hulpen volgens 'het boekje' en in de praktijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:12

Mijn naam wer aangehaalt Haha!
Als ik bij bv Kawa mijn been dus al passief naar achter laat liggen, komt hij al met zijn kont naar binnen, voor hem is dat dus al een aktieve hulp.

Waarom is dat voor hem al een aktieve hulp, omdat ik dat ook van hem eis op dat moment.
Dit omdat ik mijn been daar anders ook niet heb en hij dat dus ook niet gewend is.

Of het nu zo hoort of niet, Kawa en ook andere paarden die ik gereden heb deden het daar goed mee.
En aangezien die andere allemaal voor de verkoop waren en iedereen er mee weg kon rijden, was het niet zo verkeerd neem ik aan Lachen

Verder ben ik dus ook een erge gevoelsruiter.
Ik doe niet bij elk paard hetzelfde
Naar mijn idee is dit ook onmogelijk omdat elk paard anders is.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:36

ff duidelijk maken dat ik niet Kawa of mijn rijkunsten omhoog wil hemelen.
Kawa doet goed zijn best, maar ik kan nog veel,heeeeel veel verbeteren en leren
(Was ook niet degene die het topic opende Haha!)

En natuurlijk kun je een paard dat door 1 iemand gereden word, nooit vergelijken met een manege paard wat door iedereen gereden word, maar dat was zover ik begrijp de vraag ook niet.



En verder te gaan op Zep.
Heel de dressuur is het verder gymnastiseren van je paard.
Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens.

maar om maar eens op die volte terug te komen, waarin hij dus die lengtebuiging als gymnastische waarden heeft, kan dat dan niet zonder dat buitenbeen dat naar achter ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:22

Tuurlijk

maar ook vroeger heb ik op manege paarden nooit geleerd mijn buitenbeen wakend naar achter te houden in galop of op de volte
Daarbij geef ik ook toe dat ik toen niet wist wat lengtebuiging was Lachen

Maar daarna op paarden van anderen en ik les kreeg van naar mijn idee geen slechte instructeurs M/V is me het ook nooit verteld.

Toch heb ik paarden gereden waarvan ik weet dat ze tot het ZZ zijn gekomen of zelf nationaal.
Paarden die ff uitgeprobeerd werden door (inter)nationale ruiters. Kijken of ze aan verwachtings patroon voldeden.
Deze hadden dan geen moeite met de hulpen die ik deze paarden geleerd had. Dus blijkbaar niet verwarrend vor de paarden.

Tot die tijd had ik ook nog nooit van dat wakende been gehoord, wel allang van uitzwaaien enz, wat ik dan op dat moment oploste met mijn buitenbeen aan te drukken, maar weer terug te leggen op de plek.

Wat ik in dat voige topic ook al zei heb ik dat pas gehoord op bokt Bloos
En heb mijn huidige instructrice er ook op aangesproken.
Gevraagd hoe dat nu zat en of ik die hulpen moest proberen te veranderen.

Haar antwoord was dat het haar nog nooit opgevallen was dat ik het "anders" deed.
Maar ook dat hij zijn oefeningen goed (help het is nooit goed Lachen ) uitvoerde.
Dus dat ik het zeker ook niet moest gaan veranderen
En dat er meer wegen naar rome leiden.

En over het onrustige beeld, dat ken ik ook bij mensen met wel een eigen paard en die de hulpen wel geven volgens het boekje Lachen

Voor mij is dit verhaal dan ook niet anders dan een lange uitleg, dat ik persoonlijk dus heb ondervonden en daarom ook niet vind dat alles perse volgens het boekje moet.

Ik heb me deze hulpen misschien perongelijk eigen gemaakt omdat o.a Kawa (maar ook meerdere) een paard was wat in zijn jonge jaren nogal erg heet op de hulpen was.
Zelfs te en dan leer je misschien om sneller niets te doen en pas als het nodig is.
zeg niet dat het goed is, maar het werkte wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 08:56

Sjuimpje schreef:
Een paard kan niet zomaar een piroutte, dat is een oefening waar een zware graad van verzameling voor nodig is.

Ik rijd dus NIET met onderhoudende hulpen, ik zet mijn paard op een volte en pas wanneer het nodig is grijp ik kort in, het zei door beenhulpen, stemhulpen, teugelhulpen of gewichtshulpen. Ligt maar aan de situatie en de ernst van het vergrijp Knipoog


Zo doe ik het dus ook
jij legt het alleen wat makkelijker uit Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers