nieuw paard -> hij test me uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

nieuw paard -> hij test me uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 13:58

hey
sinds een 2-tal weken heb ik er een nieuw paard bij. Omdat Gigi (mijn e-pony) hem niet kan gedragen op wedstrijd, waren mijn ouders het beu en heb ik dus een nieuwe erbij.
Toen ik hem ging proefrijden, was hij heel erg braaf. De eerste 2 weken met rijden ook, maar gisteren Ik weet wel dat een paard je altijd even uittest maar goed.
Ik voelde wel dat hij nerveuzer was dan anders, en toen ik weer ging aangalopperen, begon hij ineens keihard (en hoog Boos! ) te bokken. Toen hij merkte dat ik niet van plan was om eraf te gaan, ging hij maar keihard rennen. Als ik dan aan de teugels durf te trekken, gaat hij alleen maar harder. Dus moest ik loslaten en daarna rustigaan terugnemen.
Daarna heb ik even gelongeerd (toen hij weer rustig had gegaloppeerd) en dan er weer op, terug in galop en dan was hij braaf.
Maar de ene zegt dat je een paard vooruit moet rijden als ze bokken (deed ik altijd met Gigi) maar deze gaat zelf keihard Verward Is het dan beter dat ik hem stilzet ofzo? Anders gaat hij misschien er een gewoonte van maken om telkens te gaan lopen in de galop... Oja, dan nog even vragen, hoe kan ik hem makkelijkst stilzetten? Want als ik aan de teugels kom gaat hij alleen harder Verward
alvast bedankt...
xxx

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:11

Hij is je idd gewoon aan het uitproberen. Als hij zich niet stil laat zetten, dus niet naar jou luistert als je gewoon een ophouding geeft, laat hem dan maar lopen. Gewoon door laten rennen, als hij uit zichzelf wil stoppen, laat je hem mooi nog een rondje galopperen. Denk dat hij het dan snel zat is.
Ge er hier natuurlijk wel van uit dat er geen medische oorzaak is. Verder gewoon heel consequent rijden en even doorzetten.
Succes!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:20

Mijn verzorgpony heeft dit soms ook (dan niet met bokken) maar ze gaat dan keihard in galop en wil niet stoppen. Ik doe dan meestal minder druk om mijn teugels, hoo zeggen, achterover en op de volte. Je kan misschien ook proberen te blijven drijven, dus dat jij hem hard laat gaan en dan kijken of hij terug wil.

In elk geval veel succes.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:28

Als hij hard gewoon nog harder laten gaan, wordt ie zelf wel beu Lachen. En als hij moe wordt, nog een extra rondje. Eventueel proberen tempo te laten afnemen door hem op een volte ofzo te zetten, maar dan wel zien dat hij blijft galopperen.
Als je hem stilzet zeg je eigenlijk "goed zo jongen, nu mag je lekker luieren", en dat is niet de bedoeling.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:03

En zolang je daarmee bezig bent: Voorkom dat hij zijn hoofd omlaag brengt. Op een paar gymnastische wonders na bokken ze niet (zo hoog) als ze hun rug niet kunnen krommen door hun hoofd naar beneden te doen....

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:53

Als mijn haf zo gaat rennen zet ik haar op de kleine volte en mag ze zo lekker galopperen. Dan komt ze toch niet vooruit Extreme duivel }>

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 22:09

ok thanks Lachen
Ik had hem gisteren ook laten galopperen en steeds als hij vertraagde, terug been bij gegeven, en dat werd hij idd wel beu Knipoog
Thanks voor de tips. Ik hoop dat dat uittesten snel weer gaat gedaan zijn.
xxx

LindaVelingsJarig

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:11

Ik hoop het ook voor je Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 00:46

Je moet het wel DURVEN maar doe het eens als een paard er tussenuit naait:
gooi de teugels los!!! Nerd

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:43

Denk je niet dat het een beetje aan jezelf ligt??? Je andere pony kan niet mee op wedstrijd omdat ie zich niet kan gedragen dus verplaats je het probleem en ga je maar op een ander paard rijden. Ook dit paard neemt een loopje met je... niet consequent genoeg misschien???
Heb je wel les of iemand die vanaf de grond met je mee kan kijken en ingrijpen? Misschien heb ik het mis hoor, maar ik denk dat je dan al een heel eind op weg bent.
Ik ben namelijk bang dat het andere paard zich dan ook niet zal gaan 'gedragen' op wedstrijd!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:17

Idd, wat al eerder is gezegt, wil ie niet terugkomen,oke, laat maar rennen..En pas weer terug komen als jij het zegt...Heb je goed gedaan..

Als je paard nu zo bokt dat je niet kunt blijven zitten (was bij mij het geval en ik lig er echt niet snel af) Ga het dan vanaf de grond doen..
Dus longeren net zo lang totdat ie perfect op de stemhulpen reageert en jou als de leider gaat zien..Een soort van drillen dus haha!

Nou succes en niet te flauw met je zelf hoor!

Groetjes@!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:50

Natasha schreef:
Je moet het wel DURVEN maar doe het eens als een paard er tussenuit naait:
gooi de teugels los!!! Nerd


Ja, dat werkt echt! Ik was een keer nuiten met m'n haf aan het galopperen en ineens liet ik de teugels los (:? ja, stom van mij) maar ze ging meteen stappen.

Ik denk dat ze dat doen omdat ze dan niet echt een "leider" meer hebben. Alhoewel, je hebt ook van die types die het dan zelf gaan bepalen *LOL*

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 22:01

hey
ik denk echt niet dat het aan mezelf ligt hoor... Gigi bokte vroeger al toen ik hem kreeg. Hij had dan ook last aan zijn rug, maar is daarvan genezen (dankzij osteopaat)
Nu is alles weer goed van hem, maar hij maakt zichzelf nerveus op wedstrijd en bokt dan ook.

Lutin (het nieuwe paard) heeft het blijkbaar al opgegeven. Lachen Vandaag heb ik gereden en hij was heel erg braaf, heeft eigenlijk geen stap verkeerd gezet. Dus waarschijnlijk was het maar een keertje uittesten hoe ver hij kon gaan
xxx

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 22:04

Zwelgje schreef:
Denk je niet dat het een beetje aan jezelf ligt??? Je andere pony kan niet mee op wedstrijd omdat ie zich niet kan gedragen dus verplaats je het probleem en ga je maar op een ander paard rijden. Ook dit paard neemt een loopje met je... niet consequent genoeg misschien???
Heb je wel les of iemand die vanaf de grond met je mee kan kijken en ingrijpen? Misschien heb ik het mis hoor, maar ik denk dat je dan al een heel eind op weg bent.
Ik ben namelijk bang dat het andere paard zich dan ook niet zal gaan 'gedragen' op wedstrijd!


hey
ik verplaats het probleem niet. Mijn ouders willen niet dat ik met hem nog op wedstrijd ga, omdat het zltijd hetzelfde is. Op training en wandeling is hij braaf en bokt niet, alleen op wedstrijd dus door de spanning.
Dit paard nam niet echt een loopje met me... hij test me uit hoe ver hij kan gaan. Daarom vraag ik ook tips zodat ik met hem geen slechte start neem.
Ik heb wel les, alleen heeft mijn instructrice nooit veel tijd, en heb ik met Lutin nog geen les kunnen hebben. (niet mijn fout) maar volgende week komt het er zeker van.
Vandaag heeft hij zich wel gedragen, dus ik denk niet dat hij op wedstrijd ook zo'n dingen gaat uitsteken.
xxx

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:56

Hey Kim
je probleem komt me heel bekend voor,mijn paard deed dit ook toen ik hem net kreeg,keihard rennen,onbestuurbaar.
wij hebben zn rug en gebit laten controleren was niks mis mee..ook heeft hij een ander zadel gekregen..,dus hij was me ook aan het uittesten...vaak als ik al voelde dat hij weg wou en ik wou hem inhouden ging hij alleen maar harder..in het begin moest ik hem van mn instructrice gewoon in de hoek zetten als hij er weer als een gek ervandoor ging..het hielp wel,maar tog wouden we een andere oplossing..dus als hij weer begon,zette ik hem op de volte en liet ik hem gewoon galloperen,todat hij uit zichzelf weer in draf viel,en juist dan reed ik hem weer voorwaarts in de galop en reed nog 2x de volte in galop en nam hem terug..het heeft wel geholpen want hij doet het niet meer,ook liep hij onder mn nieuwe zadel beter..ook moet je er veel geduld voor hebben,want vaak zijn ze ook heel erg gespannen...suc-6

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:16

Blij te horen dat je je paard weer onder controle hebt. Succes ermee!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:12

thnxx!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:34

Je kunt ook ZELF gespannen zijn op wedstrijd..daardoor versterk je de reactie!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 22:07

hey
ja zo heb ik het ook gedaan, heb losse teugel gegeven en gestuurd met benen en zit. Toen hij wou vertragen, terug vooruit zetten. Dat was hij wel snel beu. En gisteren was hij weer braaf, heeft niks geprobeerd.

Op wedstrijd ben ik idd meestal zelf wel gespannen, maar de voorlaatste keer was het goed gegaan, dus de keer daarna was ik echt volledig ontspannen en toch deed Gigi het weer. Ik denk dat het gewoon een gewoonte is van hem Boos! maar goed, ik kan er nu niks meer aan doen, mijn ouders hebben beslist dat hij wegmoet, en dan kan ik daar weinig aan doen.
xxx