achter de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 23:52

Ik heb er een nieuw paard bij, eigenlijk vooral voor de fok, maar ze is goed bereden en helemaal verkeersmak en aangezien mijn rijpaard net een veulen heeft... was de stap al snel gemaakt.
Mevrouw rijdt lekker, is niet heel makkelijk, probeert wat uit, maar ik hoef dan ook geen paard wat alles doet alsof het er ingeprogrammeerd zit, ik wil zelf ook nog werken te paard.

Alleen nu loop ik met haar tegen het volgende aan. Ze heeft zich, waarschijnlijk bij de vorige eigenaar, aangeleerd, dat zodra er iest gevraagd wordt met de handen, achter de teugel te gaan lopen en zo onder de druk uit te komen. Nu rijdt ik zelf veel op zit en been, maar ik merkte toch dat ze zich wat drukte voor het werk.
Nu heb ik iemand anders erop laten rijden, iemand die wat meer vroeg met haar handen, en alla.. mevrouw kroop weg achter de teugel en werd dus ook gedeeltelijk onbestuurbaar... ik heb dat meisje gezegt meer vanuit het achterbeen te gaan werken en voordat ik het wist, was mevrouw kletsnat van het werk.. Ze heeft dit dus echt gedaan om onder het werk uit te komen en blijkbaar is dit haar heel lang gelukt..

Heeft iemand dit probleem al bij de hand gehad en is er naast vanuit de achterhand rijden nog een oplossing?
Ze wordt nu met rijden voor erg los gelaten (zodra ze druk voelt op de teugels duikt ze weer met het hoofd achter de loodlijn) en van achter er erg bijgereden, dus echt voornamelijk op zit en beenhulpen.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 01:03

Handen goed voor je uit dragen, naar voren en drijven.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 01:08

probeer ook eens opnieuw gewoon weer voorwaarts neerwaarts
en zorgen dat ze dan niet op de voorhand gaat lopen
en dan weer opnieuw in gaan stellen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:32

Veel overgangen, dírecte reactie vragen. Schakelen in de gangen. Voor waarts neerwaarts is ook heel goed, mits het goed gedaan wordt! Tegen de hand aanrijden. Dus naar voren rijden vanuit de achterhand maar van voren opvangen, diep zitten handen voor je uit rijden en kleine ophoudingkjes. Als je je paard naar voren rijdt, zal deze sneller genijgd zijn zijn/haar hoofd naar voren te plaatsen aangezien dat makkelijker loopt. Zorg dat je op dat moment ophoudingkjes maakt, luchtig in de hand blijven maar wel zó dat hij/zij niet sneller gaat lopen. Haar passen zullen groter worden en ze zal de hand als het goed gedaan word op gaan zoeken. Even doorzetten! Succes.