Leroy is rijp voor de BBQ

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-01 06:02

Arggh Extreme duivel ik weet echt niet meer wat ik met Leroy aan moet Huilen Hij begint nu ook enorm te klieren bij LaNet. Dat deed ie in het begin ook en toen gaf ze hem altijd onmiddellijk op zijn lazer maar het probleem met Leroy is, hij geeft NOOIT op. Vroeg of laat pakt ie je toch terug maar dan 3 keer erger. Hij gaat net zo lang door totdat ie wint. Hij is natuurlijk nog steeds een beetje gevoelig met zijn voeten maar met het werk dat ze met hem doet kan ie daar onmogelijk last van hebben. Gisteren stapte ze hem aan een lange teugel door het land (zachte ondergrond) hij begon lekker te kluiven aan het bit en plotseling van het een op andere moment ontplofte ie gewoon. Bokken, stijgeren, terugrennen naar de paddocks, noem maar op. LaNet had hem flink aangepakt voor dat, maar daarna flikte ie het weer. Ik wordt zo moe van dit paard, dit word echt nooit wat. Dan kan ie nog zoveel springtalent hebben, als het tussen de oren niet goed zit kom je nog nergens. Ik baal als een stekker dat ik hem niet eerder verkocht heb, want vorig jaar toen het me met veel moeite was gelukt hem door een 1.20 m. parcours te loodsen (hij sprong echt hoog!) kon ik er $25000 voor krijgen. Maar ja, ik had toen nog steeds stille hoop dat het ooit wat met hem zou worden. Niet dus. Het monster is 8 en heeft besloten dat ie met pensioen gaat. Probeer hem maar eens van gedachte te veranderen. Ik kan hem zo echt niet verkopen, want als ik eerlijk zeg wat voor een monster het is wil niemand hem en als ik niet eerlijk ben en hoop dat ie zich toevallig gedraagt met een koper dan vergeef ik het mezelf nooit als de volgende eigenaar er mee verongelukt. LaNet moet nu voor haar werk de komende 6 weken regelmatig naar andere staten dus dan ga ik hem maar longeren en als ik al ga rijden dan met mijn veiligheidshelm en bodyprotector. Ik vraag het toch maar, heeft iemand nog tips hoe ik dit paard weer aan de gang krijg? Eigenlijk een zinloze vraag, maar ja ik word hier zo moedeloos van, dit heeft echt geen zin meer. Dat beest is 1 grote bundel spieren, heeft een enorme achterhand en gebruikt die hele spiermassa voor 100% tegen je. Ik denk dat dit gewoon nooit overgaat, hij zal weer betere periodes krijgen maar dit is volgens een paard dat je voor altijd blijft uitproberen.....LaNet heeft het over hem gehad met een goede trainer en die zei dat je nou eenmaal zulk soort paarden hebt, het is het karakter. Moet ik me hier dan maar bij neerleggen?

Er zit trouwens flink wat vlees aan dus hij kan altijd nog op de barbeque Vork Extreme duivel (grapje)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 08:21

Jeetje, schiet niet echt op zo.
Maar door jou verhaal schoot mij iets te binnen.
Ik ken leeroy niet dus geen idee of het op leeroy van toepassing kan zijn.

Mijn vriendin had een paar jaar terug een NRPS hengst, 3 jarige.
Heel leuk beest, voor een hengst ook heel lief enzo.
Maar hij veranderde.
Het ene moment was ie zo verschrikkelijk lief, het andere moment sloeg ie je de stal uit.
Van alles geprobeert, tot hem helemaal verrot slaan toe (ok, beetje overdreven, maar bij wijze van) Zonder succes.
Laten onderzoeken en toen bleek dat ie een tumor in zijn hoofd had waardoor hij een soort split personallitty werd zeg maar.
Dit was gewoon te gevaarlijk, en hij is dus afgemaakt.
Op de momenten dat ie zo gek was wist ie zelf gewoon niet wat ie deed...
Misschien heb je er iets aan, misschien niet....
Maarja, als ik het je niet vertel heb je er zeker niks aan, dus bij deze.

