paard erg voorwaarts, zit geen rem op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

paard erg voorwaarts, zit geen rem op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 19:48

Mijn paard, die normaal liever lui dan moe is en meestal absoluut niet voorwaarts, is sinds ze dag en nacht op de wei staat erg voorwaarts met rijden. Normaal was ze met buitenrijden wel erg voorwaarts maar in de bak dus niet. Nu rij ik bijna elke dag (toen ze nog op stal stond reed ik ook bijna iedere dag) op een grasveldje. Je zou denken dat ze niet zo actief zou zijn nu ze de hele dag op de wei staat en het ook nog snikheet is, maar dat is dus niet zo. Zo loopt steeds erg overhaast, in stap en draf, stilstaan kan ze ook niet meer. Dan neem ik haar terug op mijn zit, maar na 2 passen ziet ze weer wat, of er is niets te zien, maar gaat ze weer versnellen. Ze loopt wel lekker, maar te snel dus. Op de terugweg naar de wei, is het alleen maar dribbelen, en kan ze helemaal niet meer in een normaal tempo lopen, ik wordt dan zelf steeds kwader en verlies mijn geduld, waar door ze nog opgefokter wordt.
Sorry voor het lange verhaal, maar wie weet er raad, binnenkort heb ik gelukkig wel weer les.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:22

Ik rij op een overhaaste pony, de ideale oplossing heb ik nog niet gevonden, maar rustig zitten en telkens als ze niet in mijn tempo loopt ophoudingen maken (dus niet blijven vasthouden). Bij mij is het zo dat ik dat ongeveer 10 minuten volhou ze haar neusje toch een beetje naar beneden doet en zich enigszins ontspant. Echt volhouden dus en niet naar 2/3 ophoudingen denken dat het niet werkt. 'k hoop dat dit voor jou ook werkt.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:15

Ik heb hetzelfde probleem met m'n pony.. heel erg voorwaarts. Ik heb ook de ideale oplossing nog niet gevonden maar het gaat wel al steeds beter. Gewoon doorzetten dus en vooral rustig blijven. Dat werkt bij mij gewoon 't beste..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:53

ik heb het ook,mijn pony hoef je nooit vooruit te rijden,altijd maar terug te rijden Haha!
heeft zn voor en nadelen,ik moet heel veel met de zit afremmen en haar daar op terug laten komen.
in het begin laat ik haar met aandraven wel flink doorlopen (is meer haar tempo dan het mijne) en erna rij ik haar rustig terug en dan de hele tijd op mijn tempo.
ik doe dit met mijn zit,en veel figuren rijden.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 06:04

Ik ken dit probleem. Heb een pony van 25 die erg veel ruimte in der gangen heeft. Neem nou draf. Ze kan 6 km per uur draven maar ook 23 km per uur. Bij de andere gangen is dat dus ook zo. Gisteren stapte ik op en ging ze gelijk racen. Ik deed gewoon wa ik altijd deed (onder het racen), beugels op maat maken, voet goed in de beugel doen, teugels op maat maken en toen stopte ze. Waarschijnlijk omdat ze gewoon lol wilde maken maar door had dat het mij niet veel scheelde (lekker offtopic). Normaal met rijden, na het losrijden met een lang teugeltje, ga ik zo langzaam mogelijk stappen (erg moeilijk voor haar) en daarna zo snelmogelijk maar maar een paar passen en dan gelijk weer terug. Ook in draf, "dribbellen" en doorzitten, dan twee keer lichtrijden en handen naar voren en weer doorzitten, sneller gaat heel goed maar langzamer er moeizaam. Na dit een tijdje gedaan te hebben ga ik gewoon in arbeid stap/draf/galop over en zo nog wat figuren rijden. Ik oefen dan ook nog middendraf tijdens handveranderen (niet op de lange zijden want dat doet ze het 10 rondjes later nog (iedere keer als ze dan bij die zijde komt begint ze te rennen). Verder probeer ik de voorwaartse drang om te zetten in iets anders, wijken of schouderbinnenwaarts en natuurlijk wat nagefelijker te maken (is ze dus totaal niet). Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb nu eenmaal een rare pony.
mandy

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:16

Consequent mee omgaan, je pony moet op JOUW tempo lopen.
Als de pony weet wat jij bedoeld met je zit enzo (daar ga ik wel vanuit) mag je best eens streng zijn. Mijn pony wil ook vaak te snel lopen(dan wel als ik ernaast loop) en als ik steeds HOO trekt hij zicht er gewoon niks van aan, geef ik eens een flinke ophouding met het halstertouw luisterd hij tenminste, is ook niet zo fijn voor hem Lachen
Maar het is belangrijk dat je je pony constant op jouw tempo laat lopen, daarom veel overschakelen in verschillende tempo's in dezelfde gang.

boemel

Berichten: 8363
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:44

Blijf zelf rustig in je zit en lichtrijden. En heel belangrijk, grijp tijdig in. Dus niet eerst te hard laten lopen en dan terug rijden, maar terug gaan rijden op het moment dat je pony gaat versnellen.

Verder veel afwisseling in het rijden. Denk daarbij aan figuren rijden en tempowisselingen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:18

Ontspanning zoeken; je paard lekker rond en diep rijden en steeds meer laten zakken, neusje naar beneden. Veel voltes sturen en proberen om onder je arbeidstempo te rijden. Langzaam lichtrijden en jezelf zwaar maken in het zadel. Veel stemgebruik. Ik zou niet al te veel tempowisselingen gaan rijden want de kans bestaat dat ie dan juist alleen maar heter wordt van het naar voren rijden..

Zorg dat je paard wel in de gaten krijgt wanneer hij het goed doet. Zorg dat je rustig bent met je hand en als hij ook maar iets in het tempo terug komt, wat jij wilt, gelijk je hand openen. Als beloning. Blijf consequent

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 15:33

[quote="boemel"]Blijf zelf rustig in je zit en lichtrijden.

Hai mijn pony is ok erg voorwaarts.Vooral als ze hengstig is.LIchtrijden helpt bij sommige paarden maar bij juist als ik doorzit is ze rustiger.Veel succes groetjes laura

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 22:16

Ik heb vandaag les gehad, en uiteindelijk liep ze toch zoals ik het wilde. Alleen op de terugweg liep ze weer erg snel, maar ze is ook erg hengstig en wilde snel terug naar de kudde. Ze begon erg rustig, liep in een normaal tempo. Dus ik baalde al dat mijn instructrice niet kon zien wat ik bedoelde. Maar toen ze er eenmaal was begon ze weer met snel lopen. Toen is mijn instructrice er even op gegaan. Daarna was ze rustig, maar toen ik er weer op ging waren er net 2 hele enge kinderen aan het rennen met een hondje en daar moest Ori natuurlijk weer vreselijk van stressen. Uiteindelijk liep ze toch in een normaal tempo en ontspannen. Morgen maar weer goed oefenen.

Chiel_LC
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:37

Ik ken het probleem, ik heb er ook wel eens mee te maken gehad.

Heel veel overgangen rijden naar de rust toe helpt echt. Laat haar maar luisteren, als zij harder gaat in draf.. maak jij een overgang naar stap enzovoorts..

Try it, en laat me weten hoe het verder gaat..

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:29

Mijn paard is ook erg voorwaarts. Gewoon iedere keer terugzetten.
Ze moeten leren afwachten. Dus heel consequent zijn. (wel op een eerlijk manier natuurlijk)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 10:49

Met mijn vorige pony deed ik 'r telkens ze over het gevraagde tempo ging stilstaan ... op de duur had ze er genoeg van en begon ze meer op de vraag te letten

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:47

Ik heb altijd geleerd, wanneer een pony telkens te druk is...moet je er niet aan gaan lopen trekken, of hem voortdurend inhouden. Klinkt een btje dom, maar kijk als je hem/haar iedere keer zo "consequent" terug rijd. kropt ze al die energie op en word het een bommetje. Daarmee bedoel ik dat ze dan ieder moment uit elkaar kan spatten, en dat is dan niet alleen meer rennen maar ook bokken, heel veel bokken! Ik heb ook drie van dit soort pony's gehad. Wat ik dan altijd deed was gewoon eerst dan maar 10 minuten of een kwartier galoperen. DAn worden ze vanzelf wel moe. Als ze niet moe worden ga je desnoods een halfuur galoperen. Als je dit een week doet weten ze het wel hoor, vinden ze er ook nix meer aan, dat snelle...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:39

Ja idd Kim, het laatste dat je moet doen is terug gaan werken met je handen. Klinkt heeeel onlogisch, maar vaak is het handen naar voren en been! Ik heb zelf veel volbloeden gereden.... errug leuk op concours...haha
De mijne ook, is ook een bommetje, vooral als we op springconcours gaan en het is druk in de piste.. hoe meer ik ga galloperen hoe drukker ie wordt, dus rijdt ik hem altijd zo los voor springen:
kwartier met lange!!! teugel stappen op buitenterrein, nog even in piste stappen, aandraven, paar keer kruisje springen, twee vanuit galop en dan de ring in.. Van al dat gekloot vt voren wordt ie alleen maar drukker, en als je het op het terrein nog niet voor elkaar hebt.. ga dan naar huis en ga trainen.. Ik heb weinig paarden gezien die gaan versnellen als je je handen naar voren steekt en gaat zitten.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:10

niet vast blijven houden, telkens een kleine ophouding.
langzaam denken en in draf langzaam lichtrijden
vooral niet in de beugels gaan staan
lukt het allemaal niet. dan is er maar 1 manier: rijd ergens op af...
(ik ben ooit genoodzaakt geweest het zelfde te doen)
of op een volte, en steeds kleiner, ooit stoppen ze wel