen ander bit
daar zit de oplossing niet, want binnen de korste keren loopt hij daar ook doorheen.

Het kan niet anders dan met les en veel geduld.
Ben wel altijd consequent met je paard, dat scheelt vaak ook een hoop


succes

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:20

Ik heb ergens anders een mooie toepasselijke zin gelezen:

"Een bit is zo hard als de hand van de ruiter"...

Het ander bit is imo niet de oplossing voor jouw probleem; het paard moet gewoon beter naar je gaan luisteren. Hij neemt letterlijk een loopje met je? En dat bereiken is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar daar neem je dan ook lessen voor. Jouw instructeur moet in staat zijn te beoordelen wat voor jou en je paard de beste manier is om te gaan trainen... Als zijn/haar (sorry, ben het effe kwijt) oplossing een ander bit is, zou ik toch aan zijn/haar capaciteit gaan twijfelen.

Maar goed, een concrete oplossing laat ik dus liever aan de instructeur over. Tot die tijd moet je imo goed gaan werken met ophoudingen en stellingen. Bereid de oefening (of bocht) goed voor; dmv de juiste stelling en probeer aan te voelen of het paard tegen je hulpen reageert (rechts willen terwijl jij duidelijke hulpen voor links aangeeft). Hierdoor kan je vroegtijdig ingrijpen als het paard jou negeert en zijn eigen zin doordrijft.

Hoe dan ook, succes!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:31

Dankje.
Dat andere bit had bij haar haflinger ook geholpen, die was eerst ook zo.
En nu is hij hardstikke fijn te rijden.
Het is zo als ik bv stelling vraag op de volte, mijn buitenteugel en buitenbeen begrenzen, binnenteugel van de hals en binnenbeen eraan.
Gaat ze alleen maar sneller, nu ben ik bezig haar op mijn tempo te laten lopen.
Dus terug rijden om mijn zit, dat gaat goed.
Maar stelling is een ander verhaal.
Maar zoals ik hier lees kan dat alleen maar door veel te oefenen, dus dat ga ik dan maar doen.
Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:32

Heb je al eens een paar pasjes met haar geweken, zodat ze leert wat eenzijdige been hulpen zijn?

Veel paarden die dat niet kennen gaan harder op elke been hulp, ook de eenzijdige

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:36

Bloos Zover ben ik (en mijn paard) jammer genoeg nog niet..
En zo via de pc, valt dat volgens mij niet uitteleggen hoe dat moet,jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:38

Wijken kun je al snel een paar pasjes leren.
overleg dat eens met je instructeur
je hebt daar snel heel veel baat bij

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:38

Ga vooral niet over op een ander bit! En een DIK bit is niet de oplossing. Ik zou eerder kijken of jouw bit niet te dik is. Er is pas nog een hele studie over geweest dat een dik bit voor teveel druk op de lagers zorgt. Een dubbelgebroken is verder heel paardvriendelijk. En met die tempo-oefeningen ben je goed bezig. Zorg er alleen voor dat ze met terugrijden niet gaat hangen. Doet ze dat wel druk haar dan met je benen naar voren en mocht ze daar niet op reageren probeer het dan nog een keer met tegelijkertijd een tikje met de zweep. consequent rijden is het halve werk! Gebruik echter nooit de zweep zonder een beenhulp, anders zal je paard je niet begrijpen. En wijken is niet moeilijk. Een paard dat een beetje op de hulpen reageerd is er al klaar voor. Probeer het eens, kijken hoe anderen het doen is ook altijd een goeie.

SUC6 ermee, het gaat je vast wel lukken. Je hebt gewoon een koppig ras gekozen, maar geen onmogelijk ras!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 15:17

Dankje.
Dat bitje wat er nu in hangt is niet dik.
Mijn vorige bit best wel.
Ik merk wel dat ze nu in stap wel ontspanne is, in de hoeken geeft ze mooi stelling, alleen de voltes valt ze afentoe naar binnen.
Daarnet heb ik haar met weinig druk gereden in draf.
Dan ontspant ze ook aardig, maar de voltes gaan zo bagger.
Probeer ik een mooie volte te rijden, valt ze zo naar binnen, en stelling hoo maar, net een plank.
Maar ik ga het nu proberen, en zal aan mijn instructriese vragen over dat wijken Kawa, bedankt!
Idd Lientie nogal koppig, en ze weet dat ze sterk is.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:29

Hoe oud is je paardje?
Misschien problemen met wisselen?
Probeer eens een sidepull todat ze begrijpt wat je wil. een scherper bit lijkt mij geen oplossing.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 15:33

Ze zeiden 5 toen ik haar kocht, dan moet ze nu 6 zijn.
Maar volgens mij is ze jonger..
Ze was ingereden zeiden ze, mooi niet dus.
Soms denk ik ook weleens haken oid, weet iemand waaraan je dat zelf kan zien?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:37

ReBaTi schreef:
Soms denk ik ook weleens haken oid, weet iemand waaraan je dat zelf kan zien?


Ga voor je paard staan. Pak met je linker hand het halster vast. Steek van je rechterhand de duim in zijn mondhoek en leg die tegen de bovenkaak. glij dan langzaam met je duim naar beneden totdat je de rand van zijn kiezen voelt. Als dat pijn doet, dus scherp is heeft hij zeker haken. Doordat de bovenkaak een halve centimeter breder is als de onderkaak kan je zo voelen zonder dat je duim tussen zijn kiezen komt (dat doet ook zeer, maar zijn geen haken Haha! )
Voor de andere kant gebruik je je andere hand.
Succes.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:51

Of haal de paardentandarts er een keer bij als je niet zeker bent. De DA kan ook een hoop trouwens.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:32

ik heb het omgekeerde van jouw paard, maar misschien wel een goede oplossing. mijn paard is heel licht (niet te hoor) in haar mond en dat wil ik graag zo houden. daarom ben ik haar met een hackamore gaan rijden. dit is een bitloos hoofdstel wat inwerking geeft op de neus.
ik vind het zelf heel prettig rijden (lekker relaxed omdat mn paardje het heel prettig vindt) maar ik ken ook mensen die vinden dat ze te weinig in hun handen hebben. het helpt waarschijnlijk ook dat ik western rijd, maar het valt, ook met een dressuurpaard, altijd te proberen.
let wel op dat je een goede instructeur hebt (anders krijg je alleen maar frustraties) en dat je niet te snel opgeeft, het paard moet het leren begrijpen Lachen
succes alvast OK dan!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:04

Je moet wel een heel rustige hand hebben om met een hackamore te rijden, de hefboomwerking is behoorlijk heb ik begrepen. Een side-pull is dacht ik paardvriendelijker. Maar deze ideeën zijn voor de Fjord geen optie, het naar binnen vallen op de voltes ligt niet aan het bit, maar aan de ruiter en ook balans van paard (en ruiter dus). Ik krijg er ook geen fatsoenlijke voltes uit, maar ik rijd ook amper in de bak. Misschien tegen de winter maar weer eens gaan lessen Knipoog

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:40

ik heb een heel zachte hackamore (met een hele dike bontlaag ertussen) met korte scharen. ook is het zo dat hoe meer je hem naar boven doet (richting de ogen) hoe zachter die inwerkt.

'mijn' hackamore (niet goed te zien, maar let op het bont, mijne heeft wel kortere scharen)
Afbeelding

evil hackamore (werkt scherp in):
Afbeelding

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:37

het gaat niet zo om het stukje met het bont, als wel om het kettinkje dat erachter zit, ik heb er eentje (van Sprengen) met een leren riempje i.p.v.een kettinkje, van zwart leer, zonder bont (dat er met regelmatig gebruik ook afslijt) en dezelfde scharen als die van jou, maar mijn paard reageert en niet goed op, wel voor heen wandelritje onder het zadel,maar niet voor het werk (boomslepen).

Vroeger had ik een Fjord die ook al in de bosbouw had gezeten, die reed ik altijd op zo'n hackamore als de bovenste, maar dan met een geldingetje om de kinketting, ging perfect, hij had een mond van schokbeton door het werken in het bos, maar op een hackamore reageerde hij prima!

OK dan!