Misschien beetje raar, maar toch.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Misschien beetje raar, maar toch.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 18:19

Ik rijdt op een manege, heel erg gezellig enzo. Haha!
Binnekort ga ik mijn schatje voor een week huren!!! Dat is natuurlijk ook heel erg leuk. Schijnheilig Alleen heb ik een probleempje?! Verward Steeds als ik hem nagevelijk probeer te rijden, gaat ie heel erg met zijn hoofd lopen schudden enzo. Ik weet niet hoe dit precies komt en hoe ik het kan verhelpen. Misschien doe ik iets verkeert of ben ik te ruw. Ik weet alleen dat het het heel vervelend is met rijden en dat het voor hem ook vervelend moet zijn. Lovers Dus als je misschien weet wat ik verkeerd doe, vertel het me dan, pleazzzeeee!
Alvast heel erg bedankt!! *LOL*

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:23

misschien is het handiger om wat preciezer uit te leggen hoe je precies het paard nageeflijk probeert te rijden...

leuk trouwens dat je voor een week een 'eigen' paard hebt!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:39

ik denk dat iegewoon probeert onder het werk uit te komenom die druk niet te kijgen als die dat zou ik meer gaan drijven en je teugels op maat houden wat die ook doet laat je teugels geen was lijnen worden want dan heeft hij gewonnen

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:06

of hij/zij heeft last van de tanden?????

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 13:23

ik denk niet dat ie last heeft van zijn tanden, want dan zou de manege-eigenaar dat wel moeten werken, verder is ie met het bit indoen enzo ook neit vervelend, laat ie allemaal makelijk toe. *LOL*
Hoe ik hem nageeflijk probeer te rijden?! Ik zal het proberen uit te leggen. Ik houdt een teugel wat strakker en met de ander gee als het ware kleine kneepjes, ik zaag in ieder geval niet. Schijnheilig Wat mijn instructrice al een heeft gezegt dat ik te streng ben in mijn hand.
dat van de teugels op maat houden, tja, dat vind ik meoilijk, want dan gaat ie lopen schudden en dan doe ik automatisch mijn teugels langer

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:49

Probeert ie je niet gewoon uit?
Probeer m verder goed aan je been te houden en voorwaarts te laten lopen dan zal het iig minder moeten worden.

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:14

Het zou kunnen dat ie em uitprobeert, maar ik heb al zo vaak op hem gereden!! Wat ik wel merk is dta als ik hem weer aandrijf als ie zo loopt te schudde dat ie dan wel nagevelijk loopt maar dan rijdt ik weer even en dan begint het weer opnieuw!! In ieder geval bedankt!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:31

vooral niet je benen vergeten, het nageeflijk rijden komt vanuit een voorwaarts en ontspannen paard.
Misschien pak je, je teugels wel iets TE strak?
hou je handen goed stil en doe daar weinig mee, goed je been erbij houden en in je teugels kneden, denk aan een spons oid

ilsjuh

Berichten: 1009
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:33

oke, heel erg bedankt denk dat ik hier wel iets mee kan, moet donderdag weer rijden zla dan is even kijken of het lukt!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:35

Welke teugel houd je strak en hoe strak houd je die teugel dan? Het is namelijk niet de bedoelig dat je echt trekt in zijn mond, het enige wat je moet voelen is wat meer druk. Vergeet dan ook niet dat nageeflijkheid vanuit de achterhand moet komen. Dus zorg ervoor dat het paard goed aan je been is, dat je dus zonder al te veel/sterke hulpen overgangen kan rijden. Om de achterhand dan te activeren ga je aan het werk met overgangen rijden.
Als je dat voor elkaar hebt ga je met de teugels 'spelen', waarmee ik bedoel dat je er zachtjes in gaat knijpen en weer loslaten. De hand blijft hierboij op de plek, dus eigenlijk is de beweging maar heel minimaal.
Niet heel veel druk in de mond leggen en op het moment dat het paard nageeft, geef jij ook meteen ontspanning in je hand en beloon je (met de stem).
Dat schudden kan komen doordat je de achterhand niet genoeg erbij hebt, of doordat je teveel druk van voren neemt (en nog wat andere redenen, zowel medische als rijtechnische, maar dit waren de eerste waar ik aan dacht)

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:06

ik dnek om eerlijk te zijn dat je hem gewoon verkeerd laat nageven. huur even een boek bij de bieb of koop een goed dressuur boek. hierin wordt het stap voor stap uitgelegt en dan weet je zeker dat je het in ieder geval goed doet. verder is de eerste stap van nagevelijkheid altijd been! een paard rij je niet nagevenlijk maar drijf je nagevelijk. nogmaals ga niet zitten pielen want je paard geeft duidelijk aan dat je het niet goed doet (sorry maar dit basseer ik ook uit je omschrijving) dus even informatie zoeken voordat je het paardje ermee "lastig" valt.

mooie gelegenheid om in het weekje dat je hem huurt alles uit te kunnen proberen. veel plezier met je paard!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:27

ben zeer benieuwd welk paardje je gaat huren van Valkenbos