valse knik bij dressuurpaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

valse knik bij dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 14:13

Mijn vraag is eigenlijk gebasseerd op het artikel in de bit van deze maand. Daarin zeggen ze dat dit wel degelijk slijtage veroorzaakt in de hals, waardoor je paard met pijn gaat lopen, of in iedergeval het lastiger heeft aan de teugel te blijven. Met valse knik wordt bedoelt het achter de loodlijn houden van je paard.
Op wedstrijd terreinen zie je het steeds vaker: mensen die hun pony of paard achter de loodlijn houden. Zelfs bij grote internationale wedstrijden zie je ze zo rijden. Eigenlijk staat er in de boeken dat je je paard net voor de loodlijn hoort te houden, maar je krijgt absoluut geen minpunten als hij er achterloopt. Dat komt natuurlijk niet overeen. Als nu ook al blijkt dat je er slijtage door veroorzaakt, vraag ik me af of daar dan niet iets moet veranderen.
Moeten de punten hierop aangepast worden , of misschien denk je dat het allemaal wel mee valt...? Ik ben benieuwd wat jullie oplossingen zijn.
Daar hoort ook de vraag bij wat je liever hebt: een iets minder mooi lopend paard met zijn hoofd wat verder naar voren of een strak (achter) aan de teugel lopend paard wat vergroeingen in zijn hals krijgt...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:58

Ik zie inderdaad een paard liever wat voor de loodlijn lopen (wel met ontspannen rug dan he) dan zo'n paard dat achter de loodlijn kruipt of erachter getrokken wordt.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:58

Mooi Zangersheide logo trouwens, ben je dr weleens geweest?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:12

ik heb een x een verslag moeten maken voor theorie-rij-les
en daarbij moesten we foto's van dressuur en springen beoordelen op de moment opname
wat je bij de dressuur dus superveel zag, vooral in de allerhoogste klasses
was dat de paarden met een knik id rug liepen,
voor liepen ze allemaal de benen uit het lijf terwijl achter maar een beetje meeliftte
ook dit word niet afgekeurd door de jury's
maar wij leerden in die les dus dat de afstand tussen de voorbenen ,even groot moet zijn als de afstand tussen de achterbenen , tijdens die moment opname.als voor dus groter is als achter dan wil dit dus zeggen dat ie niet goed in de rug loopt en eigenlijk een beetje getrixt is
dit heeft niet zozeer met de valse knik in de hals te maken, maar ik bedoel er maar mee dat jury's in de hogere klassen ook hier niet naar kijken!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:32

Dat je geen aftrek van punten krijgt als je paard achter de teugel of te diep loopt is niet waar! Ik heb het zelf een poosje gehad, met mijn eigen paard. Bij hem is het gelukkig nu zo goed als helemaal over, omdat hij aan zijn hals behandeld is.

Hij liep dus achter de teugel, of te diep, omdat hij pijn in zijn hals had door hals-instabiliteit. Nu dit probleem verholpen is ben ik hem aan het trainen om hoger ingesteld en met "het neusje eruit" te laten lopen. Dat gaat steeds beter gelukkig!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:24

Valse knik is toch dat hij vanuit de kaaklijn inbuigt, ipv de hals?
Dat heeft toch niet direkt te maken met voor of achter de loodlijn?

Of is het zo dat wanneer een paard achter de loodlijn loopt, altijd een valse knik heeft?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:43

Dan zou Anky haar paarden dus met valse knik rijden?

Volgens mij gaat het echt om de kaak. Op moment dat ze dus echt alleen door de kaak knikken komt er een of andere pees op spanning. Daardoor komen dat weer die vergroeiingen...
Ten misnte dat is wat ik ervan begreep...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:46

dr_jacksel schreef:
Dan zou Anky haar paarden dus met valse knik rijden?

Volgens mij gaat het echt om de kaak. Op moment dat ze dus echt alleen door de kaak knikken komt er een of andere pees op spanning.


Dat zeg ik toch? Verward Als ze vanuit de kaak inbuigen, dan is het toch een valse knik?

Of bedoelde je met de eerste zin, mijn laatste zin?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:47

ja, ik bedoelde je laatste zin...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:51

Bij een valse knik knikt het paard bij de derde wervel achter de nek ongeveer..
De nek moet het hoogste punt zijn en bij een valse knik zit een ander werveltje het hoogst. Nooit van gehoord dat dit slijtage veroorzaakt.

Bij het losrijden lopen bijna alle paarden achter de loodlijn, lekker rond en diep over de rug, zou niet goed zijn als ie dat niet zou kunnen...

Ik dnek niet dat er een verband is tussen de valse knik en achter de loodlijn....

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:54

In het betreffende artikel van bit werd gesteld dat paard door achter de loodlijn te lopen spanning zet op een pees waardoor vergroeiingen ontstaan. Naar mijn idee gaat het daar dus erom dat als het paard een valse knik heeft, hij die knik dus ergens hoog in zijn hals maakt, waardoor er spanning ontstaat op die pees.
Op het moment dat je een paard normaal door zijn hals rijdt en je stelt hem daarbij iets ronder in, waarbij hij dus achter de loodlijn komt, lijkt het mij dat dat probleem minder/niet voor zal komen...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:12

enkele illustraties:
krack c tijdens traning. hier mag ie gerust wat dieper, ronder lopen, hij wordt gegymnastiseerd, soepel gemaakt. niets mis mee. zolang hij niet constant in deze houding loopt en bij geven van wat teugel in dezelfde houding blijft lopen zie ik hier geen probleem.
Afbeelding



een voorbeeldje van rubels: commentaar overbodig?
Afbeelding

junior stv: ook hier trek je zelf maar je besluit.
Afbeelding

noot: hier donnerhall, deze hengst heeft een echte hengstenhals, kijk naar de glimmende spieren, en naar de 'vetkap' die derboven loopt.
Afbeelding

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:15

ik ken het artikel niet, maar ik vind een valse knik werkelijk afschuwelijk lelijk. de hals moet op lengte blijven en het paard moet nageeflijk en smakelijk zijn van staart tot oren. volgens mij zit daar het probleem en niet de loodlijn. zo stel ik mijn paard ook wel eens wat ronder, achter de loodlijn.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:26

Ik snap niet echt wat je met die fotos bedoeld.... Zit er een valse knik tussen ofzo??

Krack is lekker door zn lijf op die foto, rubels loopt nog niet in de ideale wedstrijdhouding maar wel goed door zn lijf, junior loopt mooi met zn neusje voor de loodlijn..

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:29

SuperPepeijn schreef:
ik ken het artikel niet, maar ik vind een valse knik werkelijk afschuwelijk lelijk. de hals moet op lengte blijven en het paard moet nageeflijk en smakelijk zijn van staart tot oren. volgens mij zit daar het probleem en niet de loodlijn. zo stel ik mijn paard ook wel eens wat ronder, achter de loodlijn.


Dat doe ik dus ook, zeker met het los rijden. Ik vond het dus al vreemd, dat hier "achter de loodlijn" en "valse knik"' bijna verward werden.

Gelukkig maar, heb ik het toch goed geleerd. Knipoog

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:07

Ik heb het artikel in de bit ook gelezen, vind idd dat er met diep en rond rijden niets mis is, lijkt mij beter dan een weggedrukte rug. Er stond iets in over de "weerstand" die het paard geeft. te maken met de pijngrens en de manier waarop.. hier ben ik het wel mee eens. Je hoort weleens zeggen dat paarden stug zijn, en dat ze dan even doorgebogen hebben en druk doorgezet en dat ie daarna super ontspannen liep. Je kunt mij niet wijs maken dat het goed is voor de ligamenten en de spieren om je paard door een bepaald punt te trekken. Rubels vind ik hier inderdaad in een foute houding lopen. Hier zou de jury minpunten op moeten geven vind ik, en dat is geloof ik ook wat in dat stuk stond... dat doen een heleboel jury's niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:25

Als je het artikel leest dan is de conclusie van het verhaal simpel samen te vatten in een quote:

"Er is een direct verband tussen de afwijking en het diep en rond rijden. Alleen de mechanische trekbelasting door extreme afbuiging van het hoofd, veroorzaakt de botwoekering."

Bij de methode van het diep en rond rijden is deze kenmerkende houding het gevolg van het onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk zijn. En zeker niet het gevolg van "mechanische trekbelasting". En daarmee slaat deze onderzoeker de plank finaal mis.
Dat het niet correct uitvoeren van het laag en diep rijden dergelijke problemen kan geven, daar ben ik het volledig mee eens. Daarom is het ook zaak je te laten begeleiden door iemand die verstand heeft van zaken en dus niet thuis maar aanklooien en een plaatje proberen na te rijden. Want dan krijg je zeker te maken met blessures.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 20:51

Oké, wie schrijft de brief namens bokt naar bit? Haha!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:40

Vippie lijkt mij

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:43

Ik kan me wel enigzins voorstellen dat het ver achter de loodlijn lopen een verkeerde belasting kan zijn. En dan met name als het paard wat hoger ingesteld is, dus niet laag, diep en rond.
Die foto van Rubels lijkt mij ook een goed voorbeeld van een verkeerde belasting, in tegenstelling tot de foto van Krack C.

Ik heb hier pas een discussie met mijn instructeur over gehad, en hij was het eigenlijk eens met mijn mening. Hij traint zijn paarden ook laag diep en rond, ik ben daar met Jordy dus ook aan het werken, juist om die ontspanning te krijgen.
Vergelijk het maar met jezelf, misschien een dom voorbeeld, maar als jij zelf je hoofd ontspannen naar beneden laat hangen met je kin richting je borst, zul je daar waarschijnlijk geen onprettig gevoel bij hebben. Doe je echter je kin richting je borst met je hoofd/nek opgeheven, zul je het bovenin je nek ook voelen trekken.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:57

Nee idd. Mijn paard zoekt het zelf ook op. Hij loopt graag in die houding van laag en ontspannen, het punt waar heel zijn rug ontspannen is, Het lijkt mij dat als dat echt pijn zou doen of belastend zou zijn hij het niet zelf op zou zoeken.. . En Jippie... goeie samenvatting!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:19

Supertje schreef:
Die foto van Rubels lijkt mij ook een goed voorbeeld van een verkeerde belasting


Ik weet niet of je het zo mag noemen, die HP weet echt wel wat hij doet. Ik denk dat hij m op deze foto gewoon wat ronder heeft ingesteld, ze zijn niet voor niks wereldkampioen!!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:53


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 15:35

op deze foto loopt hij (rubels) toch duidelijk achter de loodlijn.

op zich tijdens training, een/enkele momenten der achter is niet zo erg , maar het hoort niet in de ring.

als ie los, ontspannen is en nageeft als ie zo op training loopt: no problem

en over die valse knik: worden vaak geen punten voor afgetrokken. net als bij het achter de loodlijn lopen.

rubels vind ik netjes lopen op het videootje, angeliek

valse knik en achter de loodlijn kan samen gaan, dat hoeft niet.

en er zijn heus wel wedstrijden waarin bvb anky wint omdat ze net anky heet en niet omdat ze het beste reed. ik geef nou anky als voorbeeld maar in de klassen b tot z komt dit ook voor. is geen verwijt naar anky ofzo hoor!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:11

Afbeelding

op deze foto zie je een paard wat naar mijn mening met een opgekropte hals loopt en wat hier ook goed te zien is, is dat de afstand tussen de voorbenen groter is als die tussen de achterbenen ......
als een paard zo opgekropt loopt dan kan ie achter ook niet voldoende bewegen m wel dan ?