wedstrijdgericht trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

wedstrijdgericht trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 23:01

hey iedereen,
gisteren is mijn licentie-aanvraag op de bus gegaan, en alles is betaald, ik kan dus eindelijk officieel wedstrijd gaan starten Lachen
Nu heb ik enkele vraagjes: Ik heb ondertussen al enkele wedstrijden gereden, maar heb toch nooit de punten waar ik op hoopte (wie wel Knipoog ) Ik wil dus ook wat meer proefgericht / wedstrijdgericht gaan trainen. Dus welke oefeningen kan ik best opnemen tijdens de training? Ik rij pas B-klasse, dus meer dan hh, stap, draf en galop met wat figuren hoef ik nog niet te doen.
Wat hij wel altijd doet: bij hh opzij / rond zich kijken Boos! , wanneer ik op een bepaald moment halverwege de cirkel moet gaan doorzitten, gaat hij versnellen omdat hij denkt te mogen galopperen, enz. En in galop heeft hij nog wat moeite met de hoeken.
op training gaat het meeste goed. Iemand tips wat ik kan oefenen, en eventueel oefeningen die ik ook moet doen bij het losrijden en hoe ik hem beter door de ring kan sturen?
alvast bedankt Lachen
xxx

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:09

De dingen waar jij zelf al commentaar op geef heel veel oefenen. Ga eens doorzitten op de volte en dan hh. Hou hem allert tijdens die oefening zodat hij niet rond gaat kijken. Misschien heb je de proeven te vaak geoefend en kent het paard ze. Denk erom paarden zijn slim je moet heel vaak de oefeningen uit de proef rijden thuis maar telkens in een andere volgorde. En rondkijken met halthouden is geen schande hoor. Mijn paard deed dat ook toen ik in het m-2 reed. Maar ik heb toen aan de jury gevraagd wat ik daaraan kon doen wat het leverde slechte punten op. Wat hun adviseerde was enkel goed het been eraan houden en lichte druk blijven houden op de teugels. Succes!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:13

Tyrza hier op bokt, geeft wedstrijdgerichte trainingen, die kan jou vast een hele hoop nuttige tips geven!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:19

Voor door de hoeken te rijden kan je pionnen (o.i.d.) in de hoeken zetten, zodat je erom heen moet.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:31

probeer stukjes uit de proeven te oefenen. Met name de stukken die extra aandacht behoeven. (je had er zelf al een aantal aangegeven).
verder ervoor zorgen dat je altijd reactie hebt op hetgene dat je vraagt. (hoort niet specifiek bij wedstrijdgericht trainen, maar is wel belangrijk)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 09:46

Je hebt aangegeven dat je paard vervelend gaat doen tijdens het doorzitten. Probeer eens op de hoefslag eerst je paard goed te laten draven. Als hij goed voelt, zit dan eens een paar pasjes door. In ieder geval zó kort dat hij niet gespannen kan raken. Ga vervolgens weer lichtrijden. Dit oefen je zo vaak dat je merkt dat dit doorzitten steeds langer uitgehouden kan worden. Als je paard alsnog gespannen blijft, kan je overgangen draf/stap oefenen tijdens doorzitten, zodat je paard wel terug moet komen en de ontspanning opgezocht wordt. Ook hier betreft het korte overgangen. De volgende stap is dan om deze oefening uiteindelijk op de volte te rijden. Gaat dit ook goed, dan rij je een stukje uit je proef, met deze oefening erbij, om te kijken hoe hij zich houdt.

Bij het halthouden, kan je oefenen door korte overgangen te rijden door heel de baan. Eerst op rechte lijnen, en gaat dat goed, dan eens onverwacht in een wending. Puur om te kijken of hij goed aan je hulp staat. Is dit nml zo, dan kan je ten alle tijden een overgang terug rijden en zal je paard dan ook meer alert op je hulpen zijn (waardoor de kans op koekeloeren naar zijn omgeving kleiner wordt).

Wat betreft galop, dat zou ik moeten zien, dat ligt eraan hoe je hem rijdt en hoe hij galoppeerd.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 11:46

hey
allemaal al bedankt voor de tips Lachen
Tyrza, ik ga het vandaag eens vragen of ze niet eens een clinic willen organiseren op onze manege Knipoog
Euhm, die galop. Tja, 2 jaar geleden zaten zijn rugspieren vast waardoor hij dus altijd pijn had en nooit wou galopperen. Met osteopathie en longeren met pessoa heeft hij er nu geen pijn meer aan/ spieren zijn weer los. Op een half jaar tijd heeft hij al geleerd om zichzelf meer te gaan dragen in stap en draf, maar galop blijft moeilijk. Hij is misschien nog niet sterk genoeg? Ofwel galoppeert hij niet door (blijft achtereen precies in draf, dus tactmatisch niet juist) en als ik been bijgeef wil hij te snel gaan galopperen.
xxx

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:02

Dat kan inderdaad een fysiek probleem zijn, waarom niet wil galopperen. Wellicht kan je je paard eens voordat je op hem zit, eerst longeren (met passoa), even laten galopperen en er dan zelf opstappen? Kijk dan eens hoe hij dan aangaloppeerd. Ik ben benieuwd!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 12:05

hey
dat kan ik idd wel eens proberen Lachen thanks voor de tip!
xxx

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:15

probeer wacht oefeningen met je paard te doen, als hij ook maar denkt dat ie iets moet doen en jij het niet van plan was onverwacht iets heel anders gaan doen zodat hij leert dat jij het intiatief neemt en niet hij.

zorge er daarnaast voor dat je geod aan je basis blijft werken en je paard dus goed aan je been rijdt waardoor je hem ook weer beter de hoeken door kan rijden en beter kunt recht richten en dergelijke. werk te alle tijden vanuit de ontspanning en probeer hier steeds weer terug op te vallen door weer vanuit de basis te starten.

en voor de gallop zou ik inderdaad veel longewerk gebruiken waarbij hij goed zijn achterhand gebruikt en voorwaarts neerwaarts is waardoor hij steeds sterker word in zijn spieren. als je de basis er goed in hebt zitten zijn de oefeningen en figuren die je moet rijden een eitje en hoef je je daar niet zo op te concentreren tijdens je traing, maar kun je aan de reactie op je hulpen, takt en regelmatigheid, rechtrichten, aanleuning en alles wat er verder nog bij hoort. zorg dat je daarnaast voor alle gangen een goed basis tempo kunt rijden en alle overgangen actief en vloeiend te rijden zijn en dat je ook verschil merkt bijvoorbeeld bij de overgang van een arbeidsdraf naar en middedraf.

veel succes ermee

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:56

Ik volg momenteel een cursus dressuur training. Afgelopen 2 cursus avonden kwam o.a. mevr. Mouw het een en ander vertellen.
Zij is internationaal dressuur jury lid en zij legde uit waar zij met name op let tijdens een proef. Vanaf B t/m Grand Prix niveau.

Iets wat elke keer weer terug kwam op elk niveau is: tact, regelmaat, ontspanning.
Ook in de B wordt gekeken of je paard netjes spoort. Ze zei dat ze het veel belangrijk vond dat een paard op een grote volte netjes spoort en over z'n gehele lichaam ongeveer even veel gebogen is, i.p.v. dat je de volte nou precies op E eindigt of een metertje ervoor. Verder ziet ze in de B graag voorwaarts gereden paarden, zonder rennerig te worden, met vooral behoudt van takt.

Als ik dat zo lees is je galop dus nog wel een aandachtspunt voordat je je eerste proef gaat rijden.
Ik kan je verder geen concrete tips geven, maar ik vond het zelf wel interessant om te horen waar een jury erg op let, kan je ook weer gebruiken je training.

succes ermee.

p.s. als die galop nou moeilijk blijft, is het misschien een idee om nog eens een kraker of goede fysio te laten kijken. Misschien is de rug nog niet helemaal zo los als het zou moeten en dat maakt een wereld van verschil uit in je training. Ik spreek uit ervaring.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 20:27

hey
bedankt voor de tip. Ze kijken hier idd ook heel erg naar voorwaarts rijden met impuls, zonder loperig te worden. Ik moet wel nog leren om het tempo beter te regelen; omdat ik dan voorwaarts rij, dan gaat hij weer te snel en moet ik weer inhouden, waardoor hij dus geen constant tempo houdt.
Maar ik ga mijn best doen Lachen
xxx