Beleren van Taliesin, ze wil niet lopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Beleren van Taliesin, ze wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-03 21:52

Hoi,

Het volgende is er aan de hand. Zoals ik eerder in een paar berichten heb geschreven (het staat ook in mijn profiel) heeft mijn driejarige merrie verschoven nekwervels. In principe hadden ze in Bodegraven mij gezegd dat ik ergens in de herfst met haar kon beginnen met het beleren. Nou heb ik nu lekker een weekje vrij en wilde ik toch graag wat beginnen met haar. We doen gewoon heel rustig aan en kijken heel goed of ze ergens last van heeft of niet. Zaterdagmiddag hebben we het zadel en hoofdstel weer op en in gedaan en heb ik even gehangen en dat ging heel goed. Ze stond er gewoon op rust bij. Zaterdagavond hebben we weer even met haar door de bak gelopen en daarna ben ik weer gaan hangen en ben ik er langzaam opgestapt, dat ging ook goed. Op de foto s kon ik later ook zien dat ze gewoon op rust stond. Heel ontspannen dus lijkt mij. Die avond was ze ook nog erg terughoudend qua tempo. Mijn moeder liep ernaast en na een paar rondjes vonden we het goed en zijn we weer gestopt. Ik ben afgestapt en we hebben nog een rondje door de bak ernaast gelopen.

Zondagavond begonnen we weer hetzelfde, maar wilde ze al heel gauw niet meer verder lopen. Toen zijn we even met haar naar buiten gegaan, daar had ze ineens weer veel meer tempo. In een paadje ben ik er op gestapt en na tien minuutjes waren we weer thuis en had ze twee keer stil gestaan, maar kregen we haar toch weer vooruit uiteindelijk. Tijdens het rijden was ze heel rustig en had ze haar oortjes mooi naar voren.

Vanavond ben ik een minuut of vijf naast haar door de bak gaan lopen met een zweepje erbij. Ik heb steeds geoefend met halthouden (stemhulp erbij) en weer voorwaarts gaan. Dat ging super goed. Toen ik er weer op ging werkte dat echter weer totaal niet. Later hebben we nog een langere zweep erbij gehaald en liep mijn moeder met haar en als ze niet verder wilde tikte ik met die zweep achter haar op de grond en ging ze weer. Als ze goed reageerde beloonde we haar natuurlijk uitgebreid.
Ook toen ik er daarna weer opging en we hetzelfde proberen als ernaast ging het niet goed, ze leek echt niet te willen lopen.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik ga er nu eerst niet meer op voor ik meer inspiratie heb of iemand die me er mee kan helpen. Ik had eigenlijk alles wel zo n beetje verwacht maar dit niet. Toen ik met haar wandelde buiten had ze gang genoeg, ze stapt normaal als een paard, best grote stappen, maar nu dus helemaal niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Judith


Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 11:50

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Misschien wil ik inderdaad te snel. Altijd prettig als iemand je dan even terug kan roepen Haha! Het tikje met de zweep achter mijn been werkte gisteravond niet, wel als ik er naast liep, maar niet als ik erop zat. Ik ga het gewoon vanavond op dezelfde manier weer proberen. Misschien heeft ze toch wat meer tijd nodig.

Ik ben overigens echt wel blij dat ze zo rustig is hoor, maar ik ben denk ik erg snel onzeker over of ze toch niet ergens last van heeft. Dat lijkt ook weer niet zo, want ze is dus heel rustig met opstappen enzo.

Nou bedankt, ik zie het al weer wat beter zitten. Werd helemaal een beetje verdrietig. Ik wil zo graag dat het goed gaat en ik ben dan toch bang dat ik iets verkeerd doe.

Groeten,
Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:03

Hoi,

Ik vind het jammer dat als ik om raad vraag op dit forum dat ik dan zo n reactie krijg. Ik vind mezelf absoluut geen professional, maar ook geen volslagen leek.

Als het zoiets simpels is om op te lossen zou ik het zeer op prijs stellen als ik wat tips van mensen die er meer verstand van hebben (jij hoogst waarschijnlijk) zou kunnen krijgen.

Ik heb zelf ook getwijfeld of ik deze week al wat met haar zou doen of niet en heb besloten te kijken hoe het zou gaan. Meer dan stappen hoeft ze zeker niet. Na deze week ben ik er weer alleen in het weekend en als het deze week goed zou gaan, laat ik haar gewoon weer een paar maanden in de wei. Ik wilde graag iets meer weten voor als ik eind deze maand weer met haar naar de kliniek in Bodegraven ga.

Groeten,
Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:07

Hoi,

Ik overweeg ook serieus wel om juist niet verder te gaan nu, maar dat is dan wel iets wat ik tegen die mensen in de kliniek kan zeggen.

En helaas mag ik haar niet longeren. Een advies van de kliniek wat ik zeker niet in de wind ga slaan. Dat is dus geen optie helaas.

Groeten,
Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 12:19

Hoi,

Ik denk dat ik dat inderdaad maar doe. Ze heeft inmiddels wel al ruim een half jaar rust gehad, maar misschien heeft ze toch nog langer nodig.
Best lastig hoor, de veeartsen weten zelf namelijk ook niet hoe dit zich verder ontwikkeld en het liefst zou ik natuurlijk van hen heel duidelijke taal horen.

Groeten,
Judith

P.S. Het is overigens absoluut niet zo dat ik er haast mee heb hoor. Ik heb twee andere paarden om lekker mee te rijden, dus als Taliesin meer tijd nodig heeft, krijgt ze die gewoon.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 52 bezoekers