niet meer afwenden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 11:14

mijn jonge paard wil in draf niet meer afwenden op de linkerhand. op de rechterhand wel. in stap doet ze het ook braaf op de linkerhand maar zodra ik in draf naar links wil afwenden, gooit ze haar hoofd naar buiten en begint heel hard te rennen. in galop gaat het ook prima. Volgens mij is dit iets wat ze weer heeft bedacht, (elke dag iets anders), maar dit probleem kan ik blijkbaar niet oplossen. Iemand nog tips?

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:20

Kijk het zadel eens na of het niet drukt. Barb heeft het ook even gedaan bleek gewoon aanstellerij te zijn.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 11:23

Heb ik al gedaan, het is alleen in draf op de linkerhand. Als het een drukking zou zijn zou ze het in stap en galop toch ook niet willen doen? Of zie ik dat verkeerd?

Legor&Jacq

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: 030

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:39

Nou, dat doet legor dus ook sinds 4 dagen Frusty , een dame bij ons zei dat hij misschien behoorlijk vast zit aan die kant omdat hij weer wat spieropbouw krijgt. Daar kunnen ze spierpijn van krijgen(kijk maar naar jezelf)

ik probeer hem helemaal los te maken in stap en dan beginnen met een beetje de bocht afsnijden linksom in draf. als hij dat braaf doet, ga ik weer een volte rechtsom rijden.
Uiteindelijk ga ik achtjes rijden waarin veel stap-draf-stap overgangen zitten om hem bij de les te houden.
Let wel goed op je hulpen en maak je niet te sterk in je hand(daar moet ik n.l. voor uitkijken) Oh ja en je niet teveel daarop fixeren. Dat brengt altijd veel spanning met zich mee... Knipoog
Hopelijk kun je er wat mee, groetjes Jacq Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:43

Hij zit juist vast aan de andre kant als ie niet meer linksaf kan, trouwens.

Probeer het probleem in stukken te hakken. Jij vraagt iets stelling naar binnen, begnt ie dan al te rennen? Dan corrigeer je dat met een halve ophouding maar je houdt die stelling net zolang totdat ze daar in nageeft, op dat moment sluit je de buitenkant bij en maak je de wending. Wil ze dan weer onder je uit > weer eerst tempo controleren en dan pas een stap verder.

Kijk ook het gebit eens na, misschien is ze aan het wisselen of komen er wolfs- of hengstentandjes door, dat is een van de belangrijkste oorzaken van problemen bij jonge paarden.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-01 11:54

Ik ga het proberen met die stelling Zep. Ik heb niet het idee dat ze vast zit, ze heeft gewoon streken. De tandarts is pas geweest, dus daar zit geen probleem. Het is een karaktertje zeg maar. Ze verzint echt elke dag wat nieuws. Alleen deze streek houd ze vol omdat ik het niet kan oplossen. MAAR ik ga het proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:59

Blijf zelf heel los in je hand als je stelling vraagt. Veel jonge paarden zetten zich ahw vast op jou, als jij heel ontspannen blijft en zachtjes speelt (pols elleboog schouder los houden) kan ze zich niet vastzetten. Succes

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 06:58

ik ga met zep mee en vooral je buitenbeen gebruiken dan maar minder mooi door een wending ,eerst maar gewoon afwenden.
goed de buitenkant begrenzen mar misschien deed je dat al Lachen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 07:05

evt ter aanvulling op nimber en zep weer terug naar de longe.linksom op de volte oefenen jij dr op en oza aan de longe........soms helpt het even weer terug naar het begin te gaan met jonge paarden.........

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-01 07:25

idd had ik ook al bedacht. nou ik heb zo les dus ik denk dat dat ook wel gaat gebeuren....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 19:05

Veel voltes maken en eventueel grote slangevoltes als hij dat aankan. Afwenden is meer buigen dan een volte, toch? Verward