Telgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 21:54

Hoi,

K rij regelmatig op een paard met een verschrikkelijke telgang (geen ijslander). Maar hoe kunnen we dit er uit krijgen met rijden?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:27

Alle paarden hebben van nature een bepaalde laterale aanleg. Dit komt nog van vroeger. Helaas is die aanleg niet gewenst. Een enkele keer wordt er een paard geboren dat niet draaft, maar schweinepas (trage telgang) vertoont.
Een ijslander heeft vaak ook een slecthe draf. Dit komt ook weer door die laterale aanleg. ZE hebben neit voor niets tolt erbij en vaak ook nog telgang.
Bij gewone rijpaarden zie je vaak een telgang achtige stap indien de stap niet geheel regelmatig is. Is dit wat je bedoelt met telgang?
Of bedoel je echt dat in de draf alles neigt naar telgang (schweinepas)? Dit is namelijk minder vaak voorkomend.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 22:32

Nee, hij heeft het alleen in stap.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:39

Dat kan dan verschillende oorzaken hebben:
- van nature een slechte stap doordat de aanleg voor een goede stap er niet is.
- ataxie, dan is de coordinatie in de rug/achterhand minder
-slecht rijden
-pijn
enz.

Doet je paard het ook aan de hand?
Heeft het paard ooit rhino gehad, of is een keer hard gevallen?
Hoe was de stap in de jongere jaren? Wordt het steeds slechter, of blijft het gelijk.
Een echte directe oplossing is niet te geven. Vaak is een telgang te danken aan te weinig impuls van achteren. Dus dan zul je de achterhand meer moeten activeren. Verder is balkjes lopen goed voor de coordinatie.
Ga voor je zelf eens na of het paard het doet aan de vrije teugel, of als je intensief en aan de teugel stapt.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:56

Ik zou niet meer verzameld stappen. Een vriendin van mij had dat ook, die moest van ton de ridder alleen maar zijwaarts blijven stappen bv schouderbinnenwaarts zodat hij niet kan gaan tellen of aan een lange teugel stappen maar dus helemaal niet meer arbeids of verzamelde stap. Alleen in de proef dus, verder niet opzoeken.. Het is er helaas niet zomaar uit.
succes!!!!!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:01

B'elanna heeft dit heel erg gedaan. Ze had zich dit aangeleerd na haar eerste veulen. kennelijk vond ze die waggelende telgang heel plezierig lopen.

Ik heb het opgelost door met haar op de harde weg te gaan stappen. Zo kun je zelf goed tot vier tellen (later ga je het ook voelen als ze tegen de tel aan loopt). Iedere keer als ze in de telgang ging heb ik achter een klein tikje bijgegeven (niet hard, echt een tikje). Dit op advies van een trainer van dressuurpaarden. (ik ben begonnen met ritmisch been geven, maar daar werd B'elanna uiteindelijk doods aan het been van). En blijf impuls houden zonder sneller te gaan! Het werkt. Ze blijft tellen wel fijn vinden om te doen, dus ze mag het van mij wel als ze naar de wei loopt o.i.d. Die compromis hebben we gesloten.

Maar inderdaad het duurt wel even voor je het eruit hebt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 08:26

als een paard schweinepasst dan gaat dat vaak gepaard met een stijve rug, dus moeilijk rechts of linksom te buigen in de rug
probeer de ontspanning erin te krijgenlekker voorwaarts rijden veel buigen(voltes, schouder binnen enz.)
en niet te veel opvangen van voren

en even nog over dat ijslanders een sleche draf zouden hebben is niet zo
sommige ijslanders hebben een slechte draf, maar dat ligt dan aan hoeveel laterale aanleg hebben
ik ken er meer met een goede draf dan met een slechte

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 08:39

Klopt vaak wat draumpje zegt, maar sluit eerst de medische dingen uit. Een slecht passend zadel, misschien een heel lichte vorm van ataxie, verminderde kracht in de achterhand. Pas als je zeker weet dat het niets lichamelijks is, dan kun je het oplossen.
Van in een krul trekken kunnen paarden ook gaan telgangen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:33

Ik lees nu alleen maar oplossingen onder het zadel, maar de jaarling van een vriendin van mij doet het ook heel sterk, alleen als je haar heel geconcentreerd en langzaam laat stappen gaat het goed, maar dat kan natuurlijk ook niet een oplossing zijn, ze zal het uiteindelijk toch ook in een normale arbeidsstap goed moeten doen.

Heeft een van jullie misschien nog tips hoe wij bij die jaarling dit probleem aan de hand kunnen verbeteren???

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 22:53

germie schreef:
Heeft het paard ooit rhino gehad, of is een keer hard gevallen?


Nee, hij heeft nooit rhino gehad.

Eerst had hij juist een goede, ruime stap.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:53

vraag: telt je paard echt zuiver, of loopt hij tegen de tel aan?
Ik heb nl. begrepen dat juist paarden die heel erg ruim over stappen de neiging hebben om tegen de tel aan te gaan lopen.

M.b.t. mijn eigen paard: daar gold dat ook voor. Superruim stappen en zuiver tellen heeft ze nooit gedaan. Wel heel erg tegen de telgang aan lopen...En dat is geen echt rug probleem. Als de paarden netjes gaan ondertreden is het probleem vanzelf opgelost, vandaar dat ik haar moest bijtikken achter.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 02:44

ik zou er juist bij een jaarling (nog) niets aan doen
lekker laten lopen in het land met soortgenoten, misschien groeit ie er wel overheen
het enig moment dat je er wel wat aan zou kunnen doen is als ie op keuring moet, dan kan ik me voorstellen dat ie goed moet stappen
maar misschien ook aan de hand lekker bochten laten maken
onstpanning erin zien te krijgen