Greetz stef, en veel succes verder met leeroy

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-01 08:32

Tja ik begin inderdaad haast te denken dat er een steekje mis is in zijn hersenpan.....Alleen is ie in de omgang eigenlijk helemaal niet gemeen, eerder heel braaf en lief. Alleen tijdens het rijden verandert ie in een duiveltje. Naar andere paarden toe is ie trouwens heel dominant. Hij wil altijd de baas zijn en blijft vechten totdat de andere paarden op hun knietjes gaan. Zolang andere paarden hem als leider accepteren is er niets aan de hand, komt ie zelfs voor ze op als een vreemd paard gemeen doet tegen ze, maar als een paard niet naar Leroy luisterd maakt ie er gehakt van. Hij staat bij LaNet met twee andere paarden in de wei, allebei groter dan Leroy (Leroy is 1.70 en die paarden zijn 1.72 en 1.82m.) maar je wilt niet weten hoe die beesten eruit zien! Ze zijn zelf nl. ook heel dominant en accepteren Leroy niet als leider. Ze zitten onder de beten van Leroy, bij LaNet`s Grand Prix paard heeft ie een stuk uit zijn staart gerukt. Hij is trouwens ook het type paard dat 9 keer ergens langs gaat en de 10e keer het vertikt, en denk maar niet dat je hem dan op andere gedachte kan brengen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 08:37

Ik weet niet hoe jij tegenover Monty robberts figuren enzo staat (NH dus), maar misschien kan dit uitkomst bieden?
Op http://www.e-hoefsmid.nl kan je vragen stellen over hoefproblemen enzo. Deze smid (ric segers) is 3 jaar lang mijn smid geweest, en doet ook NH, geeft hier ook cursussen in enzo. Misschien dat je dit aan hem voor kan leggen?
Proberen kan nooit kwaad uiteraard

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 10:38

Tja, voor jou een probeersel is Parelli, of Roberts...zit allemaal in de States. Misschien zeg je wel 'bah' maar je komt zo ook geen steek verder.
Als je met gevaar voor eigen leven op je paard stapt word je ook niet vrolijker van, toch.
Heb je weleens BioScan laten doen?
Als er idd iets mis is in dat koppie kan soms geopereerd worden, meestal niet.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 11:19

Ik ben ook helemaal niet zo'n zweverig type, maar misschien kun je in jouw geval toch nog zo'n 'goeroe' proberen.
Want wat is het alternatief?? Waarschijnlijk toch de BBQ ....

't is jammer dat je niet in NL woont, want als ie echt zo goed kan springen had Albert Voorn er misschien nog wat mee gekund.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-08-05 11:21 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 11:30

Ken wel een paard met dezelfde vreselijke "toevallen" maar dat was een merrie. Na drie keer een week Utrecht werd gelukkig het euvel gevonden: een tumor bij de eierstokken, waardoor haar hormoonhuishouding volledig in de war was....

Maar ja, dat lijkt me op Leroy ook niet echt van toepassing. Ik denk dat laten BioScannen niet zo'n slecht idee is.

sterkte

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 12:09

BBQ is geen optie, de boktbbq van gister heb je al gemist Haha!

Wel erg jammer dat het nu weer zo gaat!Vooral omdat het in eerste instantie er zo veelbelovend uitzag!
Geen idee hoe je dit moet oppakken, zelf geloof ik niet dat een paar Haha! d met een kronkel in zijn kop gebaat is bij NH.

Veel suc6 ermee....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 13:44

Sjuimpje, Parelli is niet zo zeer zweverig NH als wel het 'conditioneren van je paard' hij kan ook weleens niet zo zachtzinnig zijn... het staat er ook om bekend (door een aantal voorvallen) dat de paarden die op die manier getraind worden, vreselijk makkelijk zijn voor degenen die hem zo getraind hebben of degenen die die 'taal' beheersen, voor anderen die dit niet doen blijft het paard een paard.
Ik weet toevallig dat er meerdere 'gekke' paarden er toch baat bij hebben gehad (die zijn als het ware weggegeven aan Parelli).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 15:08

Ik blijf toch geloven in een lichamelijk probleem. Weer mijn eigen paard als voorbeeld. Hij heeft vorig jaar erg moeilijk gedaan en bleek een probleem in het voorbeen te hebben. Ik heb vanaf maart heerlijk gereden, en de laatste paar weken begon hij opnieuw een beetje te klieren. Hij blijkt nog steeds rugproblemen te hebben n.a.v. vorig jaar, en heeft daarnaast weer een kleine blessure opgelopen. Gelukkig is het niet meer dan een kleine verrekking, waarschijnlijk opgelopen in de wei (...) maar het blijkt wel weer vind ik.

Mijn paard heeft vorig jaar onder mijn trainer ook nog goede dingen laten zien op het moment dat ie voor mij al niet meer te sturen was. Uiteindelijk kon hij er ook niets meer mee en kwam ik bij de veearts terecht.

