vraag aan alle fjorden-berijders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

vraag aan alle fjorden-berijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 16:56

Waar ik met mijn fjord in de dressuur tegenaan loop is het volgende: ik vind het lastig om hem wat losser in de hals te krijgen en meer lengtebuiging. Een fjord heeft een korte, dikke hals en ik krijg dan als opmerking op mijn protocol vaak: te weinig inbuiging; te weinig lengtebuiging. Hoe doen jullie dat in de training en hebben jullie tips?
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen op (dressuur) wedstrijden; heb je het idee benadeeld te worden omdat je op een fjord rijdt of juist niet?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:04

Ik rijd geen wedstrijden dus wat dat betreft kan ik je niet helpen, maar misschien helpt het als je hem/haar af en toe aan de dubbele lijnen longeert? Ik vind het bij Pablo wel goed helpen. Gister had ik les van Antoine en toen ging het wel aardig(nog lang niet goed maar ik was tevreden). Heb je verder les of doe je alles zelf?

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 17:18

Ik heb 2 keer per week verenigingsles (dus in een groep met ongeveer 8 paarden). Ik heb in het verleden wel priveles gehad, maar niet met mijn fjord.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:51

Ik kan je wel een goeie instruktrice aanbevelen,zij gaat mij helpen over twee maanden mijn fjord in te rijden.Misschien heb je van haar gehoord,Jolanda Adelaar van olympic Guusje.
Zij rijd met haar fjord hoog in de dressuur.Zij geeft priveles bij je thuis of op stal.
Succes!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:02

Veel voltes, overgangen (en dan zoveel mogelijk op je zit te rijden, dus niet in de mond trekken) en voor de rest gewoon je handen stil houden, dan komt het echt (uiteindelijk Knipoog ) 'vanzelf'.
Tasja (zie profiel) is een beetje een nep-fjord Knipoog wat dat betreft, want die heeft best een lange hals voor een fjord Haha!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:41

Hallo ingrid

Prive les is inderdaad erg aan te bevelen,ik heb zelf een keer in de week priveles en ben erg veel vooruit gegaan.
Ik ga nu met mijn fjord L1 starten tussen de paarden!
Op welk nivo rijd jij wedstrijden?
Ik heb bijna altijd punten gehad waar ik het mee eens was,en ik heb helemaal niet het gevoel gehad dat ik benadeeld ben omdat ik met een fjord rijd.
Ik krijg juist vaak comlimenten,omdat veel mensen het erg leuk vinden!
Succes met je fjord en je wedstrijden!

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 10:06

ik had in de B in 5 proeven 5 winstpunten en 4 keer prijs bij de paarden met mijn fjord, dus het is ook niet zo dat ik me benadeeld voel. Nu rijd ik L1 en daar wordt natuurlijk wel wat meer gevraagd dan in de B ten aanzien van buiging / stelling etc. bedankt voor de adviezen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:10

Een fout die ik veel Fjordeigenaren zie maken, is dat ze hun paard veel te kort houden van voren. Tja, dan krult dat dikke nekkie zo lekker op, en lijkt het net of íe keurig aan de teugel loopt.... Ondertussen is het paardje loodzwaar en komt het zelfs in een eenvoudige middendraf niet meer weg omdat de complete schouderpartij geblokkeerd wordt...

De bouw van een Fjord hoeft fatsoenlijke dressuurprestaties niet in de weg te staan, maar je moet wel rekening houden met de beperkingen van het ras, onder meer die zware en gedrongen bouw.
Ik zie een Fjord graag met lengte in de hals gereden worden, absoluut niet met de kin op de borst. Dat werkt op den duur gegarandeerd tegen je. Op een of andere manier lopen trouwens ook maar weinig fjorden echt op eigen benen. Ik denk dat veel eigenaren zich toch laten verleiden om de vorm van de manen extra uit te laten komen... Haha!

Discriminatie door de jury? Nee hoor, ligt niet aan de jury maar aan de belabberde prestaties van ruiters die dat zelf niet onder ogen durven/kunnen/willen zien en het dus maar op de jury gooien.

Dus als jij lekker en goed bezig bent met je Fjordje: lekker doorgaan en gaan starten, lukt best! Veel succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:11

Hoi Ing,
Ik heb geen last van zulk commentaar op wedstrijden. Maarja ik heb een elastiekje geloof ik.
Klinkt gek maar westertraining doet wonderen voor de hals van je fjordje.
Ik wil je ook wel les geven, ik sta in Nootdorp dus das om de hoek.
Lengtebuiging krijg je alleen maar door oefenen, oefenen en nog eens oefenen en voltes vergroten en verkleinen, op de lange zijdes overdreven stelling vragen, dit gaat na verloop van tijd soepeler.
Een fjord soepel krijgen duurt altijd even maar dan heb je ook wat....
Ik hoor het wel of ik eens langs moet komen (en waar natuurlijk), ben heel benieuwd...
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:14

Vippie schreef:
Klinkt gek maar westertraining doet wonderen voor de hals van je fjordje.


Klinkt inderdaad gek. Leg eens uit als je wilt? Mijn fjord is namelijk niet (nog) soepeler geworden door het westernrijden oid Verward (ik had al een behoorlijk lenige tante)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:19

Als je een stijve fjord hebt heb je meer aan westerntraining (omdat deze gericht is op het losrijden van je paard en niet het in elkaar rijden van je paard) dan aan dressuurtraining, althans das mijn ervaring. Beide vullen elkaar goed aan, Tjo is losser geworden in de dressuur door westernlesen en loopt door het gebruik van andere spieren in de dressuur (meer rond rijden) beter/netter western.
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:23

Volgens mij heb je dan geen goede dressuurlessen gehad, want die zijn ook niet gericht op "in elkaar rijden van je paard" maar in eerste instantie op lenigheid en balans. Verzameling komt net als in de western pas een stuk later.

Optie 2 is dat je westernlessen het hoofdstuk "verzameling" overslaan, de zogenaamde shortcuts naar een goed resultaat. In dat geval val je snel genoeg door de mand, want shortcuts bestaan niet Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:37

Zoals hierboven al is gezegd: Veel oefenen, veel voltes en stelling vragen en na een tijdje komt dat vanzelf Lachen
Ik rijd ook wedstrijden met me Fjord en ik heb er nooit opmerkingen over gehad. Ik had eigenlijk al naar de L1 gemogen maar alles is nu vol voor 1 april dus dat wordt nog gewoon B blijven rijden...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:26

Sonja schreef:
Volgens mij heb je dan geen goede dressuurlessen gehad, want die zijn ook niet gericht op "in elkaar rijden van je paard" maar in eerste instantie op lenigheid en balans. Verzameling komt net als in de western pas een stuk later.

Optie 2 is dat je westernlessen het hoofdstuk "verzameling" overslaan, de zogenaamde shortcuts naar een goed resultaat. In dat geval val je snel genoeg door de mand, want shortcuts bestaan niet Haha!


Idd je hebt helemaal gelijk, heb ik beide niet goed les gehad, dressuur was simpel manegeles en in de krul trekken (wat mij zeer tegenstond) en qua western kwamen we niet verder dan voltetjes rijden.
Ik heb het nergens over verzamelen (ze is pas 5 dus daar zijn we nog niet aan toe), maar de ervaring leert zullen we maar zeggen.
Dressuur en western vullen elkaar zeer goed aan. zo heb je oefeningen in de western die de basis vormen maar die in de dressuur pas in het L2/M voorkomen (netjes achterwaarts bv).
Idd zouden beide diciplines qua lessen beide gebaseerd moeten zijn op de basis, maarja....... (eindeloze discussie)......
Ik ben dus niet iemand die de shortcut neemt (anders was mn knollie al Z geweest hoor, hihih) in tegendeel....

Maar de vraag was hier hoe Ingrid de hals en lengtebuiging in haar fjordje krijgt. Blijkbaar hebben haar dressuurlessen (als ze die heeft) dan niet zoveel nut (en wordt er dus niet gekeken naar lengtebuiging en soepelheid van het paard in het algemeen) dus dan is mijn motto: gooi het over een andere boeg en kijk of je daar verder mee komt.

Viv

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:35

Sonja schreef:
Discriminatie door de jury? Nee hoor, ligt niet aan de jury maar aan de belabberde prestaties van ruiters die dat zelf niet onder ogen durven/kunnen/willen zien en het dus maar op de jury gooien.

Inderdaad, dat vind ik dus ook

Er zijn vast wel jury's die fjorden helemaal niks vinden......en mogen ze?! Het is alleen niet eerlijk als ze je daarop afrekenen. Aan de andere kant zijn er heel erg veel jury's die fjorden (en andere koudbloedrassen) juist heel erg leuk vinden.

Het belangrijkste is dat je een nette proef rijdt en er netjes en verzorgd uitziet......en op wat voor paard je dan rijdt maakt in principe niet uit.

Ik rij met mijn (rijtypische) fjord in de B, bij de paarden. We hebben in korte tijd al genoeg winstpunten bij elkaar om door te gaan naar de L1. Ik krijg eigenlijk alleen positieve reacties.

Om meer lengtebuiging te krijgen.....veel oefenen, veel figuren rijden, probeer je fjord zoveel mogelijk voorwaarts neerwaarts te rijden. Longeren kan hierbij ook goed helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:50

Vippie schreef:
Maar de vraag was hier hoe Ingrid de hals en lengtebuiging in haar fjordje krijgt. Blijkbaar hebben haar dressuurlessen (als ze die heeft) dan niet zoveel nut (en wordt er dus niet gekeken naar lengtebuiging en soepelheid van het paard in het algemeen) dus dan is mijn motto: gooi het over een andere boeg en kijk of je daar verder mee komt.

Viv


Heeft niet te maken met de discipline waarin je rijdt, maar met de kwaliteit van de instructie. Van (goed) westernrijden wordt een paard niet soepeler dan van (goed) dressuurrijden.
Een fatsoenlijke lengtebuiging is echt basis, dus hoort bij beide disciplines tot de basis, idd weer die ellendige eeuwige discussie.... Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:11

Andere discussie, maar wat mij wel opvalt dat ik bij western vooral los moest laten, en dat je met dressuur toch zelf meer druk neemt doordat je je teugels op maat moet houden. Bij Andrew werkt het ook beter als ik hem eerst helemaal lange teugel geef en zo rijd tot hij zich helemaal los heeft gelaten in zijn hele lijf, en dan pas (meestal na zo'n 20 minuten, soms de hele tijd niet voldoende) de teugels op maat neem. Ze moeten dan echt op eigen benen lopen omdat je niets begrenst. Ik heb nooit Fjorden gereden, maar vind ze wel het mooiste lopen als ze met heel licht contact gereden worden, dan maken ze zich langer in de hals...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:20

joyce B schreef:
Andere discussie, maar wat mij wel opvalt dat ik bij western vooral los moest laten,


Onzin.
Om te verzamelen, zul je ze toch eerst ergens tegenaan moeten laten lopen.
Als je een instructeur treft die je meteen met lange teugel rond laat hobbelen, dan zit je fout.....

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:42

Citaat:
Als je een instructeur treft die je meteen met lange teugel rond laat hobbelen, dan zit je fout.....


Sorry hoor, correct me if i'm wrong...maar bedoel je dat als je je paard met lange teugel rijd je dan dus net zo goed kan stoppen? Verward
Vind je dat je je paard pas traint als ie laterale flexie vertoont dan?

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 23:08

Ik rij nu met me fjordje L2.Mensen op wedstrijden hebben verschillend gereageerd,jurileden ook.De eene vind het leuk,de ander moet nix van fjorden hebben.....

Luna heeft voor een fjord ook een best lange hals.Als ik dressuur rij laat ik der eerst lekker warm lopen met lange teugel en ondertussen wijken en dat soort dingen.Dan aan de teugel vragen en gewoon rijden...........Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:32

memory schreef:
Sorry hoor, correct me if i'm wrong...maar bedoel je dat als je je paard met lange teugel rijd je dan dus net zo goed kan stoppen? Verward


Ik zal je inderdaad correcten want je zit wrong Haha!
Het gaat hier om verzameling. Dat krijg je niet meteen voor elkaar aan een lange teugel, daarvoor zul je gewoon bij het begin moeten beginnen, en het paard in eerste instantie toch tegen het bit aan moeten rijden.
Wat ik dus al zei, en nu hopelijk dus nog een keer duidelijker:
Als je een westerninstructeur treft die jou als beginner meteen met een lange teugel laat rijden omdat dat ' western' is, dan zit je fout, dan heb je met een onwetend persoon te maken die op geld uit is.
Verzameling krijg je niet spontaan door met een lange teugel te gaan rijden, dat krijgt geen hond voor elkaar.

Als jij daaruit concludeert dat ik zeg dat als je met een lange teugel rijdt, je net zo goed kunt stoppen, komt dat voor je eigen verantwoording. Kan ik ook beter stoppen, want ik ben inmiddels zo ver dat ik m'n verzameling aan de lange teugel redelijk kan behouden. Maar guess what? Ik ga lekker door, want ik ben op de goede weg. Met een lange teugel! Tong uitsteken Knipoog

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:02

De eigenaresse van rohan heeft veel al positieve reacties gehad op wedstrijden. Ze heeft met hem L1 gereden en met 3 winstpunten. Daarna had ze geen zin meer in de wedstrijden.
Rohan loopt best makkelijk aan de teugel,maar dat ligt wel aan de instructie die je hebt gehad vanaf het begin dat je erop mag gaan rijden.

Als je ze voor je gevoel netjes rond hebt, lopen ze tegen hun borst aan,want in jouw ogen zie je die boog niet,maar een fjord heeft eigenlijk al een vrij ronde hals dus je hoeft maar weinig te vragen wil hij mooi/netjes lopen.En vooral niet gaan vechten als het niet lukt,want je verliest het toch. Probeer het later dan later nog een keer.En ja veel voltes,overgangen en verschillende grotes in voltes rijden.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:56

wodan schreef:
Als je ze voor je gevoel netjes rond hebt, lopen ze tegen hun borst aan.

Dat is inderdaad wat er bij de meeste fjorden fout gaat. Ze lopen wel aan de teugel, maar worden als het ware "in elkaar getrokken". Probeer hem wel te laten nageven, maar hem toch lang in de hals te laten door hem voorwaarts te blijven rijden. Hou hem niet te strak.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:02

Sonja schreef:
Verzameling krijg je niet spontaan door met een lange teugel te gaan rijden, dat krijgt geen hond voor elkaar.


Klaus Hempfling wel eens zien rijden? Tong uitsteken

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:10

Je kan ook puur op je zit naar verzameling rijden!! *LOL*