Paard niet rustig te krijgen tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiru

Berichten: 86
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: purmerend

Paard niet rustig te krijgen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 23:14

Ik heb sinds een paar maanden weer een verzorg paardje (echt een schatje !!!!)
Ik ben gek op buitenritten, en ze staat ook perfect vlak bij een natuur gebied waar je veel ruiterpaden hebt.
Ze is absoluut niet schrikkerig maar erg snel (is een dravertje...dus tjsa....)

Het probleem is het volgende, zodra ik met haar heb gegalopeerd is ze niet meer te houden,zeker niet als we buiten rijden.
ze wil alleen maar snel, snel, snel.
Nu wil de eigenaaresse graag dat ik met een slof teugel ga rijden, maar ik ben bang dat ik haar hiermee ga 'verpesten'
maar als ik niet sneller ga dan een rustige stap is er niks aan de hand....

wie kan mij vertellen hoe ik haar rustig krijg/hou ????

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:22

Je kunt het rijtechnisch proberen op te lossen. Je zegt dat het een dravertje is: daarmee heb je ook een oorzaak van je probleem te pakken. Dravertjes zijn vaak nogal heethoofden en willen graag veel lopen.
Na de galop kunnen ze idd goed heet worden.
Ik heb zelf veel op een draver gereden waarbij ik precies hetzelfde probleem had. Ik had er een martingaal aan zodat ze haar hoofd niet te hoog kon brengen, ik kon haar verder wel goed bij me houden (ze werd niet sterk, alleen erg druk). Mocht jouw draver zich wel sterk maken waardoor je haar niet meer kan houden dan kun je wellicht een thiedemannteugel gebruiken. Ik zou zelf op buitenrit niet snel kiezen voor een slof.
Verder rijtechnisch proberen op te lossen. Inhouden, toestaan, inhouden toestaan (niet continue gaan trekken). Let zelf ook op je zit: op je kont, benen lang, achterover (als je voorover zakt dan heb je kans dat ze juist denkt dat ze mag racen).
Je kunt hier ook in de bak al aan werken: veel voltes rijden. Zorg dat het tempo van jou is.
Op buitenrit: laat haar niet onder haar tempo lopen (dus niet continue inhouden, daar worden ze ook erg heet van). Zoek een mooi tempo waarop ze lekker loopt en probeer dat aan te houden (dus niet steeds sneller laten gaan).

Succes!

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:27

Na het galopperen terug in stap net zo lang tot ze rustig en ontspannen stapt en dan weer gaan draven. Ze moet leren te ontspannen na het galopperen. En gaat het stappen goed dan ga je na een galopje proberen rustig te draven. En inderdaad eventueel voltes rijden zodat ze wel rustiger moet draven.
Bij mijn racekever hab ik ontdekt dat juist het geven van een lange teugel ervoor zorgt dat ze rustig gaat stappen, draven en galopperen inplaats van haar constant tegenhouden omdat het tempo te hoog is. Het is even wennen maar werkt wel. Heel soms (vooral bij springen) gaat haar brein op de racestand, maar als ik haar dan even op een sukkeldrafje onder haar tempo laat lopen en haar met de teugels vraag haar hals naar beneden te brengen komt ze snel tot rust en kunnen we normaal verder rijden.
Veel succes!!!!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 08:58

Ga anders eerst een tijdje niet galopperen.
Even een tijdje alleen stappen en draven en af en toe eens een flinke middendraf tussendoor.
Zodra hij in die gangen te controleren is, kun je eens een klein stukje galop proberen.

Desiru

Berichten: 86
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 09:23

Ik ben nu al zo aan het rijden als dat apple zegt, op de martingaal na dan.
gelukkig maakt ze zich niet erg sterk maar wil ze alleen maar snel.
En dat van dat stappen na de galop werkt gewoon niet, ik heb van de week een ritje gemaakt van bijna 2 uur, maar in het begin dus de 'fout' gemaakt om te galopperen waarna ik dus 1½ uur heb zitten stuiteren op een heet gebakken paardje, die dus echt niet rustig wilde stappen. Maar als ik alleen op de terug weg ga galoperen heb ik het idee dat ze nog heter wordt omdat we dan naar huis gaan, wat ze altijd dondersgoed weet. (en ook dat is te merken)