Naar aanleiding daarvan geloof ik dus niet meer in moeilijke paarden, zeker als die paarden toch op een normale manier getraind zijn (jij bent niet al te vaag bezig met je paarden kreeg ik de indruk)

Ik wens je veel succes bij het vinden van de oplossing, want ik begrijp een beetje hoe irritant dit voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 20:55

Het idee van een tumor in zijn hoofd kwam bij mij ook op (al eerder) omdat ik ook 2 paarden heb gekend die dat hadden. Het grote verschil lijkt mij dat Leroy alhoewel heel onvoorspelbaar, toch zijn aanvallen krijgt zodra er gereden wordt en niet 'zomaar om niks'.

Je hebt al veel geprobeerd en een parelli zou kunnen helpen, maar ik denk dat dat slechts tijdelijk is.

Verkopen aan een onschuldige voorbijganger lijkt mij geen optie, veel te gevaarlijk.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 22:22

Mijn instructeur kreeg ooit een paard voor "de laatste kans" binnen. Als dat niks werd ging hij naar het slachthuis. Het probleem was het volgende. Het paard had een vrij kleine mond en werd met een enkel gebroken bitje gereden. Als je paard een laag verhemelte heeft en je neemt de teugels op dan wijst de punt van dat bitje naar boven. Het paard had in z'n verhemelte een gat waar het bovenste gedeelte van je vinger in kon. Toen het gat genezen was, werd het paard met een dubbelgebroken bit gereden en heeft het nooit meer moeilijk gedaan. Misschien een sprankeltje hoop ?

groetjes

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-01 23:11

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Tja, ik heb eigenlijk totaal geen motivatie meer om ook nog maar iets met dit paard te gaan proberen. Dit gaat toch nooit meer over.

Teigetje, Leroy heeft inderdaad een vrij kleine mond, alleen heb ik eigenlijk nooit aanleuningsproblemen met hem gehad. Maar toch goed dat je het zegt, ik zal eens een dubbelgebroken bit gebruiken, wie weet....

Zep, op zich denk ik ook dat een paard nooit zomaar dwars gaat liggen. Maar ook al zou ie lichamelijk wat mankeren, met het werk (als je het al werk kunt noemen) wat ie nu doet kan ie onmogelijk ergens last van hebben, nl. stappen aan een lange teugel door de wei. Ik heb hem in het verleden ook al zonder zadel gereden en alleen een halster maar zodra ie er genoeg van heeft flikt ie precies hetzelfde, dus aan het tuig kan het denk ik ook niet liggen.

Paardenfluisteraars lossen denk ik alleen tijdelijk maar wat op.
Ik wil gewoon dat ie rijden weer leuk gaat vinden, maar hoe? Western deed ie wel leuk maar eigenlijk is ie daar te groot voor. Bovendien worden zijn gangen die sowieso al 10 x nix zijn nog erger.

LaNet is in ieder geval nog niet klaar met hem. Ze was zo kwaad op hem, hij ging steeds beter en dan nu ineens dit weer. Tja, dat is iets wat ik al 5 jaar met hem doormaak. Maar in ieder geval wil ze er nog steeds mee door gaan. (ze is zeker levensmoe ofzo *LOL* )

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 00:16

Tja, je zou kunnen laten kijken bij een DA of er niets is in zijn koppie? misschien paarden psychologe??

Parelli is overigens geen paardenfluisteren,
http://www.parelli.com

Sterkte!!

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:01

Lastig hoor.....
Zoiets kan echt van alles zijn, van een lichamelijke "storing" tot en met een psychisch probleem.
Het komt misschien een beetje bot over (zo bedoel ik het dus echt niet), maar zou het niet beter zijn als je een nieuwe eigenaar voor je paard probeert te vinden ?
Natuurlijk wel erbij vertellen dat het een "probleemgeval" is, maar er zijn altijd mensen die dit als een uitdaging zien.
Als ik je verhaal zo lees, dan heb je nu totaal geen plezier meer in het rijden.
En het is toch je hobby, dus het zou mooi zijn als je er weer lol in gaat krijgen.
Door alles wat je meegemaakt hebt met Leroy denk ik dat die band nooit meer hersteld wordt, als je er eenmaal echt de P in hebt dan gaat dat bijna niet meer over.
'k Zou zo zeggen:
Probeer er iemand voor te vinden (desnoods de Keurslager Vork ), en maak een nieuwe start met een paard waar je wel plezier mee kunt beleven !