"Dwingen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

"Dwingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:31

Laatst sprak ik iemand over nagevelijkheid.
Deze persoon was van mening dat als je hard traint met je paard om zijn ontspannins'punt' te vinden. En dat je vervolgend niet lukt (deze persoon benadrukte overigens wel dat je eerst flink moest oefenen om hier zeker van te zijn) Dat je dan moest werken met 'dwingen'.

Dus je paard met bijzet rijden voor een lange tijd zodat zijn houding (nagevelijk op de 'juiste' manier dus niet te laag of te hoog of te diep) een "gewoonte" wordt. (Lange tijd verstaat de persoon onder zeker 3 - 4 maanden~regelmatige training) Na verloop van deze maanden kun je de bijzet eraf halen en kijken hoe je paard dan loopt. Dit zou overigens ook goed zijn voor zijn/haar balans Verward. Ik vond en vind het nog steeds een beetje een onwaarschijnlijk verhaal.

Mij lijkt het namelijk dat je paard dan hoe 'juist' nagevelijk hij ook wordt gedwongen deze de verkeerde spieren gebruikt en dan hij zodra de bijzet er weer af is weer zijn onnagevelijkheid begint te tonen. En dat zelfs tijdens het gebruik van deze methode onenigheid kan ontstaan tussen jou en je paard doordat deze in een ongemakkelijke positie wordt 'gedwongen'.

Dus bij deze vraag ik jullie om jullie mening hierover. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:30

Vraag me echt af waar die persoon heeft leren rijden.
Die heeft er niet veel van begrepen lijkt me Misselijk

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:06

Je moet het paard niet dwingen, maar begeleiden....

Zoals ik dit nu lees, wordt het paard zo'n beetje gebrainwashed met die bijzet. Dit gaat alleen maar ten koste van de spieren en spieropbouw... en dan heb ik het nog niet over wat het mentaal bij je paard zal doen!!!

Ik ben erg benieuwd wie dat heeft gezegd tegen je. Wat voor ervaring heeft deze persoon en hoe oud is hij/zij eigenlijk???

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:17

wat een vreemde amnier zeg, maar niet onherkenbaar. de vorige eigenaar dacht het met sjaak (die een stok in zijn lijf had) het ook zo te doen. als hij niet rond wilde lopen dan maar bijgezet op stal. Niet luistern dan maar met de kop tussen de knieen de bak doormeppen.

en ik kan je zeggen het heeft niks uitgehaald, behalve dat ik een paard kocht die absoluut niet meer van plan was om rond te lopen.

Daarnaast als je een houding afdwingt zijn de spieren gespannen insplaats van aangespannen. Lijkt me niet dat je daarmee een soepel paard traint.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 18:58

sjakie schreef:
als hij niet rond wilde lopen dan maar bijgezet op stal. Niet luistern dan maar met de kop tussen de knieen de bak doormeppen.



Hoe DURVEN deze mensen!!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:31

Citaat:
Tyrza: Ik ben erg benieuwd wie dat heeft gezegd tegen je. Wat voor ervaring heeft deze persoon en hoe oud is hij/zij eigenlijk???


Dit was vorige week op een pensionstal. Deze vrouw is (naar eigen schatting) +/- 30 - 35. Zij zat volgens eigen zeggen al bijna 15 jaar in de paardenwereld. sjah wat dat over haar ervaing zegt dat weet ik ook niet Verward.

Citaat:
Tyrza: Hoe DURVEN deze mensen!!!


Ja dat vraag ik mij ook wel eens af. Maar als je mensen dus hierover aanspreekt zeggen ze : waar bemoei je je mee of het bekende": Het is toch mijn paard! Vreselijk!

Maar ik wilde even jullie mening weten hierover.. Ach gut

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:44

Ik vind het ook nogal raar. Je moet idd je paard niet dwingen, want daar doe je alleen maar verkeerde dingen mee. Gewoon lekker ontspannen rijden en dan zul je vanzelf zien dat je paard mooi rond gaan lopen. Zo kun je tenminste ook geen schade aanrichten!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 19:59

Jezus, wat een vreselijk mens zegt.
Dat is nu typisch een gemakzuchtig mens die denkt te werken met machines die je even vastschroeft als ze niet precies doen wat je zegt.
Dit is toch niet op een eerlijke manier een gesprek voeren met je paard.
Nageeflijkheid is zoals iedereen waarschijnlijk wel weet alleen te verkrijgen door ontspanning.
Ik kan me zo vreselijk kwaad maken om zulke onnozele debielen he.

Kan zo nog uurrren doorgaan,maar wat schiet ik ermee op he.
Het is vreselijk als je zo iemand bezig ziet en je er niets tegen kunt doen,ik wens je veel sterkte hoor.

Heb zelf ooit eens iemand van der paard getrokken omdat ze van nijdigheid het paard aan een slofteugel vastrok.
Oei oei oei wat was ik KWAAD toen.
Dat had je moeten zien zeg,dat paardje werd zo gekleineerd zo NIET in zijn waarde gelaten. Ik kon het echt niet meer aanzien,je zag dat paard alsmaar kleiner en kleiner worden en dat mens maar nijdiger.
Nou nou, zulke 'mishandelaars'moet ik toch niet zien rijden hoor,al is het de koningin ik trek ze van het paard af.
Eerst afkoelen ja toch?
Ikzelf ben ook weleens chagrijnig ofzo als iets niets lukt, en als ik kwaad wordt ofzo is het gewoon op mezelf. Dan stop ik met trainen en ga wat rustig rondhobbelen of ernaast rennen om van mijn energie af te komen.
Volgende keer beter toch?

Nou, ik ga maar stoppen!

groetjes van kelly

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:15

of ken je dit verhaal:

paard wil niet van de weide komen, laten ze hem zonder water staan. uiteindelijk komt ie wel.

of om aan het bit te wennen: bit insteken en de weide op.

volgens mij krijgen die dieren enkel een afkeer voor het bit!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:23

Wat dacht je van paard is te fel om te rijden op wedstrijd.
Dan geven we hem toch en paar dagen geen drinken, dan is hij vast wel rustig.

En idd, dat was het paard
alleen op hindernis 2 ging de combimatie over de kop.

Paard en ruiter hadden gelukkig niets, alleen de ruiter gelukkig een goede les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:26

Brr verschrikkelijke verhalen allemaal..!!!!! Echt hart kwellend zeg! Ik heb dan zin om al die mensen in 1 hokje te stoppen van 2 bij 2 en zo een week te laten zitten joh!!! en ze allemaal hun leven lang een paarden verbod op te zeggen WAT alle dieren! Grrrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:58

[***], degene die je dit vertelt heeft is weer eens een sprekend voorbeeld van dat twintig jaar ervaring ook kan betekenen dat je 't al twintig jaar baggerslecht doet....
Niet op ingaan, links laten liggen, en voor haar paard hopen dat ze 't zat wordt en gaat kickpunniken ofzo....

O ja, Runningkawa, ik heb nog zo'n absurd voorbeeld voor je qua fel paard en wedstrijden.....
Half litertje bloed aftappen op de ochtend van de wedstrijd, hoe vind je die? Was notabene een veearts die dit deed........

Ongelofelijk dat zulke mensen paardrijden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:02

wow, daar valt mijn mond van open
verschrikkelijk Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:06

Hij was te groot om te wurgen, anders had ik een serieuze poging gedaan.... En dan veearts zijn he.... unbelievable....

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 22:36

Jacksel hier Knipoog

Even voor de duidelijkheid, ik ben absoluut niet voor deze methode, maar er zitten puntn in die wel enige logica hebben...
Er zijn (ook hiret) menen die met bijzet longeren, om zo de spieren te trainen... Op moment dat je erop gaat zitten met bijzet train je opeens de verkeerde spieren?
Als je hem een poosje in die houding traint (er van uitgaande dat ik gelijk heb met wat ik hierboven zei) zullen de spieren inderdaad zo ontwikkeld zijn dat die houding makkelijker is, lijkt mij.
Natuurlijk kan je het ook gewoon zonder hulpmiddelen enzo doen, dat lijkt mij ook wel de bedoeling, maar of deze methode echt zo enorm slecht is weet ik niet hoor...

Als ik helemaal fout zit in mijn redenatie mag het natuurlijk (met uitleg) gemeld worden...
Een paard zonder water zetten vind ik overigens (logisch) wel slecht!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:10

het ging om een paard wat niet rond wilt lopen. en bij zo'n paard hem in een houding te dwingen. Dat vind ik niet juist. Ik longeer ook met bijzet om zijn spieren te trainen. Er is altijd een reden waarom een waarom pard niet rond wil of kan lopen. Dat moet eerst opgelost worden voordat je hem in een houding gaat dwingen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:14

Ik sluit me aan bij Sjakie.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:33

Op zich is er met het principe van conditioneren niets mis vind ik, het moet voor een paard inderdaad uiteindelijk een gewoonte worden om correct na te geven, op je been te reageren etc. (reageren op het been zou je misschien zelfs een reflex kunnen noemen), op zich is er met de theorie achter deze methode dus niks mis vind ik.

Alleen de manier waarop die theorie in de praktijk gebracht wordt is niet echt mijn ding.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:37

ik vind wel dat je een bijzet mag gebruiken om het paard te begrenzen, maar in dit geval vind ik niet dat de bijzet de 'hoofdteugel' moet worden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:39

Het feit dat deze bijzetteugel op een lange termijn gebruikt wordt aan zowel de longe als onder de man, staat mij niet aan.
Deze spieren zullen juist door afwisseling soepeler worden en door deze afwisseling zal de kans op blessures veel kleiner worden.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:09

Hey, aan de longe trainen met een bijzet,oke daar is niets mis mee.
Maar een paard gedurende lange tijd 'dwingen'tot een bepaalde hoofdhouding is zeer verkeerd.
Als dit niet ontspannen gebeurt worden echt niet de juiste spieren getraind.
Wat als je paard blijft terugtrekken? Dan krijgt ie dus zo een mooie onderhals.
En waarschijnlijk wordt heel de borst overbouwd en de achterhand ver onderbouwd.

Nee,het is absoluut niet mijn manier.
Ik bind mijn nek ook niet aan mijn voeten als ik wil dat mijn rugspier oprekt.
Lijkt me niet echt prettig.Volgens mij krijg ik daar eerder een scheve rug van.
Maargoed,iedereen ziet uiteindelijk de gevolgen van zijn methode of die nu goed of slecht zijn.
En iedereen kan dat dus op niemand anders steken als zichzelf.De buurvrouw heeft dat paard niet vastgebonden maar zijzelf.

Hopelijk wordt die vrouw nog een keer flink met der neus op de feiten gedrukt.

groetjes van kelly

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:13

Wat het longeren betreft

Ik ga er van uit dat iemanddie longeert met bijzet, touwtjes of wat dan ook.
Dit langzaam opbouwt.
Dus niet hup ineens naar beneden.

Wat met longeren ook nog een feit is, dat je paard niet op de ruiter hoeft te letten.
Dus kan lopen hoe het hem uitkomt en niet hoeft te proberen recht onder de ruiter te blijven.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:32

Ik sta niet echt te kijken van wat hier wordt neergeschreven. Het is maar goed dat veel mensen niet weten wat er nog meer gebeurd.... Diep triest en te gek voor woorden eigenlijk. Maar, vooral op handelsstallen, draait het voornamelijk om geld. Een paard wat op hoog niveau loopt (en het maakt niet uit hoe die daar gekomen is) brengt toch meer op. Mijn paard ergens in training zetten zou ook echt niet over één nacht ijs gaan. Tja, en ook da's (niet allemaal over één kam scheren, ken ook heel goede da's) zijn geen heilige bonen blijkt wel weer.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:13

Ik ken ook nog een leuke: was m'n paard aan het longeren, met bijzet. Na een minuut of twintig liet ik d'r nog even uitdraven, gewoon zonder bijzet. Komt er iemand aan (meisje deed Deurne, echt waar), zegt tegen mij: "Och wat jammer, nu gooi je alles weg wat je zojuist hebt opgebouwd."

??????????????

Tja, als je 't zo bekijkt zou je een paard ook met bijzet op stal kunnen zetten.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:22

Eigenlijk toch wel een beetje waar Kendra al is alles weggegooid wel een beetje overdreven. Maar eerst vraag je hem te werken met bijzet en vervolgens laat je hem weer "sloffen". Een paard onthoudt altijd het laatste wat hij gedaan heeft. Je kunt hem wel met de bijzet lager instellen en zo lekker over zijn rug voorwaarts/ neerwaarts uit laten draven. Overigens zijn er ook paarden die dit uit zijn eigen al doen (lekker strekken en toch van achter bezig blijven) en aangezien ik de situatie niet heb gezien kan ik er niet helemaal over oordelen. Daarbij iedereen zijn eigen, dus als jij dat goed vind voor je paard gewoon doen!! Daar houd ik me altijd liever buiten als mij niet om commentaar wordt gevraagd, maar dit wou ik toch even kwijt.