Halthouden......een groot drama!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Halthouden......een groot drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 23:06

Heb een groot probleeem met tiko, nml. het halthouden. Als ik hem gewoon rijd, en ga ove rnaar het halthouden, loopt ie nog een paar meter door, drammend, kleine pasjes makend voor hij echt stilstaat. vaak is het ook nog zo dat als hij eindelijk stilstaat, onspant, ik ontspan, dat hij nog snel een pasje maakt. Hij doet/probeert te doen zij mond open. Nu kan ik dan wel de sperriem aansnoeren, maar da t is toch ook niet de manier waarop ik het wil. Afgelopen les serieus een half uur alleen maar gestapt, en overgangen gemaakt naar t halthouden ,maar hij vertikt het gewoon netjes halt te houden zonder terug te trekken. Nou moet ik toegeven dat tiek bij mee neerwaartse overgangen even tegen de hand werd, maar zo gigantisch drastisch als bij het halthouden niet. Heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Kwaad worden heeft geen effect, hij gaat mee terug trekken, steigeren en dat soort dingen. Zelfs na ene halfuur oefenen ermee, vertikt hij het. Iemand een geweldig plan?

Hij geeft btw wel, als hij stilstaat, netjes na op, gewoon op mijn stille hand, met lichte druk, het wegstappen gaat verder ook keurig!

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 09:50

Wat bij Golin heeft geholpen is om tijdens het rijden telkens halt te houden en ff af en weer op te stijgen. Je kan dan net doen of je wilt stoppen en rijd gewoon weer verder.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:08

Misschien helpt het om elke keer als je hem stil laat staan, gelijk minimaal 1 pas achteruit te laten lopen. Als hij dat wel gehoorzaam doet, en hij gaat de link leggen: halthouden is achteruitlopen, dan zou het kunnen dat ie ook actiever halt gaat houden, want achterwaarts is geen voorwaarts Haha!
Hierdoor komt zijn achterhand er meer onder. Het kan namelijk ook zijn dat ie doorloopt omdat ie geen sterke achterhand heeft? Door die achterhand sterker te laten worden zal ie ook makkelijker halthouden denk ik.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:01

Maak een overgang naar het halthouden op het moment dat hij het niet verwacht. Juist door maar liefst een half uur door te gaan met dat vervelende halthouden wordt Tiko daar jusit wel opstandiger van.
Maak het rijden niet te voorspelbaar en doe steeds iets anders. Leg wat balkjes in de baan en hou hem met zijn aandacht bij jou.
Als je besluit een overgang naar het halthouden te maken geef hem dan vooral niet de kans jou uit het zadel te trekken. Wees standvastig en zet door zonder een gevecht aan te gaan.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:30

Ik ga met Jippie mee. Niet teveel nadruk leggen op het halthouden! Neem het tijdens het rijden gewoon een paar keer mee op onverwachte momenten.
Als je voelt dat hij er tegenin komt kun je ook een schijnovergang rijden, gewoon weer netjes voorwaarts aan het been en opnieuw terugrijden. Dat heeft bij mijn paard goed geholpen, al blijft het een beetje een nerveuze draaikont Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:22

ik heb daar ook last mee gehad.
wat ik heb gedaan is gewoon een keer een uur daarvoor uitgetrokken, en veel overgangen rijden.
en echt om de paar minuten halthouden, en dan echt actief weer weg stappen/draven/galloperen.
en dan echt heel actief.
veel succes ermee!

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:18

Mijn pony wil ook niet altijd halthouden. De ene keer is ze heel braaf maar de andere keer gaat ze alleen maar dribbelen. Ik moet dan van mijn instructeur heel diep gaan zetten en mijn stem gebruiken (haaaaaaaaaalt) en niet gaat trekken of zo, want daar wordt je pony alleen maar onrustig van. Het lijkt mij geen goed idee om je pony steeds achteruit te zetten, omdat je hem dan over een tijdje helemaal niet meer stil krijgt. Hij denkt dan dat hij als je hem stil zet, meteen achteruit kan gaan lopen. Als je pony eenmaal stil staat, maar heel even wachten en dan weer voorwaarts stappen. Beloon hem dan ook. Ga niet te lang stilstaan, dan wordt hij waarschijnlijk alleen maar vervelender. Bij mij help dit goed, ik hoop bij jou ook. Verder sluit ik me aan bij Jippie en gomir, leg geen nadruk op het halthouden maar doe het af en toe eens en rijdt dan weer gewoon door. Succes!

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:46

Bij Rena hielp het goed om eerst aan de hand te leren direct als ik WHOO!
zeg stil te staan en enthousiast belonen met stem en knuffeltje.
Ze luisterd (meestal Haha!) zelfs perfect naar mijn Whoo! als ik haar helemaal los in de "longeer" , zelfs vanuit de meest bizarre draaiende-bokken-galop houdt ze dan nog halt , heel erg braaf ! Lovers

Ze heeft geleerd dat ze heel erg braaf is en ik heel erg trots op haar ben als ze direct op de rem staat , en als ik nu mijn Whoo! zeg staat ze direct enthousiast en zelfingenomen trots stil Lachen

Erop houdt ik dus ook halt in principe puur op stem en aanklemmen van mijn zit , hoe meer ik met mijn teugel inkom hoe drammeriger ze wordt eigenlijk...
kun je 'm niet gewoon enthousiast maken op het direct stoppen op een duidelijke HO! ?

Ik doe het ook nooit al te vaak achter elkaar , maar probeer haar er wel in te luizen door het op onverwachte momenten te vragen Tong uitsteken

Dan is ze apetrots dat ze me toch doorhad en direct reageerde Haha!

Als ze niet snel genoeg reageert en te stroperig terugkomt dan laat ik haar ook achterwaarts gaan ja , om nog even duidelijk te maken dat ze wel terug moet komen als ik dat vraag.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:09

Je moet juist niet zo vaak achter elkaar halthouden. Je pony is al helemaal voorbereid op de oefening die jij met hem wilt gaan doen en die hij dus niet leuk vind en gaat er flink tegenin.

Probeer het halthouden wat te oefenen als je eigenlijk al klaar bent met rijden. Bijvoorbeeld tijdens het uitstappen. Zet hem even stil aan het hek. Niet gaan trekken. Een paar seconden stil staan is al voldoende en dan belonen. Je kunt ook vragen of iemand even met je meeloopt en hem vasthoudt tijdens het halthouden. Zorg dat het allemaal heel ontspannen gaat.

Wanneer dat braaf gaat, kan je het natuurlijk er gewoon bij pakken als oefening tijdens het rijden. Let er op dat je been er aan houdt en dat je zelf lang maakt tijdens de overgang naar het halthouden. Wordt hij toch stug, rij dan door en probeer het later opnieuw. Je krijgt dan in ieder geval niet dat gedram en getrek aan het bit.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:32

Zorg ten eerste dat de overgangen vloeiend en goed voorbereid zijn. Laat hem halthouden en neem met heel weinig genoegen en rijd weer vooruit rijd een of meerdere figuren en zet hem weer terug naar halt. Belonen voor de goede momenten en met weinig genoegen nemen. Zorg ook dat hij ontspannen is als je er aan begint. En vergeet je been nooit en te nimmer.

succes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 17:54

Als hij eenmaal stilstaat, is er compleet niks aan de hand. Hij geeft na en staat heerlijk braaf, rustig te wachten tot ik weer wat van hem vraag. Aan een lange teugel gaat het ook ietsje beter dat met gewone 'aangenomen teugel. De suggestie om het op een wat onverwachter moment ed te doen, denk niet dat dat zin heeft bij tiek. Tieks standaard reactie is momentaal gewoon keihard terugtrekken. Wel ontzettend bedankt voor alle reacties! Wa teen tijdje terug geholpen had, is aan t touwhalster, erop, ermee oefenen. Daar ging het juist beter na vaak achter elkaar, en toen heb ik 2 weekjes met touwhalster gereden. Toen ikvervolgens weer 'gewoon' ging rijden ging het halthouden even beter, maar langzamerhand begon het terugtrekken weer. Vandaag bijv, ging ik met een slechts een touw om de borst rijden. Alles ging prima, sturen, opwaartse overgangen, neerwaartse overgangen, alles behalve het halthouden!! Als ik hem stilkreeg, bleef hij gerust zonder enige druk een kwartier staan, met mij liggend op zijn rug Haha! dat vond hij totaal geen probleem. Maar t halthouden ,of het nou met bit, touwhalster of touw om de borst is, blijft gewoon een probleem. Aan de hand staat hij btw wel zo stil, daar is het totaal geen probleem...

NOgmaals bedankt voor alle reacties, ideeen, tips en suggesties!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:08

je schrijft keihard térugtrekken. het is in eerste instantie niet de bedoeling dat je trekt om hem halt te laten houden. zorg eerst ervoor dat je niet meer vasthoud bij de overgang naar het halthouden. maak een ophouding ga op je kont zitten en probeer met je benen de grond te raken bij wijze van spreken en geef even wat hand. geen reactie weer wegrijden en opnieuw. succes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 20:11

Ik ga diep zitten, maak me lang, sluit mijn handen. MAar op t moment dati k mijn handen sluit, duwt hij zijn neus naar voren, trekt dus, zet zijn gbrede kaken vast. Dan kan ik wel weer wegrijden op dat moment, maar dan krijgt hij dus zijn zin, want dit is niet iets wat sporadisch voor komt, maar vrij structureel...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:21

wegrijden is niet zijn zin geven. hij moet wegrijden op zijn commando. hij loopt niet weg dan. zodra je je handen vastzet en hij gaat in verzet begin je een gevecht met hem wat je toch verliest. je moet je handen sluiten maar ook weer direct openen. geen reactie wegrijden. het is je eigen keuze, dit is slechts een tip

groetjes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:04

Ik snap dat het een tip is, ik vind het ontzettend fijn dat mesnen meedenken! dat waardeer ik echt! Kijk, ik heb het gevoel dat als ik wil halthouden, hij gaat er tegen in, en ik laat hem vervolgens, wel eens waar op MIJN commando weer weg stappen, dat hij toch ergens zij nzin heeft, want hij hoeft NIET halt te houden, snapje? Ik moet toe geven dat ik hem soms wel door een beetje trekken en drukhouden uiteindelijk stilkrijg, maar anders krijg ik hem nooit stil. Bij het sluiten en openen, doet hij alsof ik niks doe, en zit ik tien rondjes later nog in stap. Maar ik wil dus gewoon op een vriendelijk, gewone manier halthouden, wat ik dus niet voor elkaar krijg. Ik moet een beetje trekken om m stil te krijgen.

Jammer dat je verweg woont, anders had je een keer langs kunnen komen om te kijken en voelen wat ik nu precies bedoel...ben niet zo heel goed in t verwoorden...

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:05

vraag het aan bep!?!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:08

Van bep moest ik dus een half uur lang de hele tijd overgangen maken naar de stap en halthouden, waarvan een hele tijd bij haar op de volte maarja...tiko gaat gewoon door!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:54

inderdaad jammer dat het zo ver weg is. dat is het nadeel van een forum. ik kan me er wel een beeld bij voorstellen. hij loopt door jou hulp heen. ik ben nu een beetje moe maar ik ga dadelijk in mijn bed er eens goed over nadenken.


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:58

Hartstikke bedankt! Hij loopt idd door mijn hulp heen bij t halthouden, maar de mate waarin, en de (wellicht vekeerde) manier waarop ik nu zelf halthoud en het probeer op te lossen, dat vind ikvooral erg moeilijk om uitteleggen..