ingereden !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:46

Ik zit al ruim 25 jaar in de paarden en heb nog nooit binnen twee weken een paard goed in kunnen rijden. Hoe heb je dat in vredesnaam gedaan? En hoe oud is dat dier?
Sorry hoor, ik wil je eigenlijk niet afkraken en zou het erg knap vinden als je dit op een nette manier voor elkaar gekregen hebt, maar loopt het paardje aan de teugel of in de krul? En hoe zit het dan met z'n evenwicht? Of is het een wonderpaard????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:47

Citaat:
Op 2001-09-04 10:46, schreef Manda:
Sommige jonge paarden leren nou eenmaal heel snel. Mijn merrie heb ik ook zelf ingereden met 3 jaar en ze kon met 4 al makkelijk een L proef lopen. En ik heb gewoon heel rustig aan gedaan, met maar 2x per week rijden en 2x per week longeren het eerste half jaar. Pling


Ja maar Manda, in TWEE WEKEN? Met twee keer per week rijden is dat dus VIER keer rijden in totaal......
Of verstaan jullie onder "inrijden" dat je er in een half uur tijd niet vanaf sodemietert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:25

Om een B-proef te kunnen lopen, zal ze in ieder geval haar evenwicht netjes in orde moeten hebben. Heb ik nog nooit meegemaakt, dat een paardje in twee weken tijd alles al onder de knie had.
Waarom doen ze er met Barley bv dan zo "lang" over? En die kon notabene al longeren!

Sorry, maar dit gaat echt helemaal nergens over. In twee weken tijd heb je een paard niet wedstrijdklaar, dat maak je me gewoon niet wijs.
Je kunt in twee weken tijd voor elkaar krijgen dat 'ie braaf wat rondjes loopt, alles extra straft zichzelf denk ik later wel af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:37

O maar Manda, ik twijfel ook niet aan jou hoor, want een jaar om in de L te komen is niet abnormaal, dat kun je rustig en netjes best voor elkaar krijgen.
Het is [***] waarvan ik me afvraag of ze uberhaupt enig idee heeft waar ze mee bezig is. Maar ach, we horen het vast wel van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:19

Ik sluit me weer helemaal bij Ineke aan. Een jong paard ga je toch niet 5 dagen per week rijden? Sorry hoor, maar dan weet je als ruiter niet helemaal lekker waar je mee bezig bent. Zo'n dier is daar lichamelijk EN geestelijk nog helemaal niet klaar voor. Die heeft tijd nodig om te verwerken, om te laten bezinken, en om lichamelijk sterker te worden.
Paarden die zo snel en ondoordacht ingereden worden, gaan veel minder lang "mee" dan dieren waarmee rustig aan opgebouwd wordt.

Bovendien heeft [***] (effe helemaal back-topic) het over een driejarige. Persoonlijk (MIJN mening dus) vind ik dat je op de rug van een driejarige nog verduveld weinig te zoeken hebt. Waarom heeft iedereen tegenwoordig toch zo'n haast met inrijden? Vroeger werd er tenminste gewoon gewacht tot die dieren vier waren (sommige rassen zoals bv IJslanders nog later ivm groei) maar tegenwoordig moet iedereen maar met z'n dikke reet op een kleuter gaan zitten Misselijk !
Sorry ik draaf nu vreselijk door maar ik ben er dan ook echt heel erg falikant op tegen en kan er echt geen enkele vorm van respect voor opbrengen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:12

Onder meer wel tegen jou ook ja, want ik vind het nogal twijfelachtig om binnen twee weken tien keer op een paard te rijden, ook al is het niet lang. Ben van mening dat het dier ook geestelijk de tijd moet krijgen.
Tuurlijk gaat het bij de 1 sneller dan bij de ander, nogal wiedes.
Maar binnen 2 weken tien keer rijden en een B-proef starten? Nee dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:29

(over inrijden)
whaah..
gaan nu alle bokkers zich tegen mij keren??
Misschien ben ik wel weer wat kort door de bocht geweest..Ik longeer dus heel rustig,
en doe een zadel op en zo. Als dat goed gaat, ga ik er een paar keer overheen
hangen. Dan gaat er iemand met het paard lopen, en uiteindelijk ga ik er een keer op
zitten. Vanaf dan heb ik het eigenlijk pas over inrijden. Tja, en als zo'n paard nu heel
makkelijk loopt onder de man.. dan kan het dus best zijn dat je er 10 keer op hebt
gezeten, en dat hij dan al een proef kan lopen. Denk ik...
Ik kijk altijd naar het paard, een driejarige hoeft bij mij echt niet veel te doen, liever nog
helemaal niets. Met rising ben ik nu een paar weken aan het longeren, en ik heb er een
paar keer overheen gehangen. Misschien dat ik er volgende week een keer op ga
zitten, maar dan hangtr er vanaf hoe hij het blijft doen. En als ik er op zit, denk ik dat hij
het heel makkelijk gaat doen. Maar ja..We zien wel.
Snappie nu een beetje?
Misverstand opgelost, hoop ik.

**************************************************************************************************************

Dit is de tekst van een PBtje dat ik net van Janna kreeg. Ik zet het even hier neer (met haar toestemming uiteraard) ter verduidelijking.

Mijn antwoord hierop aan Janna, is dat het in ieder geval niet mijn bedoeling is om mensen persoonlijk te kraken. Ik heb daar een hekel aan en vind het heel goedkoop. Het gaat mij echter om de manier van met dieren omgaan. Maar let op, dat is natuurlijk MIJN mening, en dus niet DE waarheid!!!!
Persoonlijk (!!!) vind ik het niet kunnen om in twee weken tijd tien keer op een dier te gaan zitten en er meteen een wedstrijd mee te gaan sturen, gewoon omdat het dier dan geestelijk helemaal geen tijd krijgt om e.e.a. te verwerken. Bovendien vind ik het voor een driejarige lichamelijk ook veel te belastend.
Maar zoals gezegd, is dat mijn mening, en ook ik heb de wijsheid niet in pacht....

Geen persoonlijke aanval op Janna dus, maar een persoonlijke mening over haar manier van inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 17:17

Ik denk dat ik gewoon gek ben, zal zo snel mogelijk hulp gaan zoeken.
Ik heb gewoon een totaal ander idee wat een paard inrijden is denk ik. Als ik een paard voor iemand inrijd en ik ben daarmee klaar, dan betekent dat dat een ander er zo mee weg kan rijden, dat het dier braaf kan halthouden, stap, draf en galop kan, en dat het dier op een ontspannen wijze (wat altijd mijn basis is) op eigen benen kan lopen.
De eerste keren dat ik er daadwerkelijk op ga, duurt dat zelfs geen kwartier. Zeker bij jonge dieren is mijn opvatting "braaf is braaf" en verder ga ik niet. Verder ga ik er zeker niet elke dag opzitten. Zeker in het begin vind ik twee keer per week echt voldoende.
Uiteraard blijft het een kwestie van kijken en luisteren naar je paard, en je gezond verstand gebruiken.

Overigens moet ik Misselijk van het verhaal van 5 uur op een jong paard gaan zitten en ik geloof er ook geen bal van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:22

Ik denk dat ook voor jou geldt dat mensen je niet persoonlijk aanvallen, maar gewoon een andere mening hebben dan jij en dat hier uiten. Daar is het immers een forum voor.

Wij hebben dus bijvoorbeeld ook een totaal ander idee wat een "ingereden paard" is. Ik vind wat jij doet met je paard geen goede manier en ik probeer je door middel van redelijke argumenten te overtuigen van mijn standpunt. Dat is waar een goede discussie om draait.
Jij vindt mijn manier misschien weer veel te soft, maar ik heb helaas nog geen tegenargumenten van jouw kant gehoord. Is jammer, want dit is op zich een heel nuttige en leerzame discussie.
Je gaat toch niet weg omdat je 1 keertje je zin niet krijgt?

Kom, klim in je toetsenbord en argumenteer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers