Niet in de bak rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 20:29

Vandaag dus bij "gebrek aan bak bij de nieuwe stal" in het parkje gereden op het gras. Nadeel is dat je geen "echte" hoeken rijdt, maar meer op een ovaal rijdt met 2 lange zijdes. Aangezien ik regelmatig in bakken reed viel het me ontzettend zwaar om Sib op een rechte lijn (zwabberzwabber) te rijden, aangezien je eigenlijk altijd aanleuning hebt van de bakrand. Na verloop van tijd ging het -na veel voltes, slangenvoltes en wat pasjes wijken- wat beter. Dressuurcracks zullen we nooit worden, das ook niet de bedoeling. Is het dresuurmatig rijden van je paard ZONDER bak nu echt slecht voor je paard of leer je daar nu juist beter door rijden? (Het gaat er niet om dat wij hoeven te schitteren op een dressuurproef, maar ook voor een IJslander is het noodzaak dat ze een normale volte kunnen lopen!)

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:30

Ik dek juist dat je er veel beter door gaat rijden! Juist omdat je die aanleuning van de bakrand mist. Zu kun je je paard goed rechtstellen naar mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:32

Klopt helemaal. Eigenlijk mag het niet zo zijn dat je paard "op de kant plakt" maar in de praktijk doen de meeste het wel.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 20:33

heb ik tenmiste IETS goed op dit gebied Haha! Is toch fijn om te weten haha

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 09:41

f
Laatst bijgewerkt door janna op 22-03-22 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-01 14:23

Dank! Dank! Dank!

En inderdaad, of een volte nu 6 - 10 of 9,5 meter is, is voor ons niet belangrijk.
Grappig is ook dat Sib op gras rijden ook helemaal fantastisch vind.. in ieder geval is hij meer voorwaarts dan in een mulle bak Haha!

astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 14:27

ik moet juist van mijn instructeur regelmatig op de binnen hoefslag gaan rijden zodat mijn paard op eigen benen leert lopen zodat haar balans beter wordt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 15:22

Ach, als je paard nu maar soepel wordt in de rug en wat sterker in de achterhand. Daarvoor zijn oefeningen nodig die je ook in de bossen zou kunnen doen. het enige wat je gewoon nodig hebt is ruimte. En het enige waar je een bak voor nodig hebt, is voor het oefenen van een dressuurproef. Maar je doet dressuur niet om het dressuur, je doet het om je paard te gymnastiseren.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 15:25

Wij hebben ook geen bak en mijn paard, ik of mijn instructrice hebben er geen problemen mee. Ik ben er zelfs van overtuigd dat dit meehelpt om het paard zichzelf te leren dragen. Wat wij wel gedaan hebben om toch een paar raakpunten te hebben om wat figuren te rijden is op de plaatsen van de letters emmers zetten met daar de letters op.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 16:46

Ik heb onlangs op een stoppelveld gereden en wat buigen enzo betreft ging dat allemaal heel goed. Ik had alle ruimte, dus kon ik leuke slangevoltes maken of voltes achter elkaar maken enzo. Haha! Wat de figuren betreft, zal je het moeilijker krijgen als je ineens in de bak terug staat, maar een volte kan je overal oefenen. Het zou nog leuker zijn moest je 4/6 kegeltjes meenemen, Dan heb je de nadelen van een pistewand niet en kan je toch de juiste afstanden min of meer bepalen. Als de parkwachter dat maar ziet zitten Knipoog .

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:41

Op wedstrijd is het ook meestal losrijden op een open veldje. Ik probeer dan altijd zelf een beetje hoeken te fantaseren zodat hij toch leert bochten te maken terwijl er geen hekjes/bordjes zijn.