rugspier oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-01 13:07

Iemand ideeen om de spieren onderin je rug (dus op het smalste stuk) los te maken. Sinds ik full-time achter een PC zit (als software ontwikkelaar doe je weinig anders) zit mijn rug behoorlijk vast. Ik heb er op mijn werk last van (RSI achtige klachten) en dus ook met paard rijden. Ik kan vrijwel niet meer doorzitten omdat ik de bewegingen niet kan opvangen in mijn lendenen. Nu is dat nu nog niet zo'n ramp omdat Pablo toch pas 4 is, maar ik wil hem toch ook laten wennen aan doorzitten en bovendien is het ook in de proeven nodig (B). Ik ben al bezig met af en toe rijden zonder beugels, daar blijft hij wel heel braaf en zelfs ontspannen bij terwijl ik zit te butsen, en ik beginook weer met zitlessen aan de longe. Waar ik nu eigenlijk op zoek naar ben is oefeningen die je dus niet te paard maar gewoon thuis kunt om je rugspieren weer soepel te maken. Iemand ideeen, eventueel ook voor een boek, site oid?
Het leuk is wel dat als ik alleen maar ga letten op zelf ontspannen zitten en probeer mijn rug los te laten, Pablo ook onmidddellijk een heel stuk ontspant. Zaterdag had hij super lekker gelopen, nadat ik 5 minuten had gestapt en gewoon op mijn eigen houding had gelet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 14:03

je moet voor jezelf een kunstmatige korset ontwikkelen in de vorm van spieren. Deze spieren vangen dan een hoop op voor je rug. JE moet zorgen dat je bilspieren en je buikspieren zich goed ontwikkelen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-01 14:14

Desiree,

dat klopt. Maar het probleem is dat mijn rugspieren nu vast zitten door veel bureau werk. Vraag is hoe ik ze weer soepel krijg, zodat ze dat 'corset' weer kunnen vormen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 18:31

YOGA....helpt echt en 10 minuten yoga voordat de dag begint is makkelijk vol te houden. Je kiest er de oefeningen uit die zich richten op de punten die je los en ontspannen wilt hebben.
Je hebt ook een engels boek "Yoga for the equestrian" dat zijn oefeningen op je paard.
Groetjes,
Manon

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 00:34

Oef, ja dit is bekend. Vorig jaar heb ik een spierverkramping gehad die hernia-achtige klachten met zich meebracht. Sindsdien kan ik op het paard me ook moeilijk ontspannen en houd ik mijn onderrug stijf. Alleen Lamanda gaat haar rug dan ook verstijven, waardoor het helemaal niet meer wil.

Wat echt helpt zijn zitlessen. En laat die eens op video opnemen. Ik zag toen pas echt wat ik fout deed.
Wat je ook kan doen zijn wat rekoefeningen voordat je erop stapt (zelfde als hardlopers doen). Of oefeningen op het paard zelf (in stap of draf):
- rechthand naar linkerteen en vv
- zwaaien met je bovenarmen van voor naar achteren (vanuit je romp)
- draaien met je voeten, je schouders, je handen, gewoon alles lekker losmaken
- optillen van je benen tot ze voor het zadel hangen (niet op het zadel leggen), is goed voor de onderste buikspieren

En wat betreft je werk: je hebt van die ronde luchtkussentjes die je op je stoel kan leggen. Deze bevorderen een actieve zit. Ze zijn te koop bij bijv. de mensendieck therapeut. En blijf buikspieroefeningen doen, hoe vervelend ze ook zijn!

Succes ermee.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-01 09:10

Dank voor jullie tips, ik ga er mee aan de slag. Veel paard rijden helpt ook al goed merk ik!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 09:44

Ik weert wel een oefening voor die je moet doen als je uit bed komt. Je gaat op een dun matje op je rug liggen en trekt je knieeen op naar je borst dan kruis je je voeten en pak met je handen je voorvoeten vast dan beweeeg je je benen over je hoofd heen en dan weer naaar je kont hou hierbij je kin op de borst. Probeer je rug zo rond mogelijk te maken doe dit zn 3-5 min lang kost weinig tijd maar je moet het wel elke dag doen

sithara
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 22:55

is jouw werkplek door een ergonoom op jou afgesteld??? zo niet: vraag als een speer een gesprek aan met 'de' ergonoom van het bedrijf waar je werkt!!! (of zorg dat je zitklachten achter de computer duidelijk worden bij degene die een ergonoom voor je kan regelen. je kunt echt een heleboel dingen verknallen als je te lang blijft zitten op een werkplek die wellicht niet goed op je is afgesteld!
je zit hartstikke veel tijd van je dag op je werk, dus het is echt de moeite waard om DAAR te kijken naar oplossingen (en laat je niet afschepen door een werkgever die je klachten niet serieus neemt: je hebt recht op een goede werkplek).
(ik ben hier een beetje fel op, omdat ik van dichtbij de very nasty gevolgen van een slechte houding/werkplek op het werk heb meegemaakt)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-01 22:26

Sithara, dank je wel voor je tip, maar daar is inderdaad al goed naar gekeken. Mijn klachten zijn al een stuk minder (eigenlijk grotendeels weg), alleen merk ik dat mijn rug veel minder soepel is dan een paar jaar terug. Maar toen ik RSI klachten kreeg, stond ik onmiddellijk bij de arbo-arts!