Te diep in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:50

Rij overgangen. In deze overgangen moet je proberen je paard vlugger aan het been te krijgen. In deze overgangen moet je constant het gevoel houden dat hij bergopwaarts wil lopen en dat de achterbenen het eerst vertrekken vanuit halt en het laatst stilstaan naar het halthouden toe. Let erop dat je je handen niet gaat blokkeren, blijf luchtig en geef je paard zo de ruimte om zich te kunnen ontspannen.
Als het paard scherper op het been wordt, krijg je vanzelf meer oprichting om dat het gewicht naar achteren wordt geplaatst. Een paard die teveel op de kop en dus teveel op de voorhand loopt, heeft de meeste gewicht op zijn voorbenen te verwerken. Let daarbij ook op je eigen houding. Probeer hem onder je vandaan te drukken, zonder dat je het gevoel krijgt dat hij van voren het eerst vertrekt.
Je zal merken dat je paard uiteindelijk ook lichter gaat worden, door de verplaatsing van het gewicht...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:10

inderdaad. Als de hand naar achter wordt geplaatst wordt het hoofd naar achter "getrokken", waardoor de buitenschouder als enige mogelijkheid alleen maar naar buiten kan vallen. De hand eerder richting knie zetten dan richting heup. Denk wel aan je elleboog die gebogen en ontspannen moet blijven en blokkeer je hand niet...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:41

...dussss zoals ik zei... Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:30

yankeestar schreef:
paard dan Niet over de schouder naar binnen vallen.


..je bedoeld naar buiten, neem ik aan? Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 07:51

Het is gewoon simpel: Buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals, brengen naar je knie. Je zet je hele had dus opzij...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:05

als je je paard wat meer in wilt buigen: ja.

Je kan je hand dan zien als een soort bijzet. Het paard moet dan wel met zijn totale halspartij naar die kant toe komen. Maar dan heb ik het wel over over de rug rijden, dus in de lage lijn. Uiteindelijk kan je het ook wel doen als je paard wat meer bovenin gesteld is, maar dat lukt pas als hij écht goed op de achterhand staat. Anders laat je je paard alleen maar op de handen hangen...
Ik weet niet of je Anky wel eens hebt gezien met losrijden? Juist omdat de teugels zo lang zijn ivm over de rug rijden, zet zij ze ook (af en toe) opzij. Maar zeker niet naar achter dus.


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 14:20

Uiteraard moet je dan waakzaam blijven dat hij niet wegvalt over de buitenschouder.
Ik zeg ook bewust dat het paard met de gehele halspartij naar die kant moet kijken, doet hij dat alleen maar met zijn nek, dan gebruikt hij zijn bovenlijnspieren niet.

Als hij dus in zijn totale hals buigt, naar buiten begrenst is en de achthand aktief eronder heeft: zeker weten dat je paard dan zijn rug gebruikt...

Ik sta eigenlijk te popelen om het je te demonstreren, want volgens mij krijg je geen goed beeld bij mijn uitleg...

(Ik heb het ook over je hand náár je knie, niet achter de knie, mocht dat wat verkeerd overkomen.)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:38

Met name paarden die moeilijk hun rug gebruiken, kan je het bij toepassen. Ik gebruik het bv meer bij een langer paard die ik momenteel rijd, dan bij mijn zeer makkelijk te sluiten Gribaldi.

Ik heb vanmiddag nog even gekeken hoe ik het doe, en als je het doet zoals ik, zit er echt niet zoveel verschil tussen de plaats waar je je hand oorspronkelijk hebt, en de plaats op je knie...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:56

Probeer haar dan goed voorwaarts te houden. Hou het gevoel dat je naar het bit toerijd. Doordat ze aktiever wordt, krijgt ze drang naar voren en zo ointstaat er meer druk op je teugel.
Hou het gevoel dat ze VOOR je blijft, dus niet achter je in tempo. Zo gaat ze meer haar rug gebruiken.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:32

Dat is prima toch?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:03

hem iets schoudervoor houden op de volte: zo merk je of hij over de buitenschouder weg wil vallen en dus niet onder je is.
Pas als hij onder je loopt en aktief van ACHTER is, kan je je hand licht sluiten en opzij plaatsen om hem in te buigen (let op de buitenteugel om te begrenzen!). Heeft hij eenmaal stelling, dan ook weer hand openen, om hem op zijn eigen benen te laten lopen. Probeer hem goed tussen 2 benen te rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:29

Graag gedaan! